Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kan man leie gode fjellski?


theeden

Anbefalte innlegg

Sidste år fejrede min kammerat og jeg jul på fjeldet. (Se profilbilledet til venstre.) Vi havde aldrig været på vinter-tur før, så vi lærte en hel del. Blandt andet at lejede langrendsski til opkørte løjper er håbløse i fjeldet. Vi har planer om at tage en juletur igen i år, og derfor vil vi gerne finde et sted, hvor vi denne gang kan leje ordentlige fjeldski, samt varme skistøvler (hvad vi ikke kunne hos Gaustablikk i Rjukan).

Kender i et sådan sted i Sydnorge eller Sydsverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner noen som for lenge siden har leid gode fjellski og ordentlige lærsko og jeg mener å huske at hun leide i Geilo.

Jeg er ikke sikker på om den er denne butikken, men du kan høre med sportsbutikken i Geilo: http://www.geilosport.no/ski.html

Hva mener du forresten med varme fjellstøvler. Jeg mener at vanlige skisko til fjellski er varme nok normalt. Jeg bruker dem i hvert fall i -15C uten problemer.

Edit:

Jeg ser også at http://www.geilo.no/no/Vinter/Ski/Skiutleie/ leier ut "turski". Du kan informere hos dem hva slags kvalitet det er. De leier også ut pulk hvis du er interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar.

De skisko vi havde lejet sidste år bestod kun af en tynd læderskal, og der var ikke plads til andet end et par almindelige uldsokker indeni. Om natten frøs læderet helt stift, og det var vanskeligt at få føderne ned i støvlerne om morgenen. Derefter skulle man gå mindst en time, før støvlerne tøede op, og man begyndte at få følelsen tilbage i sine tæer. Jeg tror at gamle samer-skisko fyldt med strå, ville være bedre end det vi brugte :?:. Jeg har hørt noget om, at man kan få skisko, som har en indersko af filt.

Geilo ligner et godt mål for årets juletur, efter at jeg har kigget kort på de hjemmesider. Det er også godt at vi kan leje en pulk (det gjorde vi også sidste år).

Er der nogle som har turerfaringer i og omkring Geilo? Vi vil gerne væk fra alfavej til noget flot natur, og hygge os med telt og bål. Vi isfisker ikke og går ikke på jagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Geilo kan du ta toget mot Finse med alle turmuligheter på Hardangervidda og Skarvheimen. Eller du kan ta skiheisen opp på sørsiden av Geilo sentrum og gå derfra retning Tuva og videre sørover. Her er det ofte oppkjørte spor. Jeg mistenker at du er temmelig utenfor allfarvei uansett hvis du er på fjellet rundt jul. Det er ikke akkurat årstiden at folk flest går i fjellet. Husk at været på Hardangervidda kan være hardt om vinteren.

Hva med å kjøpe et par Yeti-gamascher eller lignende for utenpå skiskoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for tips og turforlsag. :)

Sidste år brugte vi gamasjer, som går fra under knæet og ned til anklen, men i år vil vi da prøve at finde nogle overtræk, som dækker hele foden, og håbe det hjælper på varmen. Og så vælge nogle sko med plads til flere tykke sokker.

Hilmersen, du har muligvis ret, at det er lige så billigt at købe brugt som at leje, det vil jeg undersøge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.