Gå til innhold
  • Bli medlem

En spennende overnattingstur til krokskogen


Bjørn-Even

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i mørkgonga engang før for et par år siden, det er ingen grunn til å ikke gå denne turen igjen, derfor fant jeg og Andreas ut at vi skulle ta turen opp mørkgonga for så å bygge en gapahuk.

Lørdagen morgen ble småhektisk før vi endelig skulle ta på oss sekkene, først skulle jeg spille en konsert som uheldigvis ble forsinket, og så måtte jeg kjappe meg i butikken for å kjøpe no mat og litt småting. Rundt 3 tiden sto vi klare ved parkeringsplassen ved stien som vi skulle følge. været var ikke mye å skryte av, men samtidig var det et veldig "avslappende" vær om jeg skal være litt ukonkret, det var ikke fint, det var ikke stygt, men vi var begge enige om at det var et "deilig vær" :shock: .

Etter litt trasking oppover den flotte stien kom vi snart til bunnen av fjellveggen der den dype og virkelig fasinerende kløften, mørkgonga, skjærer seg gjennom, hadde nok ikke vært lett å komme seg til topps uten den kløften nei. Det er hengt opp en wire gjennom hele sprekken, den kan være til hjelp ettersom det er par kinkige punkt der, og selv om man mest sannsynlig ikke dør av et fall, ja så vil man ikke falle. Når vi sto på toppen var det ganske herlig å være der, mørkgonga var like fasinerende da som den gangen for 3-4 år siden.

Vi satt ikke stille lenge, vi hadde jo en gapahuk å bygge og ingen av oss hadde særlig lyst til å stå der i tussmørket med halvferdig gapahuk. vi fant en plass en del hundre meter inn i skogen, her skulle vi lage en gapahuk bestående av 3 stokker som vi surret fast sirka 1 meter over bakken, det skulle bli vår seng, som tak brukte vi jervenduk. Klokken 8 sto gapahuken, middagen og bålet klart. Middagen smakte veldig digg til tross for at jeg hadde glemt saltet, jeg hadde forresten også greid å ta med Uncle Ben’s ris istedenfor grøtris som vi skulle bruke i grøten. Andreas og jeg hadde egentlig planer om å ta en natt-tur til Gyrihaugen, men når jeg og Andreas er på tur blir det fort en latterkule eller to og derfor ble det ganske sent, og da var vi for trøtte for å gidde å ta turen opp dit.

Jeg som hadde glemt liggeunderlaget mitt var spent på hvor bra seng greinene og granbaren ville bli. Den ble en krokete seng, og nattesøvnen var ikke altfor bra, men det ble nå et par timer søvn. ”drypp drypp” hører jeg søndag morgen. Det meste var ganske klissvått så et morgenbål var det bare å drømme(videre) om. Ingen av oss hadde et akutt behov for å tilbringe søndagen på en ubehagelig seng i den våte skogen, så vi fant det heller mer passende å spise litt brødskiver, før vi pakket sammen og dro hjem igjen. Når vi kom tilbake til mørkgonga var det virkelig fint der, ganske tåkete og trollsk. Kittelsen hadde likt seg her tenkte jeg mens jeg knipset bilder.
Så var det bare å traske ned igjen til P-plassen.

Andreas har noen bilder og sin egen turrapport fra turen på bloggen sin: http://villmarksonner.blogspot.com/2009/10/bjrn-klatring-og-evig-latter.html

jeg får desverre ikke lagt ut bilder her pga, noe styr med fil-størrelse.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må se å bli kjent på Krokskogen snart! Kanskje i vinter. Har sett mange fristende bilder av Mørkgonga. Ellers har jeg jo en gammel bok hjemme av en som het Hans A. Eriksen som for lengst er død, "Dager og netter på skogen" heter den, og første delen er fra Drammensmarka, men mesteparten er fra Krokskogen. Kommer i god og gammeldags stemning av å lese den.

Ikke moro å glemme liggeunderlag, det har skjedd meg kun en gang i livet, men det var til gjengjeld på nyttårsturen i nord-Finnemarka i 2005. Husker datoen 29.12.05 som det var i går. Iskaldt og snørikt, det var jo like før 2006-vinteren skulle vokse seg stor og streng, enda mer enn 2009-vinteren. Det blåste og var skikkelig uggent. Jeg fulgte ikke kart fordi jeg liksom hadde løyper etter kompisene å følge, men etterhvert hadde de jo føyka igjen. Kunne bare glemme å nå kompisenes leir hvor jeg skulle få låne et reinskinn. Jeg fikk heller finne den åpne koia som finnes i nærområdet. Fant den nesten nøyaktig kl 22.00, da hadde jeg sett for meg ei natt på hvileløs vandring. Det smaker å finne store steinblokker som blir til hytte og uthus! Seks timers mørkevandring var slutt.

Hadde ellers problemer med bålet i nærheten av Buvatnet ved Vidalen i sommer pga regn etter at jeg hadde dorma av noen timer. Husker jeg fikk det i gang etter å ha høvla usannsynlige mengder flis med øksa. Mulig jeg forkorta livet mitt underveis med raseriutbruddene jeg hadde før jeg fant ut at nye fliser måtte til. Ikke bra for hjertet det der...

Ellers må jeg si at uggent novembervær er det som minst av alle værtyper innbyr til utenetter for min del. Vått gress og våt lyng treffer klærne og danner store våte felter sjøl om man ligger på underlaget under pressenninga. Feiger ut og velger hytta i stedet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemelding :)

rotehodet - da ville jeg brukt mye tid på å få et jevnt og behagelig underlag!

Øyvind- du sier jo stadig vekk at du er pysete, men utifra noen av turrapportene og historiene så vitner jo det heller om en som har hatt et par tøffe turer bak seg. alene i en mørk skog vinterstid høres jo ganske spennende ut, særlig med litt rufsete vær. takk for historien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største stokkene våre fant vi på bakken så de hugget vi ikke ned, ellers følger vi den normale "regelen" om at man ikke hugger av trær halvveis på treet, men gjør det lengs mulig ned mot rota, slik at det ikke er så synlig. de var en god del bålplasser vi passerte på veien, så vi var nok ikke de eneste.

jeg har også hørt at krokskogen imotsetning til resten av nordmarka er en viltvoksende skog, det vet jeg ikke sikkert, men jeg ser uansett ikke på gapahuk-bygging som et lovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ni sågat ned träd?

Heile landet grør igjen med kratt og skog, så hurra for alle som tek arbeidet med å felle eit tre!

Om alle medlemmane på fjellforum ville hogge eit tre eller to kvar dag, så kunne vi kanskje i løpet av eit par hundrede år igjen nyte utsikta over det flotte landet vårt.

Takk for ein trivelig rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn-Even skrev:

jeg har også hørt at krokskogen imotsetning til resten av nordmarka er en viltvoksende skog, det vet jeg ikke sikkert, men jeg ser uansett ikke på gapahuk-bygging som et lovbrudd.

.

Helt riktig. Det er vi fjell og skaufolk som eier skogen.

Skulle bare mangle å kunne svi av et tre eller ti.

De gror jo som ugress.

Artig rapport, men å glemme liggeunderlaget er jo et kunststykke i seg selv. :)

Det er vel det som tar størst plass i sekken min.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
De største stokkene våre fant vi på bakken så de hugget vi ikke ned, ellers følger vi den normale "regelen" om at man ikke hugger av trær halvveis på treet, men gjør det lengs mulig ned mot rota, slik at det ikke er så synlig. de var en god del bålplasser vi passerte på veien, så vi var nok ikke de eneste.

jeg har også hørt at krokskogen imotsetning til resten av nordmarka er en viltvoksende skog, det vet jeg ikke sikkert, men jeg ser uansett ikke på gapahuk-bygging som et lovbrudd.

Bare det fordi andra gör det behöver det ju inte vara rätt. Inte så morsomt att gå i en skog som är full av avhuggna träd och gapahuk och bålplasser. Se vad som sker i Femundsmarka :roll: :

http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/ho/verdi/108439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henvise til det som skjer i Femundsmarka der de kapper ned trær på typiske overnattings/rasteplasser blir etter mitt syn helt feil. Å overnatte slik med gapahuk er noe man gjør svært skjelden. Det er heller ikke så mange som gjør det. I Norge der det er så ufattelig mye krattskog så er det bare bra at noen finner gamle nedfallstrær og brenner bål og lager gapahuk så lenge de tar med seg tau og slikt som de har brukt og rydder opp. I de fleste tilfellene så blir det faktisk litt ryddigere der det har vert en leirplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempehyggelig at noen går tur i Krokskogen. Fint område i utgangspunktet, selv om Ringerike og Hole kommuner ikke har tatt særlig godt vare på det. Området rundt Mørkgånga er ok, ikke fordi det er noe ønske om å verne det, men fordi det er for bratt til å bygge hytter. Man skal ikke lenger en rett på andre siden av Gyrihaugen før hyttene, grusveiene og en og annen anleggsmaskin er i spredt orden innover. Svære hogstfelter er det også. Noen er anlagt slik at blåstiene er fjernet.

At noen skal bry seg om det bygges en gapahuk eller ikke midt inne i det kaoset av halvferdige hytter, p-plasser, forsvarsinstallasjoner og grusveier tviler jeg på. Tvert imot er det positivt at noen overnatter på en litt naturlig måte.

Og blir dere tatt for en slik forbrytelse som å bygge en gapahuk av litt granbar besøker jeg dere gjerne i fengslet med en kake med en fil inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Du mener alltså at en urskog bør ryddes så den ser bra ut?

Her på vestlandet er i hvert fall den største trusselen tilgroingen og det faktum at man nesten ikke kan ferdes enkelte steder på grunn av alt for tett skog. Vilt som blir skutt er full i flått mye på grunn av at de går og trasker i denne krattskogen. At det er urskog er jo mye på grunn av at framkommeligheten har vert dårlig og man ikke har kunnet drive noen form for skogsdrift. Det er mulig at de som forsker på fauna og dyreliv vil finne ut at en uberørt urskog er bra, men jeg tror nå i hvert fall det at det kommer noen og flytter på noen råtne trestammer og grisler litt rundt i skogen så er det bare bra.

Hvis det er ett enkelt område som blir veldig populært å bygge gapahuk og brenne bål så skal jeg være enig i at det kanskje ikke er så bra, men her på vestlandet kjenner i hvert fall ikke jeg til noen steder der det er ett problem. Eventuelt må det settes restreksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, don't get me started on that förbannade hyttebyggandet overallt :)

Men jag tycker likväl att det är trist att se spor av andra när jag är ute i skogen... men det är kanske luksus att begära en helt orörd skog.

Jämför man med skogsavverkning och byggande av veier och hus så är naturligtvis stubbar och fällda stockar en droppe i haven!

Men nu verkar det ju tyvärr vara så i Norge, att skogbevuxna dalar inte är noe särskilt att verna om. Snaufjell är vernet heldigvis, men jag känner inte en eneste dal i sörnorge som fått vara ifred för hytter. Men det är kanskje en annan diskusjon...

Fin tur verkar ni ha haft i alla fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet ble de tidligere tatt ut ca 50 tusen kubikkmeter med virke på Krokskogen + dyr som beitet vekk mye små vekst.

Nå blir det tatt ut ca 30 tusen kubikkmeter med virke på Krokskogen + nesten ingen dyr som beiter. Ikke rart det gror igjen overalt.

Så om noen tar noen trær, rydder litt, tror jeg det ikke gjør så mye. Men bruk hode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.