Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem selger halvfeller uten åsnes fellesystem?


askogvoll

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg nye ski, og de er uten åsnes fellesystem. Etter relativt greie erfaringer med halvfeller, ønsker jeg å bruke halvfeller på skiene mine (E99).

Finnes det er brukbart system for halvfeller uten åsnes festesystem, og i så tilfelle, hvem selger dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har kjøpt meg nye ski, og de er uten åsnes fellesystem. Etter relativt greie erfaringer med halvfeller, ønsker jeg å bruke halvfeller på skiene mine (E99).

Finnes det er brukbart system for halvfeller uten åsnes festesystem, og i så tilfelle, hvem selger dem?

Fadern har stuttfeller. Og erfaringa hans er at klumpen og reima i framkant bremser så mykje at eg har betre glid med mine langfeller. Og då er poenget med stuttfeller borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, i fjor vinter stod jeg og noen kompiser utenfor Eidsbugarden og var klare for å traske i vei innover fjellet. Alle tok på feller og kortfeller, bortsett fra en av oss som hadde kjøpt nye Ingstad og som såklart ikke hadde sjekket de halvfreste fellehullene før avreise. Vaktmestern brukte ikke så veldig lang tid på å fikse hull. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke noen hull i skiene svekke styrken på skiene, slik at de kan knekke lettere?

Det stemmer nok. Men det er ikkje midt framme der Åsnes sine hol er, at skia er mest utsatt for å knekke. Derfor trur eg ikkje det er noko stort problem. Skruvane til bindingen er derimot eit stort problem, det har eg opplevd mange gonger. Men ein kan ikkje la vera å bruke binding av den grunn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg Hørte litt med en som selger åsnes ski om å evt lage noen hull i skiene, og det var ikke anbefalt, grunnet at om man lager noen hull selv, vil vann trekke inn i skien, og ødelegge skien..

Studerer du åsnes skien med fellelås ser du en liten rektanguler sak (med hull i midten som fellen festes i) som er puttet inn i hullet, som tetter og beskytter skien mot fukt og frost.

Jeg er derfor noe skeptisk til å borre hull i skien grunnet dette som selgeren sa til meg. Og åsnes har som tidligere nevnt sluttet å lage hull på andre enn sine egne ski.. Får satse på halfeller fra Montana eller Black Diamond.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Hørte litt med en som selger åsnes ski om å evt lage noen hull i skiene, og det var ikke anbefalt, grunnet at om man lager noen hull selv, vil vann trekke inn i skien, og ødelegge skien..

Sjølvsagt vil ikkje ein som sel Åsnesski, anbefale noko slikt:) Det finnst fleire måtar å beskytte treverket mot fukt, så det bør vera overkomleg. Men dersom ein heller ikkje kjenner til korleis skia er bygd opp, kan ein få seg nokre overraskelsar. Det er temmeleg mykje luft i enkelte skimodellar :D

No kjenner eg at eg faktis byrjar å få litt lyst til å prøve dette, bare for å ha gjort det. Det er jo eit passeleg prosjekt når ein har eit par ski som likevel er klar for utskifting, og det har eg jo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det var ikke selgeren som ikke ville gjøre det, men Åsnes.. Selgeren solgte forøvrig flere merker enn bare Åsnes :)

Åsnes tok i begynnelsen inn andre ski enn sine egne og laget hull til fellesystemet, men de ville jo tjene penger på egne ski, og gjør det bare på sine egne modeller nå..

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Tar opp igjen denne tråden.

Har eit par Åsnes Combat utan fellelås. Ynskjer no å få laga hol slik at eg kan nytte kortfell.

Ringte til Åsnes og fekk høyre at dei ikkje tar inn ski for ettermontering av fellelås grunna at fabrikken i Noreg er nedlagt og at maskina som gjer dette er ikkje i landet lenger.

Nokon som har funne ei løysing på korleis ein kan få laga hol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp igjen denne tråden.

Har eit par Åsnes Combat utan fellelås. Ynskjer no å få laga hol slik at eg kan nytte kortfell.

Ringte til Åsnes og fekk høyre at dei ikkje tar inn ski for ettermontering av fellelås grunna at fabrikken i Noreg er nedlagt og at maskina som gjer dette er ikkje i landet lenger.

Nokon som har funne ei løysing på korleis ein kan få laga hol?

Dersom det ikkje er svært viktig for deg at det er Åsnes sitt patent, så har Madshus byrja å produsere kortfelleller som vert festa som tradisjonelle langfeller, bare at det er skisåle frå tuppen og bakover til smøresona der fellen startar. Kostar nok litt meir enn tradisjonelle feller, men så passar dei til alle ski, og ikkje bare Åsnes-ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.