Gå til innhold
  • Bli medlem

"Bypinne"


utemannen

Anbefalte innlegg

Annonse

Bypinne, eller "Byaspinne" som det vel må hete på min dialekt var inggen dårlig idé.

Men min mening er at det ikke er pinnen som er problemet, men pølsene.

I Norge blir stort sett all matlaging ute som ikke innbefatter stekepanne, gryte eller kaffekjel kaldt grilling. (Ok, ta med primusen også da.)

Vi som har barn opplever nesten hvert år at de kommer hjem fra skole eller fritidsaktiviteter med lapp som informerer om at de skal på tur og grille pølser, eller fellesaktiviteter med oppfordring om å "Ta med grillmat".

Flertallet av foreldrene svinger da innom butikken på vei hjem fra jobb og kjøper med seg en pakke - - - - - - - - - - ?

Ja riktig!

De kjøper grillpølser.

Disse pølsene er totalt uegnet for denne type aktivitet enten man bruker "bypinne" eller man spikker en pølsepinne.

Stikkes pinnen inn på mdten så brekker pølsa, stikkes pinnen inn fra enden så sprekker pølsa og skulle noen være så heldige at de klarer å få pølsa til å henge på pinnen så kan du være sikker på at den før eller siden faller ned i bålet.

De som er så heldige at de klarer å steke en slik pølse uten at den blir helt svart eller tar fyr vil også oppdage at den mangler mesteparten av den viktigste ingrediensen, nemlig smak.

Vanlige røkte kjøttpølser derimot er det mulig å sette på en pinne. Når de stekes blir pølseskinnet sprødt og ofte sprekker det også. Pølsa inneholder ganske mye fett som bidrar til at den også smaker pølse. (Forutsatt at du ikke kjøper disse lettpølsene som ikke inneholder noe i det hele tatt.) Hvis du noen gang har spist en slik pølse, bitt av det sprø knasende pølseskinnet og kjent den gode pølsesmaken så er det stor fare for at du som meg, aldri mer kjøper grillpølser, uansett hvor godt tilbud butikken måtte friste med.

Etter en tur med en flokk småspeidere hvor 90% av grillpølsene ble brukt til andre ting enn spising, kontaktet jeg Gilde med en kommentar plus et forslag om å selge vanlige røkte kjøttpølser som "turpølser", "bålpølser", "speiderpølser" eller noe i den retningen, men de gidder ikke en gang svare verken på mail eller brev. Det er tydelig at de vet best selv.

Et godt alternatinv til pølser er røykesild eller "lubbesild" som detn kalles i Haugesundsområdet. Røkt og tørket sild som er brettet ut som en liten klippfisk. Kjempefin å steke på spid over bålet. (Kan også godt spises direkte som den er med kokte poteter øl og akevitt.)

- Og så kjære alle dere med pølsepinner!

- IKKE ta med disse hvie amerikamske sukkerklissgreiene som kalles "marsh mellows" på tur. De passer best i tegneserien om "Knøttene".

Gjør som ekte nordmenn, bruk Laban Seigmenn i stedet. De inspirerer og utvikler fantasien, stemningen rundt bålet stiger og smaken er 1765 ganger bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å kjøpe pølser fra frilandsgris (økologisk). De selges på Ultra, tror jeg. De har i hvert fall smak i motsetning til Gilde sine pølser. Samtlige Gilde synes jeg er smaksløse, til og med de spesialpølsene de har begynt med. Jeg liker alle typer fra frilandsgris og spiser dem ofte hjemme.

Grillspydd skal selvfølgelig skjæres selv. Da sparer man ekstra vekt å ta med og man slipper oppvasken når man kaster pinnen tilbake i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er jo ikkje sånn at du trenger nobelprisen i mat for å lage dine egne pølser heller... og det blir godt det! har aldri regnet på kiloprisen når eg lager pølser, men tipper den ligger iallfall ikkje mye over grillpølser fra gilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min favoritt er lammepølser, smaker veldig godt.

syntes bypinnen er praktisk, kan brukes til mye mer enn å grille pølser med.

som jeg har sagt tidligere er den bra å ta fisken opp på land med,kan også brukes til å ordne i bålet.

bruker den også å grille fisk med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder med mye ferdsel og sparsomt med vegetasjon er det faktisk greit å ikke måtte springe rundt og lete etter pølsepinneemner som kan fjernes uten at det ser stygt ut... Det kalles ikke bypinne uten grunn, det er nettopp i og nær byene dette problemet er størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder med mye ferdsel og sparsomt med vegetasjon er det faktisk greit å ikke måtte springe rundt og lete etter pølsepinneemner som kan fjernes uten at det ser stygt ut... Det kalles ikke bypinne uten grunn, det er nettopp i og nær byene dette problemet er størst.

Eller i fjellområdene på nordmøre der jeg og kompisene jakter, akkurat nok vegetasjon til å lage et ynkelig pølsebål (kun for kosens skyld når vi er lei av primusduren, mye arbeid å lage et lite bål).

Ble ertet og mobbet når gutta oppdaget min blanke teleskop-pølsepinne, de holdt kjeft den kvelden jeg grilla pølsene mine mens de satt med svidde fingre og knota med noen skeive stubber av pølsepinner. Jeg er så langt fra bygutt som en kan bli, men jeg er ikke flau over å ha med en slik "bypinne" :lol:

Men om jeg er i Femundsmarka eller Forrolhogna ligger den igjen hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap skrev:

Jeg anbefaler å kjøpe pølser fra frilandsgris (økologisk).

Jeg visste faktisk ikke at dette fantes.

Da jeg var liten, eller mindre, så hadde jeg sommerjobb + noe ekstra jobb i fritiden på en bondegård. De produserte blant annet en del slaktegris og de hadde alltid noen griser som gikk ute på friland. Disse var alltid veldig skittne, hadde ører som stod rett opp og hale med ordentlig krøll og de likte godt å bli klødd eller børstet med en stiv kost.

Dette var griser som bonden og hans venner og slektninger skulle ha selv til julemiddag etc. Om det var så stor forskjell på smaken vet jeg ikke, men disse grisene hadde noe som de andre grisene ikke hadde, de hadde flesk. Grisen som produseres i dag har nesten ikke flesk, bare fett og det er noe helt annet. Gjennomsnittsforbrukeren i dag vet ikke forskjellen og vil derfor bare ha kjøtt uten "det hvite" som de bare skjærer bort.

Hvorfor er det nesten ingen som spiser sylteflesk lenger? Jo, man kan ikke lage sylteflesk når det ikke går å få tak i flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.