Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt-farge - rødt eller grønt?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Mange telt kommer i to forskjellige farger, en sterk farge (rødt, gult el.l.) og en mer natur-farge (grønn eller grå el.l). Meningen ser ut til å være at ønsker man sterk farge så er man lett synlig, det er bl.a. en fordel i forbindelse med en evt. redningsaksjon. Velger man en naturlig grønn så går man mer i ett med omgivelsene.

Vedrørende redningsaksjoner så ser jeg bort i fra det, så ekstremt turliv bedriver jeg sjeldent. Det jeg derimot ønsker er vel egentlig å få være mest muilg i fred, og det gjelder både iforhold til besøk av både mennesker og dyr samt lyder generelt av folk eller dyr tett innpå en. Men så er det en veldig interessant diskusjon. Hva hjelper en da best? Grønn eller signalrød? Det grønne ses ofte ikke før på avstand og folk eller dyr vil ikke oppsøke deg men går kanskje utilsiktet rett i leiren din. Rødt vil holde folk og dyr på avstand som heller ikke ønsker kontakt. Men det gir mange muligheten til lokalisere deg og folk vil kanskje stikke innom og det er jo ikke alltid så greit hvis en er midt i middagen og ikke ønsker besøk. Hvis man ikke er alt for langt fra bebyggelse o.l. vil det kanskje være en risiko med nysjerrige unger, eller tyver i verste fall. F.eks. hvis man er avgårde på dagstur fra teltet.

Hører gjerne synspunkter og erfaringer på dette, regner med det er delte meninger på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare hatt røde/Gule telt, men det har hovedsaklig vært fordi jeg synes det er finest, og ikke minst sikkerhet!

Men som du sier, hva er best mtp. besøk o.l? Dyr er vanskelig å si noe om, jeg fikk reinsdyr (tamrein, vel og merke) inn i leiren min en vinterdag utenfor bodø en plass.. så det er vel vanskeligt å helgardere seg mot? Min erfaring med andre turgåere i forhold til rødt telt, er at de ikke oppsøker meg, men respekterer "privatlivet"..

Men helt seriøst, rødt telt er jo tøffere;) og selv om du ikke drar på ekstremturer kan du bli skadet og trenge hjelp, det er behagelig å kunne gå inn i teltet og vente i visshet om at du er godt synlig! Dette er hvertfall min objektive vurdering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du egentlig lister opp for og imot veldig bra.

Har selv et grønt og et rødt og gult telt. Har veldig sjelden på fjellet opplevd at folk kommer "innom" selv om teltet er rødt og gult, men som du sier er det folk som er i det sosiale hjørnet så selvfølgelig vil det virke som en rød(og gul) klut. så spørsmålet ditt har selvsagt ikke et fasitt svar, skal du telte i nærheten av bebyggelse eller i en av hovedstadens parker vil jeg anbefale et grønt telt med et av forsvarets kammonett.;) På høyfjellet med tåke eller sidelengs snø i luften så ville rødt og/eller gult være å foretrekke. Så se an bruksområder og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. dyr, så er mange dyr "fargeblinde" og vil således kun påvirkes av kontrasten - og ikke fargen i seg selv.

Men, det er først og fremst lukt som vil tiltrekke seg, eller motsatt > skremme vekk dyr. I tillegg lys/støy.

Når det gjelder de to-beinte, så har du vel listet opp pros & cons.

Selv foretrekker jeg grønt og/eller andre "naturfargetoner" på alt turutstyret mitt (med unntak av blått - som egentlig ikke er en naturfarge heller :shock: - selvom mange umiddelbart tenker blå himmel og blått hav).

Men jeg ser klart fordelene, utfra et synlighets(redning)behov, med skarp rød eller gul farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt telt til vinterturer; kjekt å finne teltet i snøstormen.

Grønt telt til tjuvfiske og tjuvjakt :shock:

Og dessverre; hvis man har en annen teltfarge enn grønn i sommerhalvåret, blir man fort tatt av andre norske friluftsfolk for å være en nederlandsk eller tysk friluftsnerd. Og det er IKKE kult! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering har nok meire å seie for besøksantallet enn farga.

Slår du opp teltet rett ved siden av råket vil mange stoppe for å skravle, camper du

litt meire avsides skal det mykje til for at folk tek omveger for å svinge innom.

Dårleg grunn sikkert, men eg ville valgt rødt da eg finn det meire "fotogent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med i RK Hjelpekorps og av den grunn har jeg konsekvent valgt farger som synes godt. Har aldri opplevd at det har tiltrukket seg hverken det ene eller andre.

Det er jo subjektivt, men jeg syns det er harry med camo. Du er akkurat like mye/lite i kontakt med naturen uansett fargen, stoffet i teltet og resten av utstyret er jo det samme! Da mener nå jeg at man kan tenke litt praktisk og sørge for at man blir funnet hvis uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøkstalet er ein ting, derom ein ikkje teltar nære ein mykje brukt stig, er sjansen for at nokon tilfeldig ramlar innom leiren, forsvinnande liten. Men følelsen av å vera aleine handlar om meir enn det. Det handlar også om å ikkje vite om andre i området. Dersom ein har eit telt eller sjølv er kledd slik at ein er synleg på lang lei, er ein med på å forringe andre sine naturopplevingar.

Rødt telt til vinterturer; kjekt å finne teltet i snøstormen.

Mi erfaring med ulike farger i snøstorm, er at jo mørkare, altså sterkare kontrast til kvitt, jo lettare er det å sjå. Mørk grønnt telt er faktis mykje lettare å sjå i snøstorm enn eit raudt telt. Gult er umogleg å sjå i snøstorm. Det er utruleg synd at reklamen villeder mange til å kjøpe raude og gule telt "for sikkerheits skuld". Sumarstid er derimot dei raude og gule telta betydeleg lettare å få auge på enn eit grønt.

Det same gjeld raude eller svarte løypestikker. I heimtraktene mine var det vanleg med raude løypestikker i mange år. Dette er det heldigvis slutt på. No vert det bare brukt svarte stikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng en sokk på døra slipper du besøk!!

Er ikke akkurat oppsøkende selv når jeg er på fjellet men føler grønne telt er lettere å "gå på" i forhold til røde/gule. Vet ikke om dyra bryr seg så veldig mye om fargen på teltet, men heller om kontrasten det avgir i naturen. Har den oppfatninga at ikke alle dyr ser fager i det hele tatt men det er sikkert bare meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grønt telt og har opplevd at den var vanskelig å finne tilbake etter en lengre fisketur litt langt fra leiren. På den andre siden har vi også brukt den til å telt i det fri i land der det ikke er tillatt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dyra bryr seg så veldig mye om fargen på teltet, men heller om kontrasten det avgir i naturen. Har den oppfatninga at ikke alle dyr ser fager i det hele tatt men det er sikkert bare meg;)

Det er slett ikkje alle dyr som er fargeblinde, men det er ikkje dermed sikkert at farge betyr noko, heller ikkje kontrast. Dersom ikkje dyra forbind teltet med fare, kan dei like godt gå rett forbi eller stoppe og beite som om ikkje teltet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe: jeg kan avkrefte det du sier om hvilke farger som synes i snøstorm. Når det er kraftig nok lys til å se farger så synes grønt på like lang avstand som andre farger, men etterhvert som lyset forsvinner så er rødt den fargen som synes best, nest etter kommer orange og kraftige gule toner. Lys gul blir fort usynlig, og mørke blå- grønn- og bruntoner blir bare en uformelig klump som ser ut som alle andre skygger eller steiner på fjellet. Hvis silhuetten er tydelig vil mørke farger mot lys bakgrunn hjelpe. På øvelse med hjelpekorpset har vi gang på gang på gang erfart hvordan blå- grønn- og sortkledde forsvinner i terrenget, mens sterke farger synes på langt hold. Lyse farger er vanskelige å se uansett. Lys gul er for nært hvitt som du sier. Dette er det også gjort grundige undersøkelser på, og er et resultat av all den erfaring som hjelpemannskap har bygget opp. Du må ikke tro at teltprodusentene føgler motesvingninger når de velger farge på teltene sine. Eller OK, litt følger de vel motesvingninger :lol:

Argumentet om "visuell forsøpling" syns jeg derimot er et godt et. Jeg kan godt forstå at det fargesirkuset som min camp kan være med rødt, orange, gult og en del blå- og grønnfarger man ikke finner i naturen ikke akkurat er spesielt estetisk. Jeg syns ikke naturen skal reduseres til å bare være "pen", men den er nå engang utrolig pen i tillegg til alt det andre. Det er en personlig sak som det egentlig ikke går an å krangle på, så jeg får bare beklage først som sist! Men det er nå engang slik jeg prioriterer, og jeg håper ingen forventer at jeg skal bytte ut hele ruklet mitt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe: jeg kan avkrefte det du sier om hvilke farger som synes i snøstorm. Når det er kraftig nok lys til å se farger så synes grønt på like lang avstand som andre farger, men etterhvert som lyset forsvinner så er rødt den fargen som synes best,

I mørket er alle katter grå. Då er det enklast å finne den gråfarga som er størst kontrast til den kvite snøen.

Skal nokon leite etter meg og teltet mitt i mørke, og det er til min fordel at dei finn meg, skal eg sørge for at det er lys i teltet eller utanfor, og då er farga på teltet fullstendig likegyldig. Refleks på teltet er uansett ingen ulempe i slike tilfeller.

Skal eg leite etter mitt eige telt, veit eg at det er lettare å finne det grønne teltet mitt i det kvite enn om teltet hadde vore raudt, uaansett lysforhold. Dette har eg fyrstehånds erfaring med, og eg stolar meir på eigne erfaringar, enn kva andre prøver å antyde at er korrekt.

At det mørke teltet lettare kan forvekslast med ein stein er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment er lysforhold inne i teltet. Her vil vel et mørkt telt gi lite lys. Vil et gult/lyst innertelt hjelpe godt nok uansett farge på ytterteltet?

Når det gjeld moderne fjelltelt, er teltduken så tynn, at det kjem inn massevis nok lys i eit mørkegrønt telt. Bildet viser korleis lyset frå ei enkel LED-lampe inne i innerteltet på eit grønt Helsporttelt, går gjennom teltduken. Og det er farga på innerteltet som bestemmer farga på lyset inne i innerteltet, både på lys utanfrå og lyktelys inne.

Når det gjeld tjukkare bomullstelt, er vel forholdet slik at det vert mørkt uansett kva farge teltet har.

post-2769-133474664614_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et grønt telt, og ønsker å bli funnet raskere ved uhell/krise/redningsaksjon, kan du legge en gul refleksvest over teltet. Eventuelt iføre deg denne. Den veier lite, koster ca 30 kr og er meget effektiv i mørke. Refleksvest kan være redningen når folk skal finnes i fjellheimen. Gjelder all aktivitet i fjellet, f.eks når man skal finnes etter å ha gravd seg ned i en snøhule. Fest en refleksvest i to staver utenfor snøhulen.

Man finner også eget telt - og hverandre - lettere i mørke ved å utstyre teltet med en slik vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du legge en gul refleksvest over teltet.

Ja, og mange av de beste teltene har allerede en god del reflekser, både for å lette oppsett i mørket, finne veien selv etter å ha "gjort sitt", samt sikkerhetsmessige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bildet under viser grønt telt i forgrunnen og gult telt i bakgrunnen. Begge med gult innertelt. På det nederste bildet er det 2 fjelltelt og en lavvo. :shock:

Velg grønt hvis du vil gjemme deg og rødt hvis du liker å ha litt farger på tur.

post-7026-133474664683_thumb.jpg

post-7026-133474664686_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.