Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytter i Femundsmarka ??


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse
Takker og bukker.

Men tenkte mest på åpne buer.

Artikkelen i linken nedenfor skrives det om 20 åpne buer i Femundsmarka.

Ser etter et kart med dem på ?.

Du kan søke med buenes navn på godtur.no

Her har du Gubbtjønnbua og på kartet som kommer fram er også Grunnhåbua (lengre nord):

http://www.godtur.no/default.aspx?page=turplanlegger&turplanleggertabs=2&searchtype=SSR&param1=Gubbtj%C3%B8nnbua'>http://www.godtur.no/default.aspx?page=turplanlegger&turplanleggertabs=2&searchtype=SSR&param1=Gubbtj%C3%B8nnbua

Klikk på skriv ut-symbolet så får du større kart.

Her har du vel det du i utgangspunktet spurte om:

http://www.godtur.no/default.aspx?page=turplanlegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noe oversiktskart på nettet, men som knutis sier er de fleste å finne på et vanlig m711 kart. De åpne buene i Femundsmarka er stort sett byggverk som ble oppført i forbindelse med hogst og fløting for å skaffe trekull til bergverksdriften på Røros. I all hovedsak befinner disse buene seg på trøndelagssiden av Femundsmarka og er av høyst variabel standard. Noen av de mest kjente er Lortholbua, Grunnhåbua, Langmyrbua og Muggsjøbua lengst nord i Femundsmarka. Styggsjøkoia som ligger mellom Revsjøen og Styggsjøene er vel en av de få som ikke har noen forbindelse med skogsdriften. Langs Røavassdraget og Roasten er vel Møllerbua, Kløfthåbua, Roastkoia og Røosbua mest kjent. Navnene sier jo gjerne litt om beliggenheten til disse buene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turkartet for femundsmarka er en del market inn.

Kan nevne noen:

Roastbua i innoset til Roasten (Koiedongen er dessverre sporløst forsvunnet)

Røosbua ved bryggen ved Røoset

Roastkoia ved Roastbekken

Kløfthåbua ved utoset til Kløfthåen

Møllerbua ved Litl Buddhåen

Muggsjøbua

Muggsjølia

Jeg har noen bilder fra ulike buer. Skal se om jeg får tid og mulighet til å finne frem og legge ut litt info og bilder på bloggen de neste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Nå tar vel neppe du imot hjelp fra en storkjeftet nordlending, men med tanke på alle ANDRE :shock: som kan ha nytte av den linken jeg har så får dere oppskriften her http://kart.statskog.no/ I valgene til venstre lar dere det stå på grunnkart og nederst velger dere i kategori og deretter i den menyen som kommer opp velger dere

Voila! :D

Hvis dere velger ut et område kan dere få liste over bygninger med å trykke og soome i kartet. da kommer liste over bygninger til høyre. Jeg har ikke funnet en oversikt over hvilke bygninger som er åpne og hvilke som er lukket, kanskje noen kan hjelpe her? Det jeg fikk anbefalt var å ringe det lokale Statskog kontoret å spørre. Men kanskje Inatur har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Søkki være kor snar du var StigK. Hyggelig at du likte linken. Her nord er de fleste åpne bygningene markert som dette, men tydelig vis ikke sørpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det dessverre ikke lenger, men hadde en gang et kart med alle åpne buer i Femundsmarka innmerket. Det er et betydelig antall, selv om en del nødvendigvis begynner å dra på åra... Jeg ringte enten Statskog eller Engerdal fjellstyre for å få det tilsendt. Du kan jo prøve det, du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en utgivelse som heter "Buer i Femundsmarka", av Røros museums- og historielag. Midtsidene i dette heftet er et kart over hele Femundsmarka, samt Flensmarka mm.

Dette er en oversikt over absolutt alle nåværende og forhenværende byggverk i marka, fra små plankeskur og finnkoier til Stor Hans' eget hjem. Det står også litt informasjon om alle byggene. I tillegg til å markere alle buene er det altså mye interessant lesning. Anbefales for alle som loffer rundt i Femundsmarka og vil vite mer om hva som er hva.

Jeg lånte forøvrig mitt eksemplar på Trondheim Folkebibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.