Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av Helsport telt..


Sokken

Anbefalte innlegg

Annonse
Ikke et "ekstremtelt", men et helt OK helårstelt så lenge du holder deg til områder hvor du har større marginer å gå på enn på flate snaufjellet dersom du blir overrasket av skikkelig møkkavær.

Det er nettopp på snaufjellet jeg har tenkt å bruke teltet :!: Dersom vi forutsetter at vind ikke får tak undenifra fordi teltet er noe nedgravd, hva er det da ved teltet som står i fare for å svikte? For tynn/dårlig duk? For tynne stenger? For få barduner?

Jeg forstår at luftingen på sommermodellen er for dårlig til vinterbruk/snø, men er usikker på om teltet ellers er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder sikkert. Det som kan skje er at med for lite bardunering så tar stengene i mot stor belastning og kan knekke. Men det skal veldig, veldig mye til! Teltet vil "bølge" mye før det skjer. Hvis duken er spent ujevnt så kan den revne. Men sjangsen er nesten like stor for at vinden river opp hele teltet og vil blåse det bort, kommer jo litt an på.

Men søk litt på youtube etter det å slå opp telt i sterk vind så får du kanskje et inntrykk av hva det kan være snakk om. Jeg skulle tro at det ikke koster allverden å få noen ekstra barduneringspunkt på teltet heller. De bardunene tar du jo bare av om sommeren eller når det er fint vær så har du spart kanskje noen hundre gram =)

Forresten, hvis det er så sterk vind så holder den som regel en bestemt retning. Da slår du jo opp et tunnelltelt etter vinden og risikoen for skade er mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.