Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødpeiler


Danish

Anbefalte innlegg

Jeg skal neste år ut på en lengre tur og har i den anledning tenkt å gå til anskaffelse av en nødpeiler.

Har kikket litt på en som heter TerraFix http://www.robbinsinternational.com/outdoorgearstore/index.php?main_page=product_info&cPath=11_14&products_id=104

Dette er noen av kriteriene jeg stiller: Den må være pålitlig. Samtidig må den være knyttet opp mot en frekvens som til vanlig er brukt til redningsakjoner.

Ellers er jeg veldig usikker. Er det noen der ute som har erfaring, gjerne gått til innkjøp av noe lignende?

Kan til slutt nevne at SPOT er uaktuelt, da den viser seg å være høyst upålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte nødpeilesender for noen år siden. Har en Mcmurdo sender. Den er uten GPS modul.

Den sender på 121,5 og 406 MHz.

Satelittovervåkningen av 121,5 MHz er i ferd med å fases ut. Men 121,5 brukes som (Homing) peilesignal for ulike redningstjenester. Så det anbefales å kjøpe nødpeilesender med 121,5 og 406 MHz.

406 MHz er signalet som går til satelitt.

Hvis jeg skulle gjort tilsvarende kjøp nå, ville jeg lagt noen ekstra kroner i en nødpeilesender med innebygd GPS.

Redningstjenestene liker nødpeilesendere som sender kordinater i tillegg til ID og krysspeiling av 406 MHz.

Man setter en mye mindre radius på søkeområde.

Senderen du kikker på har interface mot GPS, noe som betyr at du må koble opp GPS mot nødpeilesender hvis du skal bruke den.

Min tankegang er at hvis nødpeilesender noen gang må benyttes, kan situasjonen være såpass kritisk at man ikke er i stand til å begynne med oppkobling mot ekstern GPS. Da er det fornuftig å ha utstyr som man kan betjene på enklest mulig måte.

Ved kjøp av Nødpeilesender må denne registreres hos Post og teletilsynet. Årlig avgift på 600 kroner.

Det registreres også kontaktpersoner i tillegg til egen info.

Du har da en ID på sender som identifiserer deg hos Hovedredningsentralene.

Ved utløst sender vil HRS først prøve å kontakte eier, og kontaktpersoner for å sjekke om det er reel situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Spot har den noen svakheter enda. Kjenner folk som ikke har fått den til å sende OK under lange turer. Man får heller ingen bekreftelse på om signal er sendt.

Men jeg vet også at det er folk i Norge som har blitt reddet etter utsendt nødsignal fra Spot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Når det gjelder Spot har den noen svakheter enda. Kjenner folk som ikke har fått den til å sende OK under lange turer. Man får heller ingen bekreftelse på om signal er sendt.

Men jeg vet også at det er folk i Norge som har blitt reddet etter utsendt nødsignal fra Spot.

SPOT gir bekreftelse når melding er sendt. Det er et grønt lys som lyser i 5 sek. når melding blir sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.