Gå til innhold
  • Bli medlem

"Halv" sovepose...?


Bugge

Anbefalte innlegg

Det jeg leter etter er en sovepose som går opp til midjen men ikke lengre! Tanken er å bruke den sammen med ei dunjakke sånn at det tilsammen dekker hele kroppen. Jeg vet The North Face har noe slikt, men kanskje folk her vet om andre? I Mange tilfeller rundt null grader er en slik løsning kanskje nok i massevis! Dunjakka er jo nesten med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest om noe lignende på http://www.psychovertical.com, men finner det ikke igjen. Det åpenbare svaret fra min side får vel bli å sy en selv :!: For å klare en par-tre minusgrader holder det nok fint med 2-300g dun, et par løpemetermeter stoff og eventuelt en løpemeter myggnetting om du vil ha bokskonstruksjon. Du trenger vel hverken glidelåser eller noe spesielt fiksfaks. Kanskje en strammesnor eller noe liknende. Kan ikke bli enklere enn det. Skal vel ikke koste mer enn 5-600 fra extremtextil.com(du får sjekke litt rundt hva en vanlig sovepose med tilsvarende dunmengde koster.... :wink: ). Er forøvrig i gang med en dunquilt som skal brukes som vinterforsterkning i 3-sesongsposen, og muligens doble som en slags dunponcho. :wink: mulig jeg får mange rare blikk, men litt får man tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par alternativer:

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags&cat=Microfiber%20Series&viewpost=2&ContentId=73

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/rab_quantum_top_bag_sleeping_bag_review.html

Posen fra rab har såvidt jeg skjønner ikke noe for i underdelen heller, noe som vel sparer en del vekt.

Personlig er jeg skeptisk til konseptet, og er svært glad i å kunne snøre soveposen tett rundt hodet, men kom gjerne med tilbakemelding om hvordan det fungerer hvis/ når du har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal lage noe selv så hadde det vært fett å sy/lime/sveise på glidelås på en exped downmat, og å lage en tilsvarende glidelås til tre kvart sovepose av tilsvarende bredde, som er tre kvart lang for overlapp til dunjakke. Ingen grunn til at dette ikke skulle funke, men exped selv var ikke interesserte i å videreutvikle denne ideen :wink:

Ingen vits i å bære dobbelt opp.. Soveposen man ligger på isolerer minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal lage noe selv så hadde det vært fett å sy/lime/sveise på glidelås på en exped downmat, og å lage en tilsvarende glidelås til tre kvart sovepose av tilsvarende bredde, som er tre kvart lang for overlapp til dunjakke. Ingen grunn til at dette ikke skulle funke, men exped selv var ikke interesserte i å videreutvikle denne ideen :wink:

Ingen vits i å bære dobbelt opp.. Soveposen man ligger på isolerer minimalt.

Glimrende ide! Mulig jeg setter denne til live etterhvert, men da i full lengde. Kanskje borrelås er et enklere alternativ om det ikke løsner for lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende ide! Mulig jeg setter denne til live etterhvert, men da i full lengde.

Kult! Bare så teit at liggeunderlagene til Exped er rektangulære. Hadde de vært smalere ved fotenden hadde man både spart vekt og fått plass til alle liggeunderlagene ved fotenden i tremannstelt. Og det hadde vært enklere å lage en 3/4 sovepose (uten bunn)... Men da hadde vel ekstrafunksjonene som "chair kit", flytebrygge o.l. ikke vært like enkle å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ekstrafunksjonen "flytebrygge"?

Er det å koble sammen underlagene, eller er det en spennende ekstrafunksjon som jeg ikke har fått med meg?

Her er forresten en oppskrift på hvordan gjøre om en sovepose til en "top bag".

Har ikke lest den, men det kan jo være nyttig å lese noen andres erfaringer før man begir seg ut på et sånt prosjekt.

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/make_your_own_gear_mummy_to_arc_conversion.html

Hvis man virkelig skal gjøre det lett kan man jo evt bruke et ikke-oppblåsbart underlag og skjære det til for å få den formen man vil, men det er klart man mister en del isolason i forhold til en downmat.

På den annen side er det jo betraktelig mye tryggere å sy eller sveise i/ på celleplast enn på en dowmat til tusenvis av kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hevdes her at den delen av soveposen man ligger på isolerer lite, er nok enig i dette når det gjelder dunposer.

Her har nok mange av syntetposene er fordel da de komprimeres mindre enn dun når vi ligger på dem.

Vil vel også tro at en syntetpose er lettere å modifisere.... kan lett se ut som om Mikkel Rev har vært på besøk i hønsehuset når du begynner klippe i dunposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hevdes her at den delen av soveposen man ligger på isolerer lite, er nok enig i dette når det gjelder dunposer.

Her har nok mange av syntetposene er fordel da de komprimeres mindre enn dun når vi ligger på dem.

Vil vel også tro at en syntetpose er lettere å modifisere.... kan lett se ut som om Mikkel Rev har vært på besøk i hønsehuset når du begynner klippe i dunposen.

Har hørt omom et gammelt kinesisk visdomsord: sy før klippe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg leter etter er en sovepose som går opp til midjen men ikke lengre! Tanken er å bruke den sammen med ei dunjakke sånn at det tilsammen dekker hele kroppen. Jeg vet The North Face har noe slikt, men kanskje folk her vet om andre? I Mange tilfeller rundt null grader er en slik løsning kanskje nok i massevis! Dunjakka er jo nesten med uansett.

Det fins i alle fall dunbukser som kunne fylle en slik funksjon? De kan i tillegg ha andre nyttige egenskaper i sprengkulda.

Ser for meg en kald glippe rundt livet utover natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg leter etter er en sovepose som går opp til midjen men ikke lengre! Tanken er å bruke den sammen med ei dunjakke sånn at det tilsammen dekker hele kroppen. Jeg vet The North Face har noe slikt, men kanskje folk her vet om andre? I Mange tilfeller rundt null grader er en slik løsning kanskje nok i massevis! Dunjakka er jo nesten med uansett.

Eg hadde ein slik sovepose i militæret, men desverre ingen dunjakke. Den soveposen var derimot eit resultat av designfeil, kombinert med ein kropp som var lenger enn normalen. Og dersom eg hugsar rett, ver det i alle fall ingen ting å spare i vekt ved denne soveposen i forhold til ein komersiell sovepose som er lang nok til å dekke hovudet.

Det enklaste ville vera å kjøpe ein stutt sovepose. Sjølv om denne kanskje er noko trongare enn ein lang sovepose, betyr jo ikkje dette så mykje, ettersom du likevel ikkje skal få skuldrane nedi.

Men ved null grader ville eg nok sløyfe dunjakka, heller enn å spare nokre få gram på ein for liten sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.