Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i trondheim


Anbefalte innlegg

Har omsider greid å overtale samboeren min til å kjøpe seg fjellski, og har lyst å ta henne med på noen lette, men samtidig artige skiturer i trondheimsregionen for å gi henne en positiv opplevelse av å gå på ski i løssnø (borte fra folkekaoset i bymarka).

Er det noen som har forslag til skiturer som er innen rimelig buss-rekkevidde til trondheim? De må altså være såpass tilgjengelig at det går ann å komme seg ut på dagsturer. Her er det snakk om kvikk-lunsj turer altså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro det eller ei, men det er faktisk store områder i Bymarka som er uten oppkjørte løyper og nesten tomt for folk. Ta en tur f.eks. til Herbernheia eller Bosbergheia (så snart det blir nok snø). Ellers kan man f.eks. ta bussen til Selbuskogen og enten gå i retning av Skarvan eller motsatt vei. Her er det mange muligheter til å gå utenfor det lille som er av løyper. jeg tror det er mye å finne hvis en bare utstyrer seg med kart og bussruter :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har ganske nylig flyttet til Trondheim, og har stort sett bare vandret rundt i området rundt jonsvatnet og bymarka. Får litt klaus når det blir så mange folk på stiene. Har hørt snakk om at det er mere folk i bymarka enn det er i sentrum i helgene om vintern. Så da virket det ikke så aktuellt :)

Men ja, klæbu og selbu er jo ganske tilgjengelig... må sjekkes ut! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Anbefaler nok en gang Ilfjell-området i Midtre Gauldal/Rennebu! Ligger mellom E6 og Rv700, så det er mulig med buss, evt tog. Siden jeg bor midt oppi dette, er jeg ikke helt sikker på bussforbindelsen helt opp til Garli i helgene, da de fleste bussene bare går til Støren. Området vestover fra E6 er flott med veldig mange fine leir/bålplasser med god tilgang på tørrved. Mange vindfall etter Nyttårsstormen først på 90-tallet. Eneste bakdelen med dette området er tildels omfattende aktivitet av "slednecks", men det må vi bare prøve å ignorere...

Bare spør om du vil ha detaljerte tips om turer i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har ganske nylig flyttet til Trondheim, og har stort sett bare vandret rundt i området rundt jonsvatnet og bymarka. Får litt klaus når det blir så mange folk på stiene. Har hørt snakk om at det er mere folk i bymarka enn det er i sentrum i helgene om vintern. Så da virket det ikke så aktuellt :P

Det er ikke mange folk på stiene i Bymarka. Det er mange folk på enkelte stier i Bymarka. Det er store nesten folketomme områder å ta av også. Prøv deg f.eks. i områdene rundt Herbernheia. Kan love deg at du ikke treffer mange mennesker. Du f.eks. kan ta Trolla-bussen og ha utgangspunkt øverst i Trolla, så slipper du å se hordene rundt Skistua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk meg en tur i omerådet rundt gråkallen og ned til kobberdammen i dag. Tror det er kjempebra omeråde å gå i. Men så jo ut som en liten alpinbakke et lite styke bortom noe som lignet på en miltærbase. Sikkert kjempebra å finpusse kjøreteknikken på i vinter :D Har forresten kommet runt 5-10cm snø der oppe nå. Var digg å gå litt i snø!

Men er det slik at de fleste holder seg til de grusede stiene om vinteren der oppe eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk meg en tur i omerådet rundt gråkallen og ned til kobberdammen i dag. Tror det er kjempebra omeråde å gå i. Men så jo ut som en liten alpinbakke et lite styke bortom noe som lignet på en miltærbase. Sikkert kjempebra å finpusse kjøreteknikken på i vinter :D Har forresten kommet runt 5-10cm snø der oppe nå. Var digg å gå litt i snø!

Men er det slik at de fleste holder seg til de grusede stiene om vinteren der oppe eller?

Det var nok Instruktørbakken og Gråkallen leir. Instruktørbakken brukes stort sett bare under barneskikursene, og leiren nedlag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, men det er faktisk store områder i Bymarka som er uten oppkjørte løyper og nesten tomt for folk. Ta en tur f.eks. til Herbernheia eller Bosbergheia (så snart det blir nok snø). Ellers kan man f.eks. ta bussen til Selbuskogen og enten gå i retning av Skarvan eller motsatt vei. Her er det mange muligheter til å gå utenfor det lille som er av løyper. jeg tror det er mye å finne hvis en bare utstyrer seg med kart og bussruter :o

Støtter denne ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp rundt Geitfjellet idag, fra Strandlinja - Driftsveien - Tikneppen og ned stien parallellt med Tømmerdalsveien.

Hardpakket snø og grus, men 10 cm snø oppå så blir det glimmrende skiforhold.

Hele dette området, samt ihvertfall frem til Skistua/Gråkallen er det lite folk når snøen kommer.

Noe mer kuppert fra Tikneppen mot Skistua er det dog.

Strandlinja og nesten til Tikneppen sporlegges ikke vinterstid, men stort sett oppgåtte spor, mao fin Kvikklunsj-tur.

Treffer vel i snitt folk på 2 av 10 turer i dette området. Samme gjelder turer oppom Geitfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b]Håvard skrev:[

Hardpakket snø og grus, men 10 cm snø oppå så blir det glimmrende skiforhold.

Tok turen opp på Geitfjellet i går ettermiddag, men nå er det trøstesløse forhold der oppe; Bare holke og helt bart forøvrig.

Men ellers er jeg enig med deg når det gjelder skiturer i dette området. Sjelden å se mye folk der oppe, og etter som du uansett må starte med motbakke, så kommer du fort i varmen.

pleier å starte fra Ferista og ta opp forbi Sommersetra og opp i Åengløypa. Er det godt med snø, blir det gjerne en tur opp på Geitfjellet, men nedover mot Tikneppen går det alltid fort.

Fra Tikneppen er det lett å finne løyper enten videre innover i marka, eller tilbake til Ferista.

Tenkt å ta en tur i Strindamarka idag, men været innbyr ikke til det - har vært et par uker i syden(les Oslo) og satt stort sett inne med skyene nede rundt ørene - og nå er det sannelig like trist her også. Nå vil jeg ha skikkelig vinter igjen :)

post-474-133474668343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.