Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern med 75mm sko?


Espen K

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet ikke akkurat hvordan det vaiersystemet funker, men stegjern og skisko er ikke noe problem så lenge du ikke har planer om å bruke fronttaggene mye, dvs at du holder deg unna fosseklatring. Da er en klatrestøvel mye mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er primært tenkt til fosseklatring, men jeg er i den situasjonen at jeg kun har valget mellom billige stroppestegjern og Alfa Jeger, eller å kjøpe skikkelige step-in stegjern brukt og bruke på 75mm-skoa mine. Det å kjøpe klatrestøvler er ikke en mulighet i et allerede traaangt budskjett.

Prøvde stroppestegjern (g10) og jaktstøvler i fjor, det er no forbanna drit, men ihvertfall bedre enn ikke å få klatra i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiskoa mine er Alico March, de er jo i det stivere sjiktet av skisko ihvertfall, og betraktelig bedre enn Jegerstøvlene. Det blir neppe noen multipitch-ruter før jeg har mer erfaring, dessuten regner jeg med å ha råd til å kjøpe klatrestøvler til starten av neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner erfaring regner jeg med at det ikke er snakk om helt vertikal is. Har ikke så mye isklatreerfaring selv, men nok til å vite at er ikke sålen din helt stiv så vil du slite. Klatret selv en del alpint med 75mm plastikk telemarksko, og merket stor forskjell når jeg gikk over på Crispi NTN EVO. Jo stivere jo bedre.

Kommer da som sagt an på brattheten av isen du skal klatre. Men sånn generelt funker det fint med 75mm, men det kan ikke sammenlignes med ordentlige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.