Gå til innhold
  • Bli medlem

Over saltfjellet og beiarfjellet. Juni 2009


Lutra

Anbefalte innlegg

Denne turrapporten er nærmere 5mnd forsinket, men bedre sent enn aldri. Jeg skrev en lang og fyldig rapport som forsvant sammen med alt annet på harddisken. Derfor nøyer jeg meg nå med en kortere versjon, så får de som er interessert heller komme med spørsmål.

Jeg studerer i Trondheim, og drar hjem til Lofoten i sommerferien. Turen blir derfor som en del av hjemreisen.

10. Juni

Toget stoppet på Dunderland stasjon tidlig på formiddagen, og etter en natt uten søvn var det en sliten sjel som hoppet av toget. Turen startet med 5-6km på asfalt langs E6. Fremme ved bjøllånes kunne jeg nyte utsikten over ranelva, og turen var igang! Turen oppover Tespdalen var lang, og jeg var dyktig sliten da jeg satte opp teltet nærmere 10 timer og 20-25km fra utgangspunktet.

11. Juni

Tidlig i gang idag. Jeg gikk opp på høyden sør for lappflyttarskardet og fikk en flott utsikt over bjøllådalen. Valgte selvfølgelig korteste vei ned fra høyden, og angret fort på det. Med hjertet i halsen kunne jeg etterhvert fortsette oppover Bjøllådalen. Jeg fikk hilse på mange rein, både med og uten bjelle. Fisket meg oppover langs bjøllåga, men det var steindødt. Utpå ettermiddagen tok jeg inn på sikringshytta til saltfjellstua. Selve saltfjellstua ble pusset opp relativt nylig, og ble litt for overdådig for en ensom vandrer.

12. Juni

Våknet til knallvær og store forhåpninger om storrøye i Søndre Bjøllåvatn. Vandret oppover på såre føtter, og gledet meg stort. Håpet brast imidlertid fort så snart jeg tippet over bakketoppen og fikk se isen ligge over stort sett hele vannet. Jeg prøvde mine beste triks bortover langs strandkanten, men noe fisk ble det ikke. Slukøret vandret jeg videre; forbi midtistua, langs Nordre Bjøllåvatn, og videre helt til Øvre Oksvatnet. Sinnsykt lang dag.

13.Juni

Startet dagen med fiske i Øvre Oksvatnet, men uten hell. Videre gikk turen gjennom Gåsvatnan landskapsverneområde, forbi Tverrbrennstua, og over veien som går over Beiarfjellet. Derfra gikk turen over Beiarskardet, og skulle egentlig gått videre langs nordsiden av Lurfjellet. Området var imidlertid snødekket, og bratte skråninger med sva og snø er ikke noe jeg synes er veldig morsomt. Jeg tok derfor turen ned til Gjømmervatnet i kraftig regnvær, og det var knallfint å finne en strand som kunne drenere bort vannet, samt gi meg et flatt og godt underlag. Dagen ble avsluttet med desperat tørking av mobiltelfon...(som den dag i dag desverre er gått av med pensjon som følge av dette)

14. Juni

Startet dagen med meget utfordrende bålfyring for å tørke opp litt våte klær. Turen gikk videre over fjellet mot Lurfjellhytta. På dagens høyeste punkt fikk jeg øye på turens sluttpunkt; Børvatnet. Jeg trampet i nedoverbakke med vonde føtter, og de siste kilometrene langsved Børvatnet var føttene så vonde at jeg kjempet for hvert skritt. Det var derfor godt at jeg møtte en særdeles trivelig kar som skysset meg inn til Maskinisten i Bodø. Takk til Deg! Maskinisten er et lite friluftsområde rett utenfor sentrum. Her satt jeg opp teltet inne i et buskas, og sov meget godt natten gjennom


15. Juni

Dagen startet med marsj inn til Bodø sentrum. Jeg hoppet på Hurtigruten, og tok turen over til Lofoten. Avsluttet dagen med biff og fløtegratinerte poteter. Namnam!



Skal ikke legge skjul på at det ble en utfordrende tur. Jeg fikk ikke en eneste fisk, og det var tidvis svært tungt å vasse i råtten vårsnø. Møtte to mennesker på turen, begge i nærheten av sivilisasjonen.

Ved hjemkomst fant jeg fram fluestanga, og fikk ny pers med sjø-ørret på 1,8! Blir ikke bedre enn det :cool:

post-4077-133474664688_thumb.jpg

post-4077-133474664694_thumb.jpg

post-4077-133474664701_thumb.jpg

post-4077-133474664707_thumb.jpg

post-4077-133474664715_thumb.jpg

post-4077-133474664721_thumb.jpg

post-4077-133474664727_thumb.jpg

post-4077-133474664733_thumb.jpg

post-4077-13347466474_thumb.jpg

post-4077-133474664746_thumb.jpg

post-4077-133474664753_thumb.jpg

post-4077-133474664759_thumb.jpg

post-4077-133474664769_thumb.jpg

post-4077-133474664775_thumb.jpg

post-4077-133474664782_thumb.jpg

post-4077-13347466479_thumb.jpg

post-4077-133474664797_thumb.jpg

post-4077-133474664803_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin rapport som også fikk turlysten fram i meg. Har vært på deler av disse stedene, men ikke samme turen.

ikke så bra fiske, men fri ble jeg ikke 8)

tror faktisk nordavinden var en medvirkende årsak til at denne ruggen ble dratt på land, ikke langt unna løypa til forfatteren :lol:

post-7035-133474664818_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengter etter sånne turer jeg også! Bjøllådalen er jo en perle, og sammensuriumet av elver i Tespdalen er flott. Innbiller meg at man kan få være i fred mange steder på Saltfjellet.

OT: Forresten var vel Saltfjellet plan C eller D for meg og Erling da vi dro fra Hjerkinn til Rondane før påske i år. Vi bestilte billett til Mo i Rana, men værvarslet virka best for Rondane, så da ble det plan B. Dovrefjell var A. Blir kanskje noe sånt rundt neste påske også, Saltfjellet kan fort bli et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengter etter sånne turer jeg også! Bjøllådalen er jo en perle, og sammensuriumet av elver i Tespdalen er flott. Innbiller meg at man kan få være i fred mange steder på Saltfjellet.

OT: Forresten var vel Saltfjellet plan C eller D for meg og Erling da vi dro fra Hjerkinn til Rondane før påske i år. Vi bestilte billett til Mo i Rana, men værvarslet virka best for Rondane, så da ble det plan B. Dovrefjell var A. Blir kanskje noe sånt rundt neste påske også, Saltfjellet kan fort bli et alternativ.

Saltfjellet er fantastisk! Men Børgefjell skulle vært interresant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.