Gå til innhold
  • Bli medlem

Søvnløse netter pga Omnifuel


Sokken

Anbefalte innlegg

Hmm.

Etter mange år med bålfyring og rødspritbrenere valgte jeg og gå til innkjøp av en Omnifuel.

Har demonter, smurt og renset det som renses kan .. men føler ikke at den brenner helt rent. Har ikke noe erfaring med slike brennere, men syntes at det var litt mye gul flamme...

Ønsker og ta med meg brenneren inn i telte i vinter, men tør ikke dette hvis jeg ikke er sikker på at den brenner riktig.

Nevner at jeg fyrer med renset bensin kjøpt for en dyr penge på xxl.. Riktig dyse (37)

Ingen av mine venner har noe serlig erfaring utenfor asfaltjungelen, så jeg håper på gode svar :wink:

Her kommer en liten video av herligheten i full fres :

http://www.simen-nett.com/omni/sokkensomnifuel.AVI

Legger ut samme filmen i litt lavere kvalitet.. så det ikke skal ta lang tid og få lastet den ned..

http://www.simen-nett.com/omni/nr2.mpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.. jeg prøver vel egentlig og finne ut av hvor lista skal ligge... Var mest bekymret for for at den ikke brandt helt rent da jeg onsker og bruke den som varmekilde i teltet.. Mener bestemt at jeg ikke har sett/opplevd så "mye" gule flammer på min tidliger primus erfaring.. men dette var i forsvaret for 10 år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med parafin?

Jeg fyrer kun med parafin eller gass på min omni fuel, aldri hatt noe annet enn en fin blå flamme(Hatt den i 3 år), bortsett fra når det en sjelden gang har vært noe rusk i dysen.

Så jeg vil tro, at enten så er det noe tull med dysa eller brenneren, evt din dyrkjøpte bensin.

Omnifuel vil jeg karaktrisere som en svært god brenner, og skal yte 3000 watt på full pupp, så gul flamme høres ikke riktig ut. Får forresten ikke opp videoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freak: Parafin så vist ut til og gjøre susen. Brenner renere nå, selv om det en liten gang kan hoppe en bitteliten gul gnist opp.. men antar at dette er normalt.

Tid de som ønsker en titt :)

http://www.simen-nett.com/omni/omniparafin.mpg (3,5 mb)

SKal bensinen brenne så gulaktig bluss, eller kan det ha vært noe med dysa?

Er ganske ny her på forumet... dette skulle jeg vel egentlig ha postet på Primushjelpetråden ... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freak: Parafin så vist ut til og gjøre susen. Brenner renere nå, selv om det en liten gang kan hoppe en bitteliten gul gnist opp.. men antar at dette er normalt.

Tid de som ønsker en titt :)

http://www.simen-nett.com/omni/omniparafin.mpg (3,5 mb)

SKal bensinen brenne så gulaktig bluss, eller kan det ha vært noe med dysa?

Er ganske ny her på forumet... dette skulle jeg vel egentlig ha postet på Primushjelpetråden ... :)

Denne videoen får jeg sett.:) Og den ser veldig riktig ut. Vil tro at den gule ånden som "hopper" opp fra tid til annen vil forsvinne med litt justering og tid. Flammen så klar og blå ut akkurat som den skal være. Så vil nok tatt den bensindysa hvis jeg var deg, gått ned på operataket, vendt snuten ut mot ytre oslofjord, og kastet den så langt jeg greide, for så å kjøpe en ny. Så vidt meg bekjent med mindre du bestiller på nett så må du kjøpe hele rep.kitet for en å få en dyse, og resten av det er også svært kjekt å ha.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lurer på om bensin dysa skal få ett møte med oslofjorden ja ...

Her har du videoen hvor brenneren brenner med bensin .. laget i ett format jeg er sikker på at du får åpnet :)

http://www.simen-nett.com/omni/omnibensin.mpg (6,2 mb)

Jeg ser at blusset blir litt gulaktig der den blir delt av spredplaten sine 3 "fester" antar dette er normalt, kan det være fordi flammen blir kjølt ned, eller at den blir litt bremset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Litt vel gult ja, skal jo i prinsippet ikke brenne slik.

Tror neppe det er noe farlig med mindre det soter men...

Hører med til historien at jeg er en parafinfyrer, synes bensin er et litt for eksplosivt og lett antennelig væske å ha

med seg i telt, selvom jeg vet mange gjør det. Men prøv med en annen dyse, og funker ikke det så vet jeg sannelig ikke.

Bakdelen med parafin er at det kan sote endel, og skal medføre mer rengjøring enn bensin. Men hvis man forvarmer omnifuelen med litt rødsprit, brenner man den ren hver gang, og rengjøringen blir et minimum.

Prøv deg frem litt med dyser og slikt, og se om det soter, sot er lik minus telt.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du snakker om bensin brenningen min nå. Heldig vis så er jeg ganske ny med tanke på primus, og har ingen problem med og gå helt og holdent over til parafin. Så jeg er lett og forme sånnsett :)

hvis det er riktig at flammen kan ha en liten antydning til gult tupp når jeg fyrer parafin, (som filmen viser) og det ikke soter nevneverdig, kan nevne at jeg kokte 4 liter vann da jeg fyrte parafin og kunne ikke antyde sot under kjelen. Forvarmer som sagt med rødsprit. Så antar jeg at jeg ikke har noe og bekymre meg over da jeg drar herligheten (omnifuel) inn i teltet.

Blir litt mye masing om dette fra min side, men prøver og være sikker på at alt er rett. Ikke no lyst til og sovne stille inn fordi en brenner brenner feil. Har ingjen kjente som er noe nevneverdig utendørs vinterstid, og kan da heller ikke spørre de om tips ang brennere. Da er det flott og ha dere :) takker all hjelp :)

slik situasjonen er nå, så er parafin min nye venn, hvis vi er enige om det ser fint ut :) tjooohoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å fyre i vei!:)

Men uansett når du fyrer i telt, vær bevisst på å ikke legge deg fro godt til når primusen varmer på kveldstid. Vet ikke med andre, men lyden av en primus som freser er en av de mest søvndyssende lyder jeg kan tenke meg. Og sovner man da er det ingen garanti for at man våkner igjen. Alt har sine fordeler og ulemper. Og blir kjent med primusen i forteltet før du beveger den inn i innerteltet!

God tur!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpte omtrent overalt. Men det billigste er å kjøpe det på bensinstasjoner tror jeg.

Hmm.. Lampeolje er jeg ikke helt sikker på, men pleier å så både i instruksjonsmanualen(Som ikke jeg har hatt på flere år) og på kanna du kjøper om det er egnet for brennere. Omnifuel skal teknisk sett gå på alt bortsett fra rødsprit. Men lampeolje ser jeg for meg kan sote endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes flammen var litt gul på den siste filmen også.

Jeg bruker kun renset fritidsparafin/lampeparafin som jeg kjøper på statoil til 80 kr for 4 liter.

Som dere ser på bilde er det ikke mye gult der. Har aldri hatt sot under kasserollene mine, og alle har sett "nye ut" nesten hele tiden, helt til en slenge noen av dem på bålet for å smelte litt snø for å vaske opp! Grrrr.

Bulker tåler jeg, men sot og dritt er det værste jeg veit!

Svartkjelen er jo så som så!

post-3784-133474666075_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte fritidsparafin på Yx for 130 kr 2,5 liter... betalte vel litt i meste laget.. I helgen skal jeg mekke på 7 stk optimus 111, jeg får sammenligne de med omnifuel.. legger nok ut en video av de også..

Ser ut til at jeg sender omnien inn i til service.. min har ikke vært i nærheten av og brenne så fint som din Storli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid brukt renset parafin så lenge jeg kan huske.

Etter jeg kjøpe en liter "Fin Fyr" fra G-Sport til samme prisen, med absolutt "Null Fyr" som resultat, har jeg siden kun kjørt parafin.

Har hatt brenneren i 4 år, og den har brent stuerent fra første parafindråpe.

Har forsåvidt også hørt at voksholdig veske ikke skal benyttes da dette kan tette filteret i slangen, men jeg er alltid nøye med å tømme slangen når jeg er ferdig å fyre, slik at det ikke ligger rester igjen i slangen når jeg skrur den fra flasken og for lagring.

Lar kun slangen/pumpen være montert på flaska hvis jeg vet at jeg skal fyre den opp igjen ganske snart.

Husker jeg fikk 10% "naboområde"-avslag på omnien når jeg kjøpte den :lol:

Aldri sett damen før, men vi fant ut at vi bodde i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antar da at tennveske bruker dysa til parafin..

Fyrte opp Omnien for siste gang.. banna og viste den fingern.. min må ha vært bygd på restmatriale :!:

I morra er det rett til xxl for og få levert den inn.. noen som har noe erfaring med hvor lang tid det kan ta før man får den igjen?

Hadde håpa på og ha den med på en tur neste helg.. men en uke er vel litt optimistisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.