Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan en snelle bli ødelagt etter for sterk belastning?


Sjalabais

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en snelle med det lite beskjedne navnet "Fladen Warbird WD8400" der den runde delen i midten har sluttet å gå opp og ned. Jeg kan rulle opp senen, men da bare på et og samme sted - det blir krøll av det. Dette skjedde etter en fisketur for en stund siden, min første med multifilamentsene. Jeg ser at jeg ikke mister sluker lenger, men at kroker og svivler bøyes opp istdf - og jeg regner med at belastningen på snella øker tilsvarende. Teit som det er skjedde den skaden ved siste kast ... Og jeg lurer nå på om og hvordan dette kan rettes opp? Snella er bare et halvt år gammel.

Legger ved to bilder. Jeg prøvde å skru opp saken, men kom ikke spesielt langt. Når jeg prøver å åpne snella på siden blir jeg stoppet av vanskelige skruer - til og med flere dager i olje hjalp ikke i første forsøk. :lol:

post-2041-133474666087_thumb.jpg

post-2041-133474666093_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sneller kan gå istykker pga av belastning ja. Det er gjerne akkurat dette som skiller dyre fra billige modeller. Drivverk og bremsedeler. Bremsen på snella kan faktisk skjære seg på fisk med noen utras. Opplevd dette selv.

Tror jeg hadde satset på ei ny snelle. Skittfiske.no har gode tilbud på sneller. I mellomklassen kan jeg anbefale Shimano Stradic. Veil på ca 1700kr, mener de har denne på tilbud til rundt 800kr. Shimano og Daiwa leverer de snellene med mest kvalitet. Hvis man da ikke kjøper de billigste Daiwa modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i ei gammal Cardinalsnelle av de tidligste årgangene. Hadde ei Cardinal 66 i mange år men som dessverre ble stjålet. Enkel og usedvanlig solid sak. Gikk på over 400 meter med 0.25 sene, men likevel fin å kaste med. Hadde jeg vært sterk nok tror jeg at den kunne blitt brukt til tømmervinsj! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange svar! Jeg har alt kjøpt en Shimano Ultegra 4000 til ganske mange penger på skittfiske.no, og gleder meg til å bruke den snart. Men den Fladen-snella er så vidt et halt år gammel, og var ikke billig heller (veiledende pris med fiskestang 1250kr, fikk settet for 500kr). Jeg begynte å fiske med et sett kjøpt på Lidl da de ennå fantes i Norge - 99kr for teleskopstang, snelle, og et sett med sluker, alt i et plast-etui. Den er i live den dag i dag, og har blitt brukt mye og hardt. Mye rust på alt da, men i hvert fall ingen belastningsskader... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ei snelle kan bli ødelagt etter for sterk belastning? JA! Det er ingen sneller, eller andre gjenstander for den saks skyld, som tåler for sterk belastning.... Sorry, klarte ikke dy meg:-)

Shimano Ultegra er ei kjempegod snelle. Jeg visste faktisk ikke at de fremdeles produserte den lenger. Kjøpte en for 15 år siden rett fra fabrikken før den kom på markedet og har hatt den helt til den forsvant på mystisk vis i fjor sommer. Hvis den du har kjøpt er like trofast som mitt eksemplar, slipper du å bekymre deg for snella de neste 15 årene. Men, husk: FOR ster belastning er det ingenting som tåler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.