Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt/tur lampe


Andreas2

Anbefalte innlegg

Annonse
Hva bruker dere som lyskilde i teltet? Regner med at alt fra telys til fjøslykter blir brukt, hadde vært spennende å høre erfaringene deres her!

Strengt tatt skulle eg greie meg fint med bare hovudlykt :D Men eg har ei LED-teltlykt i tillegg. Lyssterk og brannsikkert. Etter at eg fekk meg denne lykta, brukar eg åpen flamme bare til oppvarming.

Tidlegare hadde eg ei sjølvmatande stearinlykt. type som denne: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=REL7&var_1=&categorynu=U0&categorytxt=Tilbeh%F8r%20og%20teltlykter&produkt=UCO%20Candle%20Lantern

Men denne vart eg aldri fortruleg med. Mekanismen fungerer fint i reklamen, men i teltet var det bare trøbbel.

Sumarstid (fram til 20. august) har eg aldri hatt behov for ekstra lys i teltet. Då har eg heller ikkje med meg hovudlykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en liten ledlykt som vel er beregnet til bruk i klesskap e.l. Den kostet vel en 50-lapp på Clas O og henger permanent i taket på teltet. Også når det er pakket. Bruker 3 AAA-batterier og disse holder vel en sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skeptisk til å fyre opp gasslykta i innerteltet foreløpig før jeg har mer erfaring fra vintertelting, så elektrisk er kanskje vært smart ja..

Hvor kaldt må det være før gassprimuser og - lykter slutter å fungere egentlig?

Kunne parafinlykt være et alternativ, eller soter disse alt for mye til teltbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kaldt må det være før gassprimuser og - lykter slutter å fungere egentlig?

Det er ikkje ei bestemt temperaturgrense. Dess kaldare, dess dårlegare fungerer gass. Ved låge temperaturar vil du gjerne kunne fyre opp, og alt ser bra ut, men så går det nokre minutt og effekta er redusert betrakteleg. Dette skjer fordi temperaturen i gassboksen går ned etterkvart som den flytande gassen fordampar. Dette er forskjellen på ein gassbrennar og ein bensin-/parafinbrennar, der ein pumpar trykk og fordampinga skjer med varmen frå brennaren.

Derfor kan det vera heilt greit å koke seg ein liten kaffekopp ved ein gitt temperatur. Men det vil ved same temperatur, vera for kaldt til å koke kaffe for ei større gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasslykta til primus, gir godt lyd + varme

Hodelykt (led), kan brukes som taklampe i teltet, legger det i nettinghylla i taket.

Ellers pleier jeg å ha med meg et gravlys eller to på overnattingsturer med eller uten telt. Tåler mye vind før de blåser ut, dessuten lyser de lenge og koster lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor mye jeg gidder å bære klarer jeg meg ofte med hodelykt.

Når vekt ikke spiller så stor rolle er jeg veldig glad i i min BD Apollo LED-lampe.

Hvis jeg skulle kjøpt nå ville jeg nok heller kjøpt lillebroren Orbit som er litt mindre og lettere, men begge to anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje ei bestemt temperaturgrense. Dess kaldare, dess dårlegare fungerer gass. Ved låge temperaturar vil du gjerne kunne fyre opp, og alt ser bra ut, men så går det nokre minutt og effekta er redusert betrakteleg. Dette skjer fordi temperaturen i gassboksen går ned etterkvart som den flytande gassen fordampar. Dette er forskjellen på ein gassbrennar og ein bensin-/parafinbrennar, der ein pumpar trykk og fordampinga skjer med varmen frå brennaren.

Derfor kan det vera heilt greit å koke seg ein liten kaffekopp ved ein gitt temperatur. Men det vil ved same temperatur, vera for kaldt til å koke kaffe for ei større gruppe.

Det stemmer vel ikke?

For å få gass ut av boksen må det være trykk på innsiden, dvs for minst en av gassene i blandingen må tempraturen være over kokepunktet til gassen...

Kokepunkt for de vanlige gassene i gassbokser i celsius:

Propane -42.1

Isobutane -12

n-Butane -0.5

En kjapp googling tilsier at primus fyller boksene sine med 25 % propan, 25 % isobutan and 50 % butan... Så denne blandingen vil fungere noenlunde bra i kaldt vær så lenge det er propan eller isobutan igjen i gassboksen, men effekten blir dårligere etter hvert som gassbosken kjøles av at gassen går over fra væske til gassform og etterhvert som propanen og isobutanen brennes opp...

Dersom brenneren har forvarming slik at gassen kan tappes flytende fra gassboksen, men bli fordampet før den når brennerhodet kan gassbrennere fungere bra ned mot 20-30 kalde grader.

Da fungerer den i praksis som en multifuelbrenner som fordamer væsken til gass før gassen brennes i brennerhodet.

Coleman har en brenner som er designet slik at gassboksen skal stå på hodet http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9770-A25&categoryid=2005&brand=

Ved å sette gassboksen opp ned vil du brenne like mye av alle gassene i blandingen og beholde propan i gassbosken slik at trykket opprettholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel ikke?

Det gjer det vel.

For å få gass ut av boksen må det være trykk på innsiden, dvs for minst en av gassene i blandingen må tempraturen være over kokepunktet til gassen...

Og jo lågare temperatur, jo lågare trykk, og jo lågare vert effekten. Ved kokepunktet til gassen, er heilt riktig, trykket innanfor og utanfor boksen lik, og det er ingen trykk til å få gass ut til brennaren.

Kokepunkt for de vanlige gassene i gassbokser i celsius:

Propane -42.1

Isobutane -12

n-Butane -0.5

Kokepunktet i blandinga er nok ikkje heilt det same som ved rein gass. Så desse temperaturane er nok ikkje heilt dei same som ein kan vente av blandinga. Du vil heilt sikkert ikkje få fyrt opp i -40.

En kjapp googling tilsier at primus fyller boksene sine med 25 % propan, 25 % isobutan and 50 % butan... Så denne blandingen vil fungere noenlunde bra i kaldt vær så lenge det er propan eller isobutan igjen i gassboksen, men effekten blir dårligere etter hvert som gassbosken kjøles av at gassen går over fra væske til gassform og etterhvert som propanen og isobutanen brennes opp...

Fortsatt ingenting som ikkje stemmer med mitt innlegg :lol:

Dersom brenneren har forvarming slik at gassen kan tappes flytende fra gassboksen, men bli fordampet før den når brennerhodet kan gassbrennere fungere bra ned mot 20-30 kalde grader.

Da fungerer den i praksis som en multifuelbrenner som fordamer væsken til gass før gassen brennes i brennerhodet.

Coleman har en brenner som er designet slik at gassboksen skal stå på hodet http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9770-A25&categoryid=2005&brand=

Ved å sette gassboksen opp ned vil du brenne like mye av alle gassene i blandingen og beholde propan i gassbosken slik at trykket opprettholdes.

Den største forskjellen her er at du ikkje kan pumpe opp trykket, slik at ein er begrensa til likevekttrykket i boksen, og dette er ikkje mykje over 1 bar ved 30 kalde, litt høgare ved 20 kalde. Så nokon effekt som kan måle seg med ein bensin/parafin-primus, kan ein ikkje vente seg. Hugs at trykket er stigande med stigande temperatur. Det er ikkje ein av/på, altså full effekt rett over kokepunktet til gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom brenneren har forvarming slik at gassen kan tappes flytende fra gassboksen, men bli fordampet før den når brennerhodet kan gassbrennere fungere bra ned mot 20-30 kalde grader.

Da fungerer den i praksis som en multifuelbrenner som fordamer væsken til gass før gassen brennes i brennerhodet.

Coleman har en brenner som er designet slik at gassboksen skal stå på hodet http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9770-A25&categoryid=2005&brand=

Ved å sette gassboksen opp ned vil du brenne like mye av alle gassene i blandingen og beholde propan i gassbosken slik at trykket opprettholdes.

Trangia sin gassbrenner som passer i deres stormkjøkken (i stedet for rødspritbrenner) har en forvarmingsbøyle gjennom flammene, og den fungerer og kan brukes på akkurat den måten du beskriver.

Jeg ser for meg at dette kan funke sånn noenlunde greit i lukkede rom (telt o.l.) som blir varme når brenneren går. Ute i kulda er og blir gass marginalt, selv om dette trickset flytter marginene et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.