Gå til innhold
  • Bli medlem

Jul på Hardangervidda


paalea

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du burde være litt obs på dårlig is på standard utsatte steder, du ser nok endel åpne råk.

De aller fleste vann er nok trygge, men sikkert ikke så dumt å ta en test på de største sjøene.

Når det gjelder lysforhold, så er det vel lyst når sola skinner :roll:

Gåtiden ville jeg beregnet fra ca 08.00 til 16.00.

Snøen er nok på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg krysset fra Haugastøl til Rauland romjulen 1973.

Vi fikk ORKAN og lå værfast noen døgn ved Rauhelleren,

på selveste nyttårsaften gikk vi nesten gjennom isen på

vannet nord for Lågaros ved 2200 tiden om kvelden.

Bergensbanen var stengt på grunn av forholdene i 3 dager.

Oppsummering: Mye vind, korte dager, utrygg is.

Jeg regner med at turen din blir bedre/tryggere enn min.

God tur!

Hilsen petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk denne turen fra 31. desember til 4. januar for nesten ett år siden. Det var stabilt på vannene da jeg gikk, og det har vært kaldt på fjellet i en god stund nå. Hvis du ringer til noen av de bemannede fjellstuene i området vil du nok få den beste informasjonen om isforholdene.

Temperaturen varierte fra ca -10 til -26 på det kaldeste. Det var whiteout halve turen, og passelig med vind. (Tviler på at jeg hadde noe særlig over 15 m/s). De kaldeste dagene var de med minst vind og mest sol.

Det er ikke så flatt som en skulle tro på denne ruta - ihvertfall forventet jeg mer "vidde" enn det er på denne strekka. Pulk er likevel absolutt å anbefale!

Ruta er på ganske nøyaktig 12 mil, så å beregne 5 dager er ikke usannsynlig, men da må du være klar til avmarsj litt før sola står opp, og holde det gående litt etter at sola har gått ned.

Her er turrapporten min:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14881&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=finse

God tur - det ser ut som at det blir en repeat av turen i år i romjula for meg også - kanskje vi sees oppi fjellet:)

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende! Mye nyttig info her. Skal kikke mer nøye på det etterhvert.

Er det en idè å følge vinterrutene til DNT nedover? Eller finnes det greie "snarveier" for meg som skal sove i telt? Evt. kan det være greit å gå langs hyttene som en sikring?

Krysser bare fingrene for ok vær og snøforhold når jeg går av toget på den gudsforlatte plassen som kan være Finse midtvinters. Grei ilddåp å begynne en tur på den måten iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100.000 er greit nok det, men en GPS hadde nok vært lurt. Det er vanskeligere å orientere om vinteren..

Jeg ville holdt meg til ruten fra Finse til Krækkja i alle fall. De er lagt på steder som ikke er skredutsatte. Utover vidda er det ikke så bratt.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei paalea !

Er du litt nybegynner så tror jeg det kan være meget fornuftig å følge kvisterutene til DNT selv om kvistene ikke kommer opp før like før påske. Kvisterutene legges jo i alminnelighet der hvor det er tryggest og best å gå.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte mest på vinterrutene på kartet, og ikke kvisting.

kjøpte 1:100 000 kart idag. Holder det, eller bør jeg også ha 1:50 000 kart?

Er det mye bakker som krever langfeller, eller holder det med kortfeller. (drar pulk)

Fra Finse til Dyranut ville jeg hatt 50.000 kart. For resten av ruta er 100.000 greit. Gikk Finse-Haukeliseter i jula for tre år siden under vanskelige forhold. Var greit med 50.000 kart, da området er brattere enn lengre sør (tenker mest på å unngå rasfarlige områder).

Kjøpte GPS etter en tur over vidda for to år siden. Lette etter etter Hellvassbu i tre timer i tåka. Hytta var ikke så viktig, men å finne en skredsikker rute videre. Alternativet var å sette opp teltet.

Brukte kortfell på begge turene. Det var noen bakker rundt Finse hvor langfellene hadde lønnt seg, men jeg personlig ville ikke tatt med langfeller for den turen. Jeg varerierer mellom bruk av kortfell og smøring. Under visse forhold sliter jeg heller litt i oppoverbakkene med smøring, for å ha bedre glid på flatene (har forøvrig to par kortfeller, det ene kort for glid det andre i full lengde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nydelig tur. Ikke blodslit akkurat, men solide dagsetapper. Det er viktig å være disiplinert om morgenen, slik at du får full nytte av alt dagslys.

Får du motvind og løssnø hee veien skal du nok få slite, men mest normalt blåser det fra vest, så du har vinden skrått over skulderen. Du passerer Rv7 på dag 2, og har allerede da en peiling på om du bør avbryte eller velge en kortere rute. Det kan sikkert være lurt å legge en reserveplan. Blir været dårlig kan det være greit å ha sett på ei rute f.eks mot Solemstulen evt Tuva/Ustaoset. Greit å ha sett på alternativene hvis du har kuling fra vest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende tur du absolutt må gjennomføre!

Har ikke gått i romjula, men både jan, feb og ofte i mars, april og mai er vidda besøkt.

Personlig vil jeg absolutt foretrekke sekk opp mot 25 kg fremfor pulk på en ukestur der (ihvertfall hvis du er godt trent), for vidda er neimen ikke så flat som man tror. Dog sekk/pulk, det er en smakssak.

Selve "viddeturen" er jo etter mitt syn Haugastøl eller Dyranut -Haukeliseter da, såfremt du skulle ønske ett par dager kortere.

Skulle du ha sikt, ja da er kuling ingen grunn til å ligge værfast i et kjedelig telt.

Kanskje slit til tider, men langt ifra blodslit hele veien! Blodslit er i verste fall unntaket.

I 93 hadde jeg ca 25 døgn på vidda (jan-mars). Svært friskt til tider, men ikke i nærheten av hva april ga oss over Grønland i april samme år!

Forbered deg godt, så fikser du dette glimmrende.

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej.

Kan bidrage med to meget forskellige ture på Hardangervidda.

Link her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11362&highlight= (Hardangervidda: Her gik det skidt. Vindstød af orkanstyrke, white out, Plan B iværksat. 2008)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16261&highlight= (Hardangervidda: Her gik det fint 2009)

God tur!

Vil ønske jeg kunne gå den i år.

Vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax: du sier at det er endel rasfarlig områder....hvor er de mest utsatte områdene mener du?, og vil det være flere store og bratte(brattere) nedkjøringer enn den etter Helvetesnutane? Bør man kanskje gå rundt disse nutane? Er det flere områder jeg bør være ekstra obs. på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenkte på Helvetesnutene og videre. Ruta opp dit er relativt grei. Jeg har ikke gått fra Helvetesnutene til Dyranut, så jeg skal ikke uttale meg om det området.

Både på turen Finse-Haugastøl og Haukeli-Dyranut hadde jeg meget dårlig sikt, relativt mye vind og mye nedbør; både regn, sludd og snø (det sluddet i jula!). Sikten var stort sett mellom 20-150m. Navigering var den største utfordringen. Spesielt å unngå rasfarlige områder. Som du vet er det ikke de synlig bratte områdene (på kartet) som byr på mest utfordringer. Det er de korte, litt bratte bakkene (typisk elvedaler ol) som man roter seg bort i som er mest rasfarlige. Kan for øvrig anbefale Fri Flyts bok "Skredfare" (2007)

På disse turerne gikk jeg uten GPS. Jeg brukte bl.a. vardene for stien for navigering rundt Finse. Dette området er brattere enn de fleste områdene du passerer på vidda. Jeg bruker vanligvis ganske mange timer på å lese kartet i teltet for å planlegge neste dag. Med 50.000 kartene er det lettere å "lese" terrenget, og fram for alt være sikker på at man er der man tror. Staking vil det nok være lite av. Det er nok heller ikke så mange andre som går, så det vil nok være få rester av skispor.

Eksemplet mitt med Hellvassbu er ganske illustrerende på problemene som kan oppstå. Hellvassbu ligger ved et relativt lite vann, i en ganske trang dal. Likevel fant jeg aldri hytta. Gikk fram og tilbake fire ganger. Kan maks ha vært 100m fra hytta. Likevel fant jeg den ikke. "Redningen" ble tre hytter på rad ca 1-2km lengre nede. Da jeg fant den første gikk jeg bevisst nedover for å sikre meg. Da var det gått 3 timer.

I jula vil du ha kort tid med dagslys. God navigering under vanskelig forhold tar tid. Det kan være lett å gå på uten å bruke den tiden som trengs. Det er under slike forhold jeg nå bruker GPS. Hovedsakelig for å kunne gå litt fortere, og være litt mer uvøren i navigeringen.

Ps: Vær observant når du skal krysse Bjoreio litt før Trondsbu. Tror isforholdene kan være utsikre over elva slik de er tegnet inn på kartet. Jeg har flere ganger opplevd at skuterløypa legges fra Bjoreidalshytta over Fjellstyrerhytta og Tinnhølen, og dermed unngår elvegjelet. Folket på Dyranut kan helt sikkert tipse deg om forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.