Gå til innhold
  • Bli medlem

Gran Canaria; kart og bøker om vandring


knorway

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei, Jeg var på Gran Canaria i vinter og kjøpte Gran Canaria kartet til Kompass. Målestokk 1:50000. Syntes dette kartet er ganske bra, selv om jeg brukte det mest til sykkelturer, men kan fint bruke det til vandring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fotturguide Gran Canaria av Pål H. Gjerden og Emma A. Arthur kan anbefales. Jeg har boken selv og turene er veldig detaljert beskrevet. Både selve stiene/veiene du kan gå på og hvordan du kan komme deg til utgangsposisjonene med bussruter og rutetider. Du får den fra Haugen Bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ruslet noen av rutene på Gran Canaria i forrige uke uten å bruke noen guidebok. Hadde et bra kart.

Rutene er veldig godt merket og det er lett å finne overnatting i landsbyer hvis man ønsker det. Det er jo bosetning over nesten hele øya og avstandene er ikke all verden.

Vann derimot finnes det ikke så mye av og jeg vet ikke om jeg ville drukket det. Det finnes omtrent ikke permanente bekker eller elver. Man må ta med eller kjøpe vann. Lurt ellers å ha skyggelue og masse solkrem. Og kamera!

Agaetedalen er veldig bra og det er fint i områdene rundt Rogue Bentayga. Jeg gikk langs en kraterkant med noen topper på omtrent 1500 meter som het Jarones og Pajonales. Bra tur med fin utsikt! Det er noen furuskoger ganske høyt oppe på øya 1500-1800 meter kanskje ? Ellers er lavalandskapet i nordvest det fineste. Det er litt snillere landskap i sør men flere greie turer nord for f.eks Arguineguin. Opp mot Rogue Nublo er det også fint å gå

Leiebil er ellers kjempebillig og kjempebra, men veiene er veldig smale og svingete inne på øya. Den fineste kjøreruta begynner ved maspalomas og passerer Fataga på vei oppover i fjellet. Kjør gjerne helt til toppen på 1949. Tror veien har nummer GC 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ods skrev:

Ekteparet Anita og Birger Løvland har gitt ut turguidebøker for alle Kanariøyene. Veldig bra bøker som beskriver hundrevis av turer.

Turguide til Kanariøyene : 50 flotte fotturer på Kanariøyene

av Anita Løvland, Birger Løvland

http://www.libris.no/anita-lovland-birger-lovland--turguide-til-kanarioyene-50-flotte-fotturer-pa-kanarioyene--9788279810513.aspx

Boken beskriver ikke bare turene, men også hvordan man kommer frem til de forskjellige stedene. F.eks så beskriver den hvordan man skaffer seg adgang til toppen av vulkanen og fjellet Teide (Pico de Teide), en av de mest kjente attraksjonene på Tenerife. Det er nemlig ikke bare å ta på seg fjellskoene og traske opp mot toppen. Turistene kommer opp til et samlingspunkt et stykke nedenfor toppen, men det er mulig å komme videre hvis man har de rette papirene, og de må innhentes på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ods skrev:

Turguide til Kanariøyene : 50 flotte fotturer på Kanariøyene

av Anita Løvland, Birger Løvland

http://www.libris.no/anita-lovland-birger-lovland--turguide-til-kanarioyene-50-flotte-fotturer-pa-kanarioyene--9788279810513.aspx

Beklager at jeg anslo litt i overkant når det gjelder antall turer. Jeg hadde ikke boka foran meg da jeg skrev dette, men husker bare at det var mange turer. Vi nordlendinger har det vel med å smøre litt tjukt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg anslo litt i overkant når det gjelder antall turer.

Ingen vits å beklage. God reklame er jo kjent for å overdrive.

Hvis dette kan får flere til å reise til K. for å gå på tur i stedet for å ligge på sranda så er det helt greit med en liten overdrivelse, sunes nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken beskriver ikke bare turene, men også hvordan man kommer frem til de forskjellige stedene. F.eks så beskriver den hvordan man skaffer seg adgang til toppen av vulkanen og fjellet Teide (Pico de Teide)

Bortsett fra at vi her i tråden snakker om Gran Canaria, er den nevnte informasjonen i Løvlands bok (og andre turguider for Tenerife, samt mange nettsteder) ikke aktuell lenger. Bøker lever lenge og blir ikke oppdatert underveis. Slik foranderlig informasjon skal man ikke stole på i bøker og hentes best andre steder (internett, og da gjerne de offisielle sidene til turmålet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig reglene for å gå helt opp på Teide har endret seg siden Løvlands bok kom ut, men 99 % av informasjonen i boken er relevant og nyttig. Skal man gå på Kanariøyene bør man investere i den boken.

Jeg forsøkte å finne informasjon om ruter på nettet, men der var det ikke så mye. Jeg kjenner ikke til bedre kilder enn boken til Løvland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken :P. Jeg bladde i den da vi skulle til Tenerife, men likte den ikke helt (kan hende at det var layouten, jeg har ikke kunnskap til å bedømme innholdet). Jeg gikk for to tyske spesialturguider kun for Tenerife (hvorav Rother Wanderführer var den vi brukte mest og som viste seg til å være helt utrolig bra med langt over 50 turer på kun denne øya, i tillegg til myk innbinding og hendig lommeformat), men på norsk er det jo også litt begrenset hva som er gitt ut av den slags.

Dessuten var min kommenar myntet kun på den siterte infomasjonen om permit for toppbestigningen av Teide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på La gomera for ei lita stund siden hentet jeg turer ut i fra den linken jeg postet lengre oppe + jeg fant mange turer i google earth. Når jeg går inn på Gran canaria i google earth og zoomer meg ned så finner jeg mange turer her (Trykk på bildene av en mann med gåstaver tror denne funksjonen heter wikiloc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.