Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell og klatring rundt Mendoza?


elipeli

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk så god hjelp sist jeg spurte om noe her inne, og siden google svikter meg igjen- prøver jeg O'gode fjellforum nok en gang :P

Jeg og min bedre halvdel har ca en uke å slå ihjel i/rundt Mendoza før vi reiser til Oslo i januar. Er det noen kule topper eller klatreruter i nærheten som er verdt et besøk? (Jeg er oppmerksom på Ojos del Salado, men den er ikke så aktuell, og Aconcagua skal vi på). Håper på mange supre tips!!

Mvh

Eli-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er rett etter en tur oppom Aconcagua spørs det hvor interessant det er å dra på enda et tørt og støvete fjell. Det hender man blir lei. :) Da kan det være vel så greit å svi av tiden på festing, vin-smaking, rafting, terrengsykling osv. i og rundt Mendoza. Uansett hvor dere bor i Mendoza, vil resepsjonen på stedet være tjåka full av brosjyrer om ulike firmaer som tilbyr sånne turer.

Hvis dere skal fly hjem via Santiago kan det være en ide å tilbringe tiden der eller på stranden. Det tar bare 6-8 timer med bussen. Men Mendoza er nok best for utendørsaktiviteter.

Det spørs om ikke dere bør vente med å ta en avgjørelse til dere er ferdig med Aconcagua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er på Aconcagua-kantene er det greit å stikke oppom Cerro Bonete (5025 omtrent) som ser spiss og skummel ut men som egentlig er veldig grei. Tar to-tre timers tur fra basecamp. (må ikke forveksles med 6700 Bonete.. mange fjell heter det)

Ellers er det jo fjell i alle størrelser og fasonger i området. Mercedario og ikke minst Tupungato er vel de høyeste. det finnes mange som er lavere. masse 5000 meters topper som ikke virker så høye når man først er på 4000, men de er tross alt høyere enn Mont Blanc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Cerro Bonete så fin ut, men som jeg forstår beskrivelsene jeg fant på nettet, så ser det ut som at den er ved BC på Normalveien? Du får korrigere meg om jeg bommer :wink:

(Vi går Vacasdalen).

Marmolejo: Godt poeng! Du skal ikke se bort fra at vi foretrekker strender og god vin etter dagene på fjellet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojos del Salado kan du glemme hvis du søker fjell rundt Mendoza, det ligger flere døgn lenger nord i Atacamaørkenen.

Men i nærheten av basecamp Aconcagua finner du som nevnt Mnt. Bonete som er verdt en tur som akkklimatisering før Aconcagua, men også/eller Cerro Catredal på 5295 er verdt et besøk.

Men det er langt tilgjengelig via vaca, men hvis dere traverserer over fjellet og tar hjemturen om Normalruta kan du få med deg disse.

De større prosjektene Tupungato og Mercedario er flotte prosjektermen de klarer du sannsynligvis ikke hvis du bare har en uke på deg.

Jeg vil som under her anbefale noen turer med vinsmaking av argentinske viner på Argentinske Posadaes absolutt ikke er å forakte hvis du først har vært på Aconcagua..... Med verdens møreste og billigste biffer.

God tur, Argentina er nydelig i januar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.