Gå til innhold
  • Bli medlem

Foldekniv i skogen og på fjellet


Gjest Phaselock

Anbefalte innlegg

Gjest Phaselock

Jeg har lenge sett etter en kniv som er lett og tar liten plass. Jeg har til nå brukt en Leatherman Wave, men denne synes jeg rett og slett er for tung å ha i lomma på jakka. Derfor tenkte jeg kanskje noen her har erfaringer med foldekniver i skogen og på fjellet. Foldekniv i skogen og på fjellet, er det hensiktsmessig? Til større og tyngre jobber i skogen bruker jeg øks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpe en Morakniv. Nå finnes de i forskjellige utgaver, er lette med plasthåndtak, noen har godt gripevennlig gummibelegg. Ganske brukbart knivstål er det og lette og skjerpe. I tillegg koster de nesten ingenting og noen er røde i håndtaket så de er mulig å finne igjen.

En mulig løsning men ikke akkurat direkte svar på spørsmålet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også foldekniv, en kershaw til 900kr.

Jeg begrenser meg litt når jeg bruker den fordi jeg er redd den skal ta kvelden, selv om jeg ved den er av god kvalitet.

Uansett hvor sterk en lager slike kniver vil det alltid være et svakt punkt i koblinga. En vil aldri komme i nærheten av hva en fastbladkniv, t.d. Fällkniven F1, vil tåle. Ofte har jeg med en liten foldekniv i kombinasjon med en større fastbladkniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Men i forhold til en Lestherman så er vel en hvilken som helt annen foldekniv like sterk (ca. samme prisklasse)? Jeg vil alltid ha med meg en større kniv eller evt. en øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for en Swiss army kniv jeg. Så på noen for et år eller to siden og hvis en velger en av de slanke enkle så er de betydelig lettere enn de fleste Leathermanvarianter. Er jo ganske bra kvalitet på den og hvis du skal på fottur i frankrike har du med den livsnødvendige vinåpner der. Prøv og finn en butikk med godt utvalg eller kanskje du finner det på nett. Mener å huske at vi snakket om 1/3 av vekta i forhold til en middels leatherman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt fornøyd med min Kershaw Blackout foldekniv. Behagelig å jobbe med og greit nok stål. Vil ikke nøle med å anbefale den. Bruker den vel til noe av det samme bruksområdet du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Takker for alle svar. Jeg har enda ikke helt klart å bestemme meg. Er så sinnsykt mange modeller å velge i. Vil uansett ta med meg en vanlig kniv og ei øks når jeg er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags kniv har du fra før, kan være at det finnes foldekniv av samme merke om du liker kniven du har nå.

det er sant at det er veldig mange typer kniver der ute, viktig å finne en kniv som du selv liker å jobbe med.

Selv liker jeg ikke mora kniver , men mange syntes det er gode kniver og det er jo veldig bra for mora fabrikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har i overkant mange foldekniver (i tillegg til vanlige kniver, økser, sager osv)

Mitt siste tilskudd av denne pakken som jeg kjøpte på Jula til en overkommelig penge.

Pakken består av Gerber suspension og Gerber ripstop I.

Den lille Gerber ripstop I på under 57 gr. ligger nå stadig vekk i lommen min.

De selger den på Oslo sportslager også

http://www.oslosportslager.no/produkt/gerber-multiverktoy-gavepakke-9131.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av disse i en lomme lett tilgjengelig når jeg er på tur.

Gerber STL på 28 gram

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=10002

Den er liten og lett, litt for liten om man skal spikke noe av litt størrelse, men ypperlig til grillspidd, sløying av fisk, kutte tau, mm.

Jeg bruker også å ha med en Helle Harding eller Fellkniven F1 i sekken for litt mere krevende knivbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, denne kniven er jeg strålende fornøyd med. :wink:

"Kroken" på enden av kniven er både krok og flaskeåpner. Kroken er utmerket til å henge kniven fra seg på skulderremene på sekken eller andre plasser hvor den er lett tiljengelig. kniven er også utstyrt med en såkalt "One hand luncher" som fungerer utmerket når du raskt skal folde ut kniven. Bladet er også av god kvalitet. 25 års garanti. Leatherman er Leatherman :)

Kniven heter Leatherman e300/e301

e300_ALLOPENa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fällkniven U2 ER en fantastisk kniv. Har den alltid med meg til daglig :D En annen foldekniv jeg er ekstremt fornøyd med er Dough Ritter`s RSK Mk1 og RSK Mk2. http://www.equipped.org/rsk_mk1.htm, produsert av Benchmade

Mk1 er en "stor" foldekniv på str med F1, mens Mk2 er på str med U2, så den tar dennes plass "på kroppen" på turer ut, da den også har klipps, en meget sikker bladlås, og kan åpnes med en hånd om det skulle trenges :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne kniven er jeg strålende fornøyd med. :)

"Kroken" på enden av kniven er både krok og flaskeåpner. Kroken er utmerket til å henge kniven fra seg på skulderremene på sekken eller andre plasser hvor den er lett tiljengelig. kniven er også utstyrt med en såkalt "One hand luncher" som fungerer utmerket når du raskt skal folde ut kniven. Bladet er også av god kvalitet. 25 års garanti. Leatherman er Leatherman :roll:

Kniven heter Leatherman e300/e301

e300_ALLOPENa.jpg

Hei.

Jeg har og bruker denne. Fungerer bra til det meste, også som slaktekniv for rådyr, bever etc.

Men, et viktig men, er at den kan åpne seg om du har den hengende i belte eller belteløkka.

Hadde den hengende på selen en gang jeg klatret. Etter å ha kommet ned falt jeg oppå det åpne bladet

uten å skade meg da, men skar meg da jeg tilfeldig kom bort i bladet når jeg reiste meg. Har du den i lomma er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.