Gå til innhold
  • Bli medlem

Knivforbud i Danmark


Gjest

Anbefalte innlegg

I Danmark må vi bære kniv i naturen, når bladet er under 12 cm lang.

I det daglige må vi kun bære foldekniv, der ikke kan låses, og kun hvis bladet er under 7 centimeter langt.

Bærer vi ulovlige knive, kommer vi i fængsel.

Hvordan er det i Norge? Jeg har læst om de restriktioner, der blev indført allerede i 1993 om forbud mod at bære kniv i nattelivet.

Men når jeg nu til sommer skal på fjelltur, hvilken kniv må jeg da bære ?

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har i hvetfall vært knivforbud i Oslo i mange år. Det er ikke lov å ha kniv med blad over 3 cm (tror jeg) uten at du har et aktiverdig formål, dvs at du er snekker eller lignende. Dvs at en vanlig swiss army lommekniv ikke er tillat.

Og boten er på 6000 kroner, og dersom du først blir blir tatt med slik kniv så blir du ilagt boten, uten nåde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar

Liv Signe Navarsete: I henhold til straffeloven er det straffbart om man på offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en legemskrenkelse. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål.

Dette er litt av samferdselsministerens svar i stortingets spørretime i august 2008, fra en representant som spurte om kniv på fly, bl.a. Jeg har aldri hørt om friluftsfolk som har hatt problemer i forhold til knivforbudet med å bære kniv på fjelltur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. mai og andre bunad-anledninger er det en del som går rundt med kniv i knestrømpen midt i byen.

Ellers er det bare å ta litt hensyn. Min mann er noen ganger innom bensinstasjon etter en fisketur på kvelden. Da lar han fiskekniven ligge i bilen for å ikke skremme vettet av den som jobber på bensinstasjonen. Samme gjelder vel når du går tur gjennom Oslo sentrum på vei til marka. Ikke stikk innom smykkebutikker med turkniven synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det om jeg kommer med tog til Oslo, for så å ta trikk til Hollmenkollen og gå derfra? Må jeg da ha kniven lengst ned i ryggsekken til jeg står på den første stien?

Så vidt jeg forstår er det etter loven ingen forskjell på å ha kniven på hofta eller i sekken - det koker ned til aktverdig formål. Friluftsliv = aktverdig formål.

Men lovens bokstav fritar deg ikke fra å tenke gjennom hvordan resten av verden reagerer. Dersom du vasser gjennom Oslo S med kniven dinglende synlig kniv på hofta så vil jeg si du er bra dum. Det er å invitere til masse unødig oppmerksomhet fra tyttebærpoliti og gamle tanter som ringer ordentlig politi fordi de er redde for knivstikking i nabolaget. Vil du bruke dagen på tur eller vil du sitte på politikammeret og forklare ditt aktverdige formål?

Den skumle gråsonen til friluftslivets aktverdige formål er nettopp transporten til og fra. Transport til og fra turområdet (tog pluss T-bane) er grei skuring, men er lovparagrafens krav om aktverdig formål oppfylt hvis man handler grandiosa på vei hjem? Eller hvis man stopper hos en kamerat for å studere Ray Mears videoer? Det er ikke så lenge siden ei dame i Lillehammer ble dømt for brudd på knivloven. Hun hadde kniv i ryggsekken fordi hun hadde vært på tur - og så besøkte hun venner etterpå. Politiets versjon var at hun burde dømmes fordi hun tilhørte et belastet rusmiljø. Tror hun ble dømt, hvilket betyr at aktverdig formål bare er oppfylt hvis du skynder deg hjem og tømmer sekken etter tur.

Edit: Jepp, hun ble dømt, bot på 3000 kr i to rettsinstanser: http://www.gd.no/nyheter/article2691764.ece

I praksis vil jeg si knivloven er en "vi dømmer dem politiet ikke liker" - lov. Ser du noenlunde respektabel ut og oppfører deg deretter så blir du ikke ransaket og dessuten trodd på ditt ord om at du er på vei til Nordmarka. Ser du shabby ut så øker sjangsen for å bli ransaket og finner de da en kniv vil de ta ut tiltale eller gi forelegg, tur eller ikke tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniver av typen baionett, Bataga, stilletter, kriss, sprettkniver (Italiensk fallekniv) etc. er kniver som er laget med et formål og er derfor ikke tillatt å bære i Norge. Derimot kan de aller fleste brukskniver, uansett størrelse, bæres i samenhenger der det er naturlig å benytte kniv som et verktøy eller redskap, og så selvfølgelig som en dekorasjn. Eks. på bunad.

I USA får f.eks. ikke bunadskledde nordmenn og kiltkledde scotter bære sin kniv, selv om denne stort sett bare er til pynt.

Selv kom jeg en gang med fly til Bangkok. Bagasjen var pakket i min velbrukte ryggsekk og da jeg skulle gjennom passkontrollen ble en av vaktene oppmerksom på min 9" lange samekniv som var festet utenpå sekken. Det lå an til at her kunne det bli bråk, men siden jeg var innvitert til Thailand av Thai røde kors for å feire dronning Sirikits sekstiårsdag, hadde jeg også et røde kors merke både på jakken og på sekken og det kan se ut som om det var det som berget meg. To mann "angrep" sekken min og ville ha en forklaring på hva dette var, men så oppdaget tredjemann merkene på jakken og sekken og spurte om jeg skulle til mannen i rødekorsuniform som stod utenfor passkontrolen. Jeg bekreftet det, og da var saken grei.

Det er ikke alle som har den samme knivtradisjonen som oss her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo i og for seg spørsmålet blitt besvart, men tenkte å føye til at her i the land of United Kingdom-land har man ikke lov til å kjøpe noen som helst form for kniv om man er undfer 18 år gammel. Ikke alle som har den "norske" tradisjonen nei, men om man ser antall "norske" knivdrap opp mot antall kniver i omløp er det vel ikke all verdens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke politiet lov til å ransake noen sånn uten videre(skjellig grunn til mistanke)? Så da skulle det vel uansett ikke være noe problem å ta med kniven på vei til/fra tur. Heller ikke ha en i bagasjen ved reise om en skulle ha bruk for kniv til noe under reisen. Å spasere gjennom sentrum med kniv i beltet bare fordi en ikke gidder å ha den i sekken enn så lenge grenser jo opp til å provosere. Det burde være unødvendig. Litt velvilje kan jo vi knivbrukere også utvise. Det å ha kniven hengende utenpå sekken når en skal ut å fly er for øvrig noe jeg ville sett på som mindre heldig av flere grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker tilbake sto det sivlikledde politi(studenter?) ved alle nedgangene til sporene på Oslo S med metalldetektor og visiterte et utvalg personer. Hadde aldri trodd jeg skulle opplevd å se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker tilbake sto det sivlikledde politi(studenter?) ved alle nedgangene til sporene på Oslo S med metalldetektor og visiterte et utvalg personer. Hadde aldri trodd jeg skulle opplevd å se det.

Det er jo fint at de gjør slike stikkprøver. Om du skal på fjelltur og har en kniv i sekken slipper du videre, med mindre du er idiot. Men de som da ikke har en god grunn til å bære kniv blir tatt... Fint at de prøver å gjøre det litt sikrere noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for drøyt. Jeg ville ikke vært fornøyd med å bli stoppa for såkalt rutinesjekk i det jeg haster på vei til buss eller tog eller annet. Synes generelt det begynner å bli drøyt med overvåking her til lands. Greit i en del tilfeller men det finnes grenser for alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kan bli mye "overvåkning" men synes ikke dette er no serlig værre enn promillekontroll på veien eller andre prevantive kontroller. overvåkning der det blir lagret data synes jeg er en mye større fare for våres rettigheter.. Og Selve låven synes jeg er bra. Har man ikke en god grunn til å bære kniv så skal en ikke bære kniv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke glad i at politiet etterforsker vanlige mennesker som om de er kriminelle.

Man kan da like gjerne måtte akseptere at politiet undersøker leiligheten din for å sjekke om det er noe ulovlig i den, eller kanskje overvåker telefonsamtalene dine og leser brevene dine. Sånn for sikkerhets skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victorinoxen er da lovlig. Aktverdig bruk.... som det står i loven.

Bare å si du bruker den som Øl-jekk, vinåpner, blyantspisser etc... :D

Lommekniv, Victorinox eller ei, er ikke lovlig, slik jeg kjenner fra praksis i Oslo. Et nært familiemedlem av meg ble for noen få år siden stoppet i en slik kontroll på Oslo S som Krokann nevner her, og han hadde en lommekniv med seg.

Det hjalp ikke at han ikke bodde i Oslo, og således ikke kjente de lokale bestemmelsene i Oslo. Det ble transport til Politihuset, avhør og påfølgende bot på 6000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig logikk i en lov som gir vanlige mennesker bot for å gå med et verktøy i lomma. Hva er hensikten ? tror politiet vi har tenkt å stikke ned folk ?

For det hender jo at folk blir stukket ned i Oslo, ikke så ofte, men det hender. Det foregår gjerne i private hjem. der er det lov med lange brødkniver. I uteliggermiljøet foregår det også fra tid til annen, gjerne med knuste flasker eller skrutrekkere.

Denne loven har nok bidratt til å dra litt penger inn i statskassa fra småsløve håndverkere, men jeg tviler på at den har forhindret noen som helst vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne loven har nok bidratt til å dra litt penger inn i statskassa fra småsløve håndverkere, men jeg tviler på at den har forhindret noen som helst vold.

Da synes jeg du skal lese lovteksten en gang til, Panda. Man er ikke ute etter å ramme håndverkere eller friluftsfolk, hverken i Oslo eller andre steder. Hensikten er å gjøre forbudt de redskaper og våpen som kan skade andre. Det gjelder da ikke for friluftsfolk. Selvfølgelig er det alltid mulig å oppkonstruere situasjoner der man kan henvise til noe relatert til denne loven, eller andre lover. Vi bør heller se på hovedhensikten med loven. Det er at ingen skal ha lov til å gå rundt med kniv i det offentlige rom dersom den kan ha eller har til hensikt å skade andre. Det er da ikke friluftsfolk og normale folk som gjør sånn? Vi bør kanskje heller være glade for at det er et forbud mot å bære kniv på offentlig sted. Det er ikke bare snakk om å få penger inn i statskassa, slik det hevdes av enkelte her. Hensiken er vel heller å beskytte andre mot uhensiktsmessig bæring og bruk av kniv, med de tragiske utfall det kan ha og har hatt, ........................eller?????????? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.