Gå til innhold
  • Bli medlem

Snowdrift River/Ingstad Creek


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Da det er et par stk som har protestert på at det er lyd på forsiden (kun forsiden) så har jeg nå skrudd den av. Så får vi se om det er noen som vil ha den tilbake.

Uansett, vi synes også opplegget er spennende og håper at flest mulig vil følge oss. Blir ikke så mange oppdateringene nå før jul, men etter jul starter planleggingen for alvor, og da vil det komme mer, herunder hva vi tenker oss er smart å ha med av utstyr på en slik ekspedisjon.

Det mest spennende å jobbe med ifm denne ekspedisjonen er kartleggingen av hvor Helge Ingstads tundracamp kan ligge. Her brukes det mange timer i studie men kan ikke røpe så mye pt. Vi kan imidlertid si at vi har en rimelig velfundert formening om i hvilket området tundracampen lå, og i hvert fall to konkrete steder som må sjekkes. Det er spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har kjøpt fiskekort der en gang. Sikkert flere plasser å få kjøpt, men det beste er å spørre seg for når dere er der. Vi kjøpte fiskekort i en liten fiske og jaktbutikk i ei lita "bakgate" i nærheten av sjøflybasene. Ikke den letteste plassen å forklare hvor er. Men, det er ikke alltid like innlysende hvor de er å få kjøpt. Som sagt, det enkleste er nok å spørre når dere er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempe bra tur dere planlegger! Fiskekort får du kjøpt i de fleste sportsbutikker der, men kan anbefale en jakt og fiske butikk som heter Wolverine den ligger noen få km utenfor selve sentrum i Yellowknife men det er bare og ta en taxi. Tror butikken som Aslak P nevnte er Renewable Resources den ligger i gamle byen og er det eneste stedet dere får kjøpt jaktkort for småvilt hvis dere har planer om å jakte der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle sportsbutikker som selger fiskekort, dem har sine kundegrupper der som her. Men mener å huske Wolverine som våpen- og fiskebutikken ja.

Jeg ville tatt kontakt med dem på forhånd for å få dem til å legge til sides det dere trenger av kuler og krutt, evt pepperspray. Dem kan være tomme... Da jeg handla der hadde dem f.eks. bare igjen en eneste boks med pepperspray...

Ellers finner dere både kart og det meste som er å vite om "Fula Kniven" her: http://www.yellowknife.ca/home.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Burde kanskje ha laget en ny tråd om dette tema, men fortsetter på samme tråd da temaet Pelsjegerliv/Snowdrift/Ingstadcreek er aktuel

Jeg har nylig lest boken og de kapitlene som refererer seg til Pelsjegerliv og synes boken gir en god bakgrunnsinformasjon og beskrivelse av Helge Ingstads år i Canada. Også spennende å få vite at han hadde et år ved Bat Lake som ikke er beskrevet i Pelsjegerliv. Synes også det var morsomt å lese at han egentlig ikke skulle til Ingstadcreek alene, men at han hadde med seg en fyr som blir borte fra dagboken undervegs - uten at vi får rede på hva som skjedde. Lurer på hvor denne mannen ble av. Ellers er det også morsomt å lese om Hjalmar Dale som jeg også har en del stoff om.

Ellers er det intresant å lese at Helge faktisk ikke var ved Elgsjøen så lenge som man får inntrykk av i boken. Han var der faktisk kun til Julen, og en liten tur tilbake over nyåret før han reiste til sivilisasjonen pga en vond tå. At de reiste på ekspedisjoner helt opp til Artillery lake området var helt ukjent for meg.

Har noen andre lest boken, og har synspunkter eller observasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen turer over dammen må det vel innrømmes at jeg har lagt meg til noen uvaner angående oppbevaring av mat, slik som å ha en matbag til hodepute når jeg ei natt sov i lavvoen vi lagde mat i. Så på det som siste utvei for å lokke til meg bjørn slik at jeg og kan få se en. Har nesten sluttet å tro på bjørn, og anser de som like sjelden som julenissen.

Men til spørsmålet, hvordan oppbevarer man mat på tunndraen. Mitt svar er enkelt. Pakk det i vanntette pakkposer og bruk det som sikring på kanoen om natta, det gjør vi. Klipper bare matsekken fast i Pakboaten. Og det vi bruker på kveld/morgen lar vi ligge i lavvoen. Selv ligger vi i fjelltelt litt bort fra lavvoen. I de områdene dere skal ferdes er ikke bamsen like oppdratt til å tenke at folk = matlager. Det er mest i områder med mye trafikk og faste leirplasser at det er et problem med bjørn som er i leiren for å lete mat. Vil mene at jordekorn er en større trussel mot matvarer enn bamsen.

Forøvrig bruker vi flittig lavvoen til å tørke/røyke fisk. Men har enda ikke sett snurten av bamsen. Så jeg tror at om dere legger dere litt unna der det lages og oppbevares mat, så trenger dere ikke bekymre dere for mangelern på trær å henge maten i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
utreise 31 juli, hjemreise slutten av august. På søk på flyreiser på finn eller travellink så koster det ca 10500.

Hei!

Hvordan går det med planlegging og organisering av turen?

Skal se vi møtes på Snowdrift River. Jeg og en kompis tar med bikkjer og setter kanoen vår på Sled Lake den 9. juli.

Skal padle ned vassdraget Sled Creek, Eileen Lake, Eileen River og ut på Snowdrift før vi ender opp i Lutselk'e.

Har dere bestil bushfly og hvilke selskap har dere eventuelt brukt?

Vi har reservert med Arctic Sunwest Charters fra Yellowknife.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er mange nordmenn som skal i dette området i sommer, blir fælt folksomt:) Vi har også bestilt fra Arctic Sunwest. Fikk dem anbefalt av tidligere brukere.

Har nylig hatt kontakt med noen som starter ved Sandy lake samtidig med dere, så det er god mulighet for at dere treffer på nordmenn i området. Fin rute dere har valgt, skulle også gjerne gjort turen så langt, men vi har ektefeller og små barn som setter begrensninger. Når dere drar koser jeg meg med god vin og mat utenfor cannes:)...flott opplading!!

Kontakt meg privat så kan vi utveksle litt planlegging?

mvh peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er mange nordmenn som skal i dette området i sommer, blir fælt folksomt:) Vi har også bestilt fra Arctic Sunwest. Fikk dem anbefalt av tidligere brukere.

Har nylig hatt kontakt med noen som starter ved Sandy lake samtidig med dere, så det er god mulighet for at dere treffer på nordmenn i området. Fin rute dere har valgt, skulle også gjerne gjort turen så langt, men vi har ektefeller og små barn som setter begrensninger. Når dere drar koser jeg meg med god vin og mat utenfor cannes:)...flott opplading!!

Kontakt meg privat så kan vi utveksle litt planlegging?

mvh peter

Sendt deg en melding med kontaktinfo :?

Skal disse også til samme Sandy Lake som dere nevner på hjemmesidene at dere skal bruke som utgangspunkt (starten av Snowdrift R)?

Fant faktisk seks Sandy Lake bare i NWT:

http://atlas.nrcan.gc.ca/site/english/maps/topo/map?mapsize=750%20666&lat=62.8335844303&long=-107.5008635&mapxy=-613830.991669+1571321.61334&scale=5000000&feature_na=Sandy+Lake&location1=61&unique_key=0cb13388849c20c32ad096c6e2ef564e&searchstring=Sandy%20lake%20northwest%20territories&entity=LAKE&layers=fapfeature+fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20fapfeature%20north_arrow%20other_features%20roads%20hydrography%20boundary%20builtup%20vegetation%20populated_places%20railway%20power_network%20manmade_features%20designated_areas%20water_features%20water_saturated_soils%20relief%20contours%20toponymy%20contour%20nodata_ntdb_50k&urlappend=%26unique_key%3D0cb13388849c20c32ad096c6e2ef564e%26map.layer[textzoom03]%3DFEATURE+POINTS+-613815.054584+1571314.63386+END+TEXT+%22Sandy%2BLake%22+END%26map.layer[textzoom46]%3DFEATURE+POINTS+-613815.054584+1571314.63386+END+TEXT+%22Sandy%2BLake%22+END%26map.layer[arrowzoom03]%3DFEATURE+POINTS+-613815.054584+1571314.63386+END+END

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei.

Etter å ha vært i Canada siden i september 2009 kan jeg komme med følgende tips:

Fiskekort: For fiske i Alberta kan man kjøpe det via nett, mulig at det er samme mulighet i NWT.

Kart, link til offesiell Canadisk side med gode kart. Kommer da til området hvor vi er, men det endres lett:

,

Hele familien er i en hytte nord i Alberta, nær grensen mellom NWT,BC og Alberta. Vi blir i Canada frem til begynnelsen av juni.

Mere info finnes på vår blogg www.langtur.wordpress.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Utfordring!

Vi får sendt våre kanoer direkte til Yellowknife fra USA. Mottageren er flyselskapet. Men så har jeg oppdaget at det må betales MVA, og det er vel litt for mye å be flyselskapet om. Noen som har erfaring med hvordan sette kan håndteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått sendt kano fra Pakboat til Yellowknife. Husker ikke hvordan vi gjorde det med MVA/Toll, men det vart no ei ordning på det. Sverre Hovind fikk sin Pakboat i samme sendinga, kanskje han husker noe. Ellers er det jo bare å sende en Mail til Alv Elvestad hos Pakboat, så kan nok han sikkert komme med noen vettige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk

Sverre Hovind kjøpte og betalte båten sin her i norge og fikk den tilsendt til Canada direkte. Jeg kjøper og betaler i USA og får den levert til Yellowknife.

Har snakket med Sverre og Aktiv Fritid? ordnet alt sammen for ham. Har snakket med Alv også, men han vet ikke annet enn at det er avgifter knyttet til leveringen.

Så der står jeg og vet intet. Tok kontakt med Ambassaden i dag så får vi se hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.