Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpadling (kajakk) - bekledning


TKr

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Er interessert i tips og erfaringer m.h.t. bekledning for vinterpadling. Tenker da på hva dere bruker på hodet, hender, føtter og under tørrdrakt. Tørrdrakta anser jeg for obligatorisk så det er ikke tema. Selvsagt heller ikke redningsvest og annet sikkerhetsutstyr.

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke supererfaren men har noen turer pluss "bading" i 8-10 graders vann. Er fornøyd med dobbelt ullundertøy og brynje nettingundertøy nærmest kroppen under tørrdrakta (Litt fuktig blir det uansett men med ull holder du varmen, og nettingen holder deg tørr mot huden). På beina innerst ,mors korte nylonstrømper (for fukttransport)og ytterst dobbelt med raggsokker og romslige høye neoprenstøvler. Vanntette forposer på padlesko går også for inn/utstigning. På hodet har jeg neoprenhette som går ned på halsen, drar ned denne i nakken under padling, og har vindtett fjelllue. Hendene er det vanskeligste. Padle muffer er ok, men litt tunge, og hendene blir jo kalde i vannet. Eneste som er varmt i det våte element er neopren, men da må man finne noen som er gode rundt padleåra. Mine dykkerhansker ble jeg sliten i henda av etter et par timers padling.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Kjenner til problemet med neoprenhansker. De MÅ nesten være av en viss tykkelse og da blir grepet rundt åra dårlig.

Forøvrig blir det en utfordring for meg, hvis jeg skal følge dine råd ang. sokker og padlesko. Bruker allerede 46 og skal jeg ha plass til dette oppi må jeg antakelig opp et par nummer. Da blir det trangt under dekket :wink:

Ja, og ellers er det vel bare å prøve seg fram.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store bein: Hva med vanntette fotposer, da kan du ha så mange par ullsokker du bare vil...

Hender: Jeg bruker enten tovede ullvotter eller neoprenvotter. Begge typene er jeg avhengig av at har hull inne i håndflaten (ikke stort), slik at jeg har kontakt med åra. Ellers holder jeg så hardt i den at jeg får problemer med underarmene etter kort tid... Friksjonen gjør at det likevel er varmt og godt. Hansker er helt ut for min del. Herlige stemninger på havet i den tiden vi har fremover nå! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

Du er jo en erfaren kar i kajakk. Min erfaring er også at jeg må ha hull i håndflaten. Skal prøve meg fram med neopren men er skeptisk. Vil tro at vott er det beste men de jeg har er faktisk hansker.

Ull er jo mye brukt som såkalte "sjyvotta". Må se om jeg får tak i et par. Så på tv at du (antakelig) bruker det på hodet også.

Enn inni drakta; hva bruker du der? Tova ull rett på kroppen der og kanskje :!:

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker også openpalm mitts - og de funker. Har fått laget tilsvarende av www.ullinaturen.no i tovet ull, og det fiunker også.

På kroppen har jeg ullundertø (gullull, helt ubehandlet ull fra Bånnsull eller tilsvarende). Er det skikkelig kaldt eller mye bading bruker jeg kjeledress i fleece utenpå dette, eller dobbelt sett med ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.