Gå til innhold
  • Bli medlem

Gladnyhet! Kartdata blir tilgjengelig for alle


essem

Anbefalte innlegg

Annonse
Dette er kjempebra og på høy tid.

Noen som vet, eller tror de vet noe om dette kan nyttiggjøres til GPS bruk på noe vis?

Har du ein gps som støtter rasterkart, og du har nødvendig innsikt i filformatet på gps'en, så kan du nok nyttiggjera deg av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens Kartverk gjør nå kartdata tilgjengelig på en helt ny måte :D

:PDeler ut arvesølvet

Dette er feil. Det er ikke snakk om kartdata (Jeg observerer at mange journalister i denne saken ikke vedt forskjell på kart og kartdata). Det er snakk om kart til personlig bruk, og med meget sterke begrensninger. Fordi som ser for seg gratis papirkart fra nå av, må da få med seg at det ikke er frigitt til utskrift med bedre enn 150dpi oppløsning, og heller ikke til utskriftsformat større enn A3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er kjempefint at statens kartverk har lagt ut sine 1:50 000 kart til bruk, gratis.

Men hvordan får man åpnet dem? Når jeg går på sidene så finner jeg ikke ut hvordan det fungerer.

Håper noen kloke hoder kan forklare meg det.

Dersom ikkje beskrivinga på kartverkets sider var nok for deg, kan du byrje her: http://www.opengeospatial.org/standards/wms

Og dersom dette heller ikkje hjalp deg, får du fortsette å bruke ferdige tjenester som norgesglasset http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html og liknande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempefint at statens kartverk har lagt ut sine 1:50 000 kart til bruk, gratis.

Men hvordan får man åpnet dem? Når jeg går på sidene så finner jeg ikke ut hvordan det fungerer.

Håper noen kloke hoder kan forklare meg det.

Kartverket har ikke "gitt bort" kartdata gratis. De har åpnet for at man kan lage tjenester på internett gratis. D.v.s. at du på hjemmesiden din kan bruke et kartprogram som viser ferdig tegnede bilder (kart) fra kartverket. Disse kartutsnittene "tegnes" av kartverket etter hvert som du trenger dem.

Kartverket driver nemlig egne servere (internett-tjenester) som ikke gjør annet enn å servere kartbilder til andre servere som spør pent og på riktig måte. Hvis du på din egen server (hjemmesiden din) har et kartprogram som spør pent på WMS-språket om de kan tegne et kart til deg, så gjør kartverket det for deg, uten at det koster noe.

Det er stor forskjell på en WMS tjeneste og fri tilgang til kartdataene. Du kan be om et kartutsnitt og se at her ligger det en hytte og en sjø, men du får ikke koordinatene til hverken hytta eller sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartverket har ikke "gitt bort" kartdata gratis. De har åpnet for at man kan lage tjenester på internett gratis. D.v.s. at du på hjemmesiden din kan bruke et kartprogram som viser ferdig tegnede bilder (kart) fra kartverket. Disse kartutsnittene "tegnes" av kartverket etter hvert som du trenger dem.

Kartverket driver nemlig egne servere (internett-tjenester) som ikke gjør annet enn å servere kartbilder til andre servere som spør pent og på riktig måte. Hvis du på din egen server (hjemmesiden din) har et kartprogram som spør pent på WMS-språket om de kan tegne et kart til deg, så gjør kartverket det for deg, uten at det koster noe.

Ein kan også få opp kartbildene på frittståande applikasjonar som td QGIS, og kombinere dette med eigne data, som td track frå GPS, og andre WMS-kilder. Fleire av tjenestene er også spørrebare (svarer på GetFeatureInfo) slik at ein kan få opp egenskaper til karttemaene, som høgde på høgdekote, bygningsnummer på bygning, areal på flater, vegnummer på veg, datafangstdato, kvalitet osv. WMS er faktis langt meir enn bare kartbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. Er det mulig å skrive ut disse kartene og bruke de som turkart ala 1:50000 i målestokk?

Tenker på å skrive ut for så å laminere selv. Blir jo betraktelig billigere enn å kjøpe dyre kart, når man likevel må klippe de opp og laminere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.