Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Viking I eller II?


kosetur

Anbefalte innlegg

Jeg har en ca 12 år gammel 85 l Bergans Nordkapp som jeg har brukt til mange fine turer. Jeg merker imidlertid at på turer når det er kaldt eller om vinteren så er det behov for mer klær, større sovepose (vintersovepose), kanskje ekstra sko i tillegg til skisko etc. Dermed blir sekken for liten synes jeg og mye må bæres på utsiden av sekken. Det å ha soveposen, telt etc på utsiden av sekken bidrar også til at tyngdepunktet forflyttes negativt. Jeg ser for meg ny ryggsekk, og siden jeg er kun 173 høy (men 85 kg i matchvekt) tror jeg at Bergans Viking II på 110 liter passer for meg, også mht økonomien. Ser at jeg får den til 3200 kr rundt omkring. Men jeg lurer på forskjellen mellom Viking I på 130 liter og Viking II på 110 liter? Jeg skjønner at I-eren er 20liter større.... men på hvilken måte? Er posesekken mer omfangsrik, eller er den høyere, eller er sidelommene større eller hva? Jeg finner ikke denne info noen steder på nettet. Er det like greit å velge I-eren og heller komprimere den dersom jeg ikke trenger det ekstra volumet eller er I-eren mer "slaskete" i sekkeposen...?

Noen som vet noe om dette?

Er problemet med glidelås på sidelommene et stort problem, ser at flere har fått de ødelagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 130-liter'n, er 172 og har aldri bært tunge bører bedre enn med Viking. Ikke at det er direkte overførbart til din rygg, men i forhold til høyden skulle du i hvert fall være innafor. Rygglengde og passform blir en annen sak.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så ligger de 20 ekstra literne i bredden på sekken. Det er rett og slett 10 cm (eller no...) større diameter på 130-litern, og med et såpass stort sekkerom gir det en økning på 20 liter i volum, med en marginal økning i gram. Så ikke noe å lure på - go big!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Jeg spurte også på Alibi.no og fikk til svar at Viking 130 liter har litt større grunnflate enn 110 liter, og det er hovedsaklig det som utgjør de 20 literne ekstra.

Bestilte den så med en gang, og fikk den dagen etter! Rimelig raskt med andre ord!

Jeg synes den så veldig bra ut og med 3 kompresjonsremmer på hver side kunne jeg komprimere den slik at den ble minst like liten som den gamle sekken jeg hadde, så dette tror jeg blir veldig bra!

Ha en fin førjul alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Jeg spurte også på Alibi.no og fikk til svar at Viking 130 liter har litt større grunnflate enn 110 liter, og det er hovedsaklig det som utgjør de 20 literne ekstra.

Bestilte den så med en gang, og fikk den dagen etter! Rimelig raskt med andre ord!

Jeg synes den så veldig bra ut og med 3 kompresjonsremmer på hver side kunne jeg komprimere den slik at den ble minst like liten som den gamle sekken jeg hadde, så dette tror jeg blir veldig bra!

Ha en fin førjul alle sammen!

Jeg antar du mente Amfibi.no? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.