Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av Helsport telt..


Sokken

Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg ser nå at jeg at jeg skulle ha gått for X-trem utgaven av Fjellheimen 3 camp. Handlet litt for fort og var alt for ivrig etter og komme meg ut i skævven. Mener og huske at sola strålte den dagen, og vinteren hadde jeg ikke engang i tankene.

Men nå er vinteren her, og jeg vil fortsatt ut. 4-6 manns lavvuen blir litt for tung og dra med seg ut på lengre turer og drømmer litt om og ta i bruk teltet i vinterhalvåret.. Har til nå brukt lavvu.

Oki her er saken..

Tenker litt på mulighetene for og få syddpå flere barduner, stormmatter og nye ventiler i for og bakkant av fjellheimen teltet..

Rettogslett bygge det om til Fjellheimen x-trem

Har dere noe tanker rundt dette?

Mailen i fra Helsport sier:

"Hei.

Hvis du kun skal ha ventil på ytterteltet, koster det kr. 400.- + mva.

Skal du i tillegg ha på innerteltet, koster det totalt kr. 550.- mva. "

Innerteltet mitt har en ventil, så det skal ikke være noe problem og få sydd på en høyere plassert ventil på ytterteltet, da skirtventilen ikke duger no serlig da det blir over 1 cm snø.

X-trem utgaven har 2 ventiler i bakkant av innerteltet og ytterteltet.

Spørsmålet blir da om det vil bli nok med en ventil på mitt modifiserte telt, eller om jeg skal få sydd på nr 2 også ?.. lurer litt på dette med tanke på kondens og luft sirkulasjon ect, da jeg håper på og få fyrt med omnifulen i teltet i vinter. Noe jeg ikke har tidligere erfaring med.

En ventil i forkant av telte kan også være en mulighet da ventilen over døren er nokså liten.. eller tror der den er tilstrekkelig?

Noen som har gjort noe lignende før? Eller har noen erfaringer/tanker rundt det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første som slår meg når jeg leser dette er om det ikke lønner seg å selge din 3 camp, for så å kjøpe deg extrem versjonen. Sparer deg for en del tid og krefter, samt at jeg tror ikke det blir mye dyrere når jeg ser prisene Helsport skal ha for å sy om teltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt tanken.. men er ikke sikker på at det er så lett og selge et 3 sesongs på vinteren, eventuelt til en ganske redusert pris da.. Slike ting kan ta litt tid... jeg sitter litt med den innstillingen av at ting skulle vært i orden i går :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kjøpe et X-trem brukt? Så har du to knalltelt, ett til hver årstid.

Er litt vanskelig det der med modding, mye av pro-utgavens fortrinn er jo lav vekt (Er vel snakk om ca en kilo). Uansett, kanskje litt mer konstruktivt er det at det sjelden blir for lite kondens i mitt x-trem, så noe dårligere lufting enn det er der ville jeg ihvertfall ikke anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ett nytt telt hadde jo vært det beste :lol: Men kona mener noe helt annet . 8) Det finnes vist så masse annet fornuftig og bruke pengene på :lol:

Får se hva jeg finner på .. sitter og drømmer litt om HS Trollspiret .Større fortelt hadde vært fint og ha .. men man kan vel ikke få i pose og sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Espen K er inne på er det ikke bare å peise på med ventiler for å øke ventilasjon og redusere kondens i teltet. Ventilene skal være riktig plassert både på utsiden og innsiden og i forhold til hverandre for å få riktig luftgjennomstrømning, så selv om du monterer en ventil til er det ikke sikkert at luftingen blir så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Annet å bruke penger på?

Tullprat!

:lol:

Finn deg ett brukt vintertelt du Sokken, ett for hver årstid på grunn av vekt og volum mtp. vinterfinessene ofte er unødvendige om sommeren er det beste valget i min mening.. Følger du godt med her på Fjellforums egen kjøp & salg avdeling finner du ofte lite brukt kvalitetstelt til halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. men man kan vel ikke få i pose og sekk...

Nei, eller jo, men då må du ha fleire telt. Heilårsteltet er ein utopi. Krava ein stiller til vintertelt og sumartelt, er så forskjellig at det einaste som fungerer godt, er 2 telt. 1 ordentleg, solid vintertelt, og 1 lett sumartelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport skrev ang stormmatter:

"Ja, du kan få sydd på stormmatter på teltet ditt her på Helsport. Det koster kr.850.-+ mva.

Vi kan også sende deg ferdigsydde stormmatter som du kan sy på selv.

Det koster kr.500.- +mva.

Eller vi kan sende deg stoff i metervare som du kan klippe og sy selv.

Det koster kr.250.- + mva.

Stormmattene veier ca. 2-300 gr. ekstra.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil være happy med gode luftemuligheter til vinteren.

Det ideelle ville vært å ha et eget vintertelt da du til sommeren sikkert kommer til å savne å ha et litt mindre og lettere telt men er du nødt til å velge så er jo litt ekstra vekt et mindre onde enn å ligge i full storm i et mindre funksjonelt telt. Det kan også være verdt å merke seg at stengene i X-trem er tykkere enn i 3 sesongerne. Det kan også være noe å ta med i regnestykket.

Ville kanskje personlig sett meg om etter et pent brukt telt til en billig penge og prøvd å smile litt ekstra pent til fruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses da... Det var da måte på hvor voldsomt og komplisert vinterturer har blitt i det siste!

Spør du meg trengs det kanskje bare nok lufting så det ikke bygger seg opp rim. Ekstremtelt trenger du til ekstremturer, ikke vanlige vintrerturer! Til noe så enkelt holder det strengt talt med en presenning. Jeg bruker Hilleberg Nammatj som med sine under tre kilo er lett nok til å bruke om sommeren, og det rir og av ganske mye møkkavær om vinteren. Hvis du er redd for at du ikke kan grave teltet litt ned eller ikke søke ly bak noe kan en bunke tusenlapper på et ekstremtelt være verdt pengene. Følg sunn fornuft og du skal se at du slipper skylde på utstyret. Jeg brukte Svalbardtelt fra Helsport før, men etter å ha eksperimentert litt med enklere og lettere telt så blir det nok ikke tatt fram med mindre jeg som sagt tror jeg risikerer å ikke få gravd det ned eller søkt ly bak noe - og med litt ordentlig planlegging så er det jaggu ikke ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremtelt trenger du til ekstremturer, ikke vanlige vintrerturer! Til noe så enkelt holder det strengt talt med en presenning. Jeg bruker Hilleberg Nammatj som med sine under tre kilo er lett nok til å bruke om sommeren, og det rir og av ganske mye møkkavær om vinteren.

Ein presenning i fjellet er ikkje mykje verdt. Dersom været er fint, har du ikkje bruk for presenningen, og dersom det bles opp, forsvinn presenningen. Vintertelting til fjells er ekstremtur og krev ekstremtelt.

Hilleberg Nammatj er eit slik ekstremtelt, eit av dei beste som er å få kjøpt for peng. Meir ekstremtelt enn det som er nevnt i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammatj er et tunnelltelt med to stenger og uten stormmatter. Jeg HAR OG brukt fjellheimen på fjellet i Troms og det eneste jeg har å utsette på det er luftingen som gjør at det blir litt vel mye rim på innsiden. Svalbard har vært overkill på så godt som alle turene jeg har vært på. Jeg har og brukt både utgamle og veldig billige telt, og selv om det er mange detaljer som ikke er så bra som de kunne vært og funsjonaliteten ikke er optimal så får man det til å funke! Hva mitt Nammatj angår så har jeg aldri argumentert mot å kjøpe et ordentlig telt hvis man tar seg råd til det, men det skal enda virkelig en del til før det skiller seg markant fra et telt som Fjellheimen. Hadde økonomien min vært litt mer begrenset så hadde og prioriteringene mine vært annerledes og da kunne jeg like gjerne endt opp med Fjellheimen.

Vinter er heller IKKE synonymt med snaufjell uten snø eller ly, og det skal forresten virkelig ikke mye til før du kan dra stor nytte av en presenning SELV på fjellet. Det forutsetter at man har en del snø selvfølgelig. Under tregrensa så skal det virkelig ikkem ye til for å få en presenning til å funke hvis det er det man har for hånden.

Hvis budsjettet er trangt så mener jeg det er unødvendig å kjøpe noe så dyrt som et telt. Har man et enkelt telt så er vil det fremdeles holde til de aller aller fleste vinternettene hvis man tilpasser seg! Man må over en viss terskel før det har noe for seg å skylde på utstyret. Hvordan i helsike greide folk for bare noen tiår siden å komme seg oftere ut enn vi gjør i dag - med mindre og dårligere utstyr?

Veldig ofte virker det som om anbefalingene som kommer her på forumet heller reflekterer de enkeltes fantasier om hva de selv skulle ønske de drev på med - eller rett og slett bare synsing basert på marginal erfaring (nei jeg sikter ikke til noe spesifikke eller påstår at jeg har mer erfaring enn noen andre. Poengerer kun at man må ha et kritisk blikk til hva en selv egentlig kan og ikke kan!). Selv om man kommer med klare rammer for budsjett og bruksområde så skal det lite til før folk skjener avgårde i en konkurranse om å foreslå den drøyeste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bruksområdet så har vel personen sagt at det er et x-trem-telt, altså et "fullverdig" vintertelt for telting over tregrensen, er noe han trenger. Det han spurte om råd for var vel hvorvidt det var fordelaktig å gjøre slik eller slik og folk gjør seg sine tanker. Har ikke inntrykk av at noen av forslagene var spesielt ekstreme ut ifra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så tilfelle har jeg jo bomma litt :P Men han sier jo riktignok bare at han antar X-trem utgaven ville passet bruksområdet hans bedre enn den vanlige. Det er uansett et kjekt prinsipp å være var om hva man faktisk trenger og hva man tror man trenger. Om det er for over eller under tregrensa og mer eller mindre alpine områder sier han jo faktisk lite om. Det er jo mulig at han er offer for litt for god markedsføring har gitt inntrykk av at man trenger stormmatter så fort det er snø på bakken :wink:

Men hvis det er ekstremturer så burde han jo ha et ekstremtelt. Da er det bare budsjettet som setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skal sammenlignes mener jeg at Fjellheimen = Nallo og Fjellheimen Xtrem = Nammatj. Når det gjelder Fjellheimen og Nallo vinterstid, er det fare for at den bakre, lave ventilen tettes, og man kan få problemer med CO under koking/fyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt plassert ventil i begge ender er emm. minstemål for et vintertelt (da forutsetter jeg fyring inne i teltet). men stort mer trenger man egentlig ikke. Stormmatter KAN være greit, men som oftest har du mulighet til å grave teltet noe ned.

Xtremutgaven som du (trådstarter) snakker om har om jeg ikke husker feil litt romligere stangkanaler, det er ikke nødvendig, men greit i sprengkulde. Det er vel kun ekspedisjoner som benytter seg av doble stenger i samme kanal?

Stormmatter syr du enkelt på selv om du har symaskin, her ville jeg faktisk valgt et kraftigere materiale enn den teltduksveven helsport vil selge deg (om du først skal ha det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får kjøpt Kerlon 1800-duken fra Hilleberg for 500,- i en passende mengde for matter som man syr på selv. Hadde du hatt et Hillebergtelt så ville de kommet ferdigskåret og klar for å sy på, mulig de kan lage mattene klare på mål og.

Men for å få et telt som skal duge om vinteren så hiver jeg meg på at det du trenger først og fremst er ordentlig lufting. Fjellheimen er solid nok til å tåle det aller meste av vær så lenge du camper med et minimum av fornuft. Spør Helsport hva de vil ta for å sy på enda en ordentlig ventil i fotenden av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker helt feil går ikke duken til forteltet i FH helt ned til bakken, dette for å få bedre utlufting. Det kan jo fort bli ekstra mye spaing vinterstid for å unngå at det føyker inn.

på mitt exped andromeda extreme-telt går heller ikke duken ned til bakken på den ene siden. stengene trykker jeg ned i snøen, så glippen blir ikke stor. jeg spar på med snø rundt, men ikke mer enn hva jeg ville gjort hvis jeg hadde matter. konklusjonen er at så mye mer spaing av snø vil det nok ikke bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.