Gå til innhold
  • Bli medlem

folketroen


jason

Anbefalte innlegg

Kom i god snakk med min 92 år gammle mormor i dag om naturen og slikt.

Hun er noe overtroisk når det gjelder ting i hus og skog.

Hun fortalte om sin onkel son hadde sett nisse i østerdalen, hun lurte på om jeg hadde sett noen der i sommer.

måtte nok skuffe henne med at jeg ikke hadde sett noen der.

Hun lurte på om jeg hadde sett mørksugga når jeg var i darlana, hvet ikke Hva det er for noe, men den var ikke snill.

Fikk beskjed om å spøre om noen hadde sett noen fabeldyr når dere har vært på tur i skandinavia. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg traff en gnom for noen år siden. Han var vert på en DNT-hytte, så jeg tør ikke si hvor det var, for det er visst forbudt med personangrep på forumet. Alt jeg husker er at han var veldig skummel, liten og krokrygget. Typisk gnom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):D:lol:.

her er betegnelsen for gnom. En gnom er en liten skapning, omtrent 1.20 høy, som lever i kjelleren til folk. Har du ingen kjeller, har du ingen gnom. så enkelt er det. De fleste gnomer har en rød komisk hatt, og skjegg til knærne. De liker vin, og røyker. Helst sigar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff en gnom for noen år siden. Han var vert på en DNT-hytte, så jeg tør ikke si hvor det var, for det er visst forbudt med personangrep på forumet. Alt jeg husker er at han var veldig skummel, liten og krokrygget. Typisk gnom.

.

Traff en gnom på Mårbu en gang. Har alltid skygget unna siden.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det virkelig er Draugen på bildet til afe, for jeg kjenner den igjen, har sett han før ja. Hvis ingen av dere andre allerede har ringt VG's 1000 kr tipps, så gjør jeg det nå. Denne muligheten kan vi ikke la gå fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei afe, jornalisten fra VG lurer på hvor det var du tok bildet av Draugen. Jeg har han på tråden nå, men det er kanskje bedre at du ringer han direkte når du leser dette. Han har gitt løfter om førstesideoppslag med fete skrifttyper. Du blir kjendis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også skille i folketrua mellom nord og sør i landet. Det samiske har også sine særtrekk. Finnes det noen litteratur på dette?

Av eventyr kan en nevne "Skarvene fra Utrøst". Det skal visstnok finnes en mytisk øy til øst for Røst, altså Utrøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i sør har nok mye likt med andre land i europa.

syntes selv at det er spennende og høre hva folk trodde på.

Har ikke så mye kunskap om folketro i nord eller samisk, men skal se om jeg kan finne noen bøker om dette

Min mormor er av den generasjonen som virkelig tror på slikt, hun er nok litt mer overtroisk en folk flest.

hun mener de finnes nisser og tusser og slikt 8)

hun snakket om flere hun kjente som har sett ting å tang i skog og fjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene hadde spesielt et "underjordisk" folk de trodde sterkt på.. Dette "folket" hadde forskjellig navn for reinsamer, skjøsamer eller markasamer.. ett navn var Sajve..

Utdrag fra nettet....

"..Samenes gamle tro gikk også ut på troen på ’’de underjordiske.’’

De trodde at i visse fjell og andre naturformasjoner bodde det underjordiske vesen som levde og virket på samme måte som samene selv. Men der var det større jordisk rikdom, og vesenene levde i større fullkommenhet enn menneskene. Mennesker kunne eie slike vesener, kommunisere med dem og dra nytte av dem. De kunne fått dem i arv, ofret dem til seg, joiket dem i sin makt, eller bare kjøpe dem av noen. Det var en stor fordel å ha et slik underjordisk vesen...."

En annen var Stallo..

"..Stalloen

Stalloen var de slemme trollene som røvet og spiste små barn. Det sa i all fall de voksne da de ville skremme barna sine. Hvis de ikke ville at barna skulle gå til vannet, kunne de skremme med at hvis de gikk dit kom stalloen og tok dem. Stalloen plystrer alltid når den kommer. Hvis en same skjærer seg på lillefingeren når han/hun spikker på en vedkubbe, og det kommer blod på vedkubben så blir den til en stallo. "...

Det interessante er at samene selv tok i bruk kristendomen for å beskytte seg mot Stallo.. de mente at korset (tegn) ville beskytte spebarna mot stallone.. og hadde korset risset inn i "krybben" der barna lå..

Mødrene skremte oss gjerne med disse.. for å holde oss i nærheten, og ikke dra på "fjellturer" i alt for ung alder.. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene hadde spesielt et "underjordisk" folk de trodde sterkt på..

...

"..Samenes gamle tro gikk også ut på troen på ’’de underjordiske.’’

De trodde at i visse fjell og andre naturformasjoner bodde det underjordiske vesen som levde og virket på samme måte som samene selv. Men der var det større jordisk rikdom, og vesenene levde i større fullkommenhet enn menneskene.

...

Stalloen var de slemme trollene som røvet og spiste små barn. Det sa i all fall de voksne da de ville skremme barna sine. Hvis de ikke ville at barna skulle gå til vannet, kunne de skremme med at hvis de gikk dit kom stalloen og tok dem. Stalloen plystrer alltid når den kommer.

...

Det interessante er at samene selv tok i bruk kristendomen for å beskytte seg mot Stallo.. de mente at korset (tegn) ville beskytte spebarna mot stallone.. og hadde korset risset inn i "krybben" der barna lå..

Mødrene skremte oss gjerne med disse.. for å holde oss i nærheten, og ikke dra på "fjellturer" i alt for ung alder.. :?:

Altså omtrent identisk med gammel sørnorsk tru. I alle fall slik eg kjenner ho frå fjellbygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det mer generelt, kan man vel si at den er identisk med klassisk menneskelig hersketeknikk, slik vi finner den i alle religioner og kulturer. Hvis du er snill og underkaster deg Janteloven så vil de gode feene og englene hjelpe deg, men hvis du er vrang og egenrådig så kommer det slemme trollet og tar deg. Makteliten liker å bruke psykisk terror og trusler for å ha sosial kontroll over flokken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det mer generelt, kan man vel si at den er identisk med klassisk menneskelig hersketeknikk, slik vi finner den i alle religioner og kulturer. Hvis du er snill og underkaster deg Janteloven så vil de gode feene og englene hjelpe deg, men hvis du er vrang og egenrådig så kommer det slemme trollet og tar deg. Makteliten liker å bruke psykisk terror og trusler for å ha sosial kontroll over flokken sin.

Gjør du ikke som Gud sier havner du i helvete....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som jeg syntes er spennende er hvorfor det er spesiele dager på året eller måneden som er farlig å gå ut på.

Hvorfor valgte de akkurat disse dagene, er det noe spesielt med de også videre.

De brukte nok mange av historiene for å skremme barn og voksene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det mer generelt, kan man vel si at den er identisk med klassisk menneskelig hersketeknikk, slik vi finner den i alle religioner og kulturer. Hvis du er snill og underkaster deg Janteloven så vil de gode feene og englene hjelpe deg, men hvis du er vrang og egenrådig så kommer det slemme trollet og tar deg. Makteliten liker å bruke psykisk terror og trusler for å ha sosial kontroll over flokken sin.

En nietzschean skulle nog ha sagt det så att jantelagen tvingar övermänniskorna att handla och tänka som undermänniskorna och att det är bara de som utstår terrorn och hoten för att gå sin egen väg som är övermänniskor. På samma gång är det något bra och något dåligt.

Många vidskepligheter är praktiskt betingade, för att barn skulle frukta det som kan skada dem; skog och mörker och havsdjupet. Kanske lär vi våra barn några vita lögner för att de inte ska ha ihjäl sig? Gå aldrig mot röd gubbe för då blir du överkörd! Men många vuxna struntar i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..hun mener det finnes nisser og slikt

Jeg tror også at det finnes nisser, for da jeg var liten brukte vi å få besøk av en nisse hver gang det var julaften. Han hadde rød jakke, hvit skjegg og delte ut presanger til oss ungene. Jeg har tatt vare på de gamle fotografiene, som bevis på at han var virkelig. Jeg husker at flere andre på skolen også fortalte om nissebesøk på julaften, men jeg tror ikke det var den samme nissen. Den nissen som brukte å besøke oss tror jeg var ond, for han benyttet kaoset som oppsto da vi pakket opp gavene, til å ta mamma med opp. Da jeg ble større skjønte jeg at nissen hadde sex med mamma. Noen ganger da jeg sto utenfor soverommet og hørte på mamma og nissen, så ønska jeg at nissen bare skulle dø. Pappa var aldri hjemme samtidig med nissen, så han visste ikke om det, men jeg hadde tenkt å fortelle ham om det flere ganger. Men så en jul sluttet nissen å besøke oss, og da glemte jeg hele greia. Mamma sa at nissen ikke brukte å besøke barna etter at dem ble myndige. Slå den da, en nisse med aldersgrense. Som om jeg ikke trengte presanger etter at jeg fyllte 18 da lissom. Det er sjeldent jeg har vært i så dårlig humør. Det var den jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.