Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY: Sytråden


Lutra

Anbefalte innlegg

Ettersom vinteren er rett rundt hjørnet er det en del stasj jeg må skaffe meg. Mange penger er allerede brukt, og budsjettet ligger langt under innkjøpspris. Jeg oppretter derfor denne sytråden for å informere om hvordan jeg løser problemet, og kanskje klarer jeg å inspirere noen i samme slengen.

Kan vel være verdt å nevne at jeg har null syerfaring fra før. Jeg får imidlertid gode råd fra min samboer, og har tilgang til en kick-ass symaskin :?

Siden jeg ikke har noe syerfaring fra før starter jeg enkelt :)

Fleecebukse

Fleecebukse faller nok inn under kategorien "kjekt å ha", og er på ingen måte nødvendig. Buksen skal brukes under skallbuksa når tempoet er lavt, og temperaturen likeså. Dette inkluderer blant annet bruk i alpinbakken eller i camp.

Jeg skal lett innrømme at jeg er litt utstyrsfreak, og det kunne ikke falt meg inn å kjøpe fleecebukse på H&M... :? Skulle jeg kjøpt fra Oslo Sportslager eller sportsnett måtte jeg punget ut med 5-900,- for noen tynne bukser. Alternativet ble å sy en selv. Jeg ville ha en varm bukse, og siden den skal brukes under skallbuksa evt. inni teltet trenger den ikke være vindtett. Vindtett stoff betyr bare ekstra vekt, og ingen ekstra varme.

Fra www.extremtextil.de bestilte jeg det varmeste fleece-stoffet jeg fant. Fleecen er produsert av Maiden Mills (Polartec) og er etter all sannsynlighet av typen Polartec Thermal Pro High Loft Dette er samme stoffet som blir brukt i jakkene Mountain hardwear Monkey man og Patagonia R2. Forhandlere av denne typen tekniske stoffer (gore, event, pertex, polartec osv.) har ikke lov til å navngi produsenten av stoffet, og navngivelsene blir derfor litt diffuse. De gir ofte hint, og vekten oppgis, så det er mulig å finne ut hvilke stoffer det er snakk om likevel. Jeg hadde bruk for halvannen meter stoff, samt litt strekk til midjen. Total pris med frakt ble ca 250,-

Uansett, etter en knapp uke kom stoffet dumpende inn på postkontoret. Jeg brukte dongeribuksa som mal, og tegnet vilt. Stoffet ble klippet ut med god margin, og jeg begynte med syingen. Bitene ble først sydd sammen fra navlen til korsryggen, så i en sammenhengende søm rundt innsiden av beina, og til slutt på utsiden av beina. Jeg brukte nok 6 timer totalt, hvorav minst halvparten gikk med til å gjøre buksen mindre og mindre til den til slutt ble passende... :D

Ser at bildene blir type giga om man trykker på dem, men det får heller bare være.

Coming up next: Overtrekksvotter i goretex :D

post-4077-133474664327_thumb.jpg

post-4077-133474664359_thumb.jpg

post-4077-133474664373_thumb.jpg

post-4077-133474664386_thumb.jpg

post-4077-133474664393_thumb.jpg

post-4077-133474664399_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er bra greier.

Å lage noen av turklærne selv er egentlig ganske fornuftig, særlig når man ikke finner noe som er perfekt.

Men før raddisene og fremtiden-i-våre-hender-gjengen tar helt av i denne tråden :) så skal det sies at det er neppe mer miljøvennlig enn å kjøpe plagget i butikken. Materialene må fortsatt fraktes halve jorden rundt og når man lager ting selv bruker man gjerne mer materialer enn det fabrikken gjør. Med en tidsbruk på 6 timer er det neppe lønnsomt heller. Da er det bedre å grine til seg overtidsjobbing og bruke de surt inntjente penger på å handle i sportsforretningen (hvis ikke man heller vil bruke tiden foran symaskinen enn på jobb).

Jeg har laget flere enkle kalesjer og bompresenninger til en båt og også heldekkende gamasjer (med fleeceforing :D ) til skistøvlene. Når jeg ser på kvaliteten på mye av det jeg kjøper i sportsforretninger kontra det jeg lager selv, kan det være like greit å kjøpe stoff og lage det selv. Det jeg har slitt mest med er sømmene på gamasjer og vindvotter. Sånne plagg skal helst vare mer enn en halv sesong. Men lager man det selv blir det ikke noe tull.

Et større problem for de av oss som er over gjennomsnittlig opptatt av merkeklær og hvilke signaler plaggene gir er at det er nesten umulig å finne plagg som ikke har et merkenavn klint utover plagget med store bokstaver. Et diskret og nærmest usynlig merke går greit, men når det både på luen, jakken, genseren, vindvottene, buksene og gamasjene er et skrikende "Arcteryx" eller "Bj" ser man mer ut som en klovn enn noe annet. Særlig på hansker og på bukselårene er dette ekstra ille. Lager man en del av plaggene selv slipper man selvfølgelig mye av dette og kan gå mer nøytralt antrukket. :D

Jeg håper trådstarter og andre deler mer av sine erfaringer, og ikke minst hvor man får kjøpt materialene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tyskerne sendte meg mer stoff en jeg bestilte, benyttet jeg restene til å lage noe annet jeg hadde bruk for; en balaclava.

Balaclava

Siden stoffet ikke er vindtett er denne balaclavaen ikke veldig egnet til vandring i -20C og storm, da er det nok en mer dedikert ansiktsmaske som gjelder. Den er likevel bedre enn ingenting, og fungerer nok helt greit så lenge vindstyrken holder seg på et moderat nivå. Ellers fungerer den nok ypperlig som hodeplagg i soveposen, eller som en skikkelig harry lue. Det faktum at stoffet ikke er vindtett gjør det enkelt å puste gjennom. Det vil nok dannes en del is pga. fuktighet i utåndingslufta, men det er ikke til å ungå med denne patenten.

Jeg tok utgangspunkt i en vanlig lue, og tegnet opp et mønster. Etter at klippingen er unnagjort, gjenstår en svært enkel syjobb. Jeg gir blaffen i å brette kanter osv. rett og slett fordi fleece-stoffet er så latterlig tykt.

post-4077-133474664405_thumb.jpg

post-4077-133474664412_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her kommer neste prosjekt!

Vind-og vanntette votter

Mammas tovede ullvotter er gode, men de lekker både vann og vind. De trenger derfor et skall.

Stoff: Trelags gore-tex og søm-teip.

Total kostnad: ca 150,-

Fant mønster til vottene hos www.andersj.se. Forøvrig en knall hjemmeside for små hjemmeprosjekter.

Dette er det absolutt vanskeligste jeg har sydd til nå, spesialt tomlene var noe vriene å få til. Jeg er imidlertid meget fornøyd med resultatet, og ser fram til å teste dem i skikkelig ruskevær.

post-4077-133474665513_thumb.jpg

post-4077-133474665521_thumb.jpg

post-4077-133474665528_thumb.jpg

post-4077-13347466555_thumb.jpg

post-4077-133474665559_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du gore-tex stoffet fra? Får man kjøpt gore-tex i "meter" vare eller er det rester fra et kassert plagg?

Får kjøpt det som metervare :D Jeg kjøpte dette stoffet: http://www.extremtextil.de/catalog/product_info.php?cPath=21_30&products_id=848 Bestilte 0,5m, og har enda igjen 0,5x0,5m etter at vottene er ferdige. Kanskje jeg prøver meg på et par gamasjer, det skulle jeg nemlig hatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det denne http://www.extremtextil.de/catalog/product_info.php?cPath=21_65&products_id=967 fleecen du brukte? Da må du vel ha lagt den dobbelt (om ikke trippelt) for å få den sinnssyke tykkelsen?

Jepp, det var den fleecen jeg brukte. Hvis det er det ene bildet du tenker på, så er det fire lag med fleece der. Ett lag med fleece er ca 1cm tykt. Det høres kanskje ikke så mye ut, men jeg ble iallefall litt sjokka da jeg fikk det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler litt på at det er ekte goretex etter å ha lest denne: http://www.extremtextil.de/tipps/index.php?q=gallery&g2_itemId=25&g2_GALLERYSID=TMP_SESSION_ID_DI_NOISSES_PMT

Der det står, såvidt jeg kan forstå, at de ikke har godretex i sortimentet. Uten at det trenger å bety at dette er dårligere, jeg sitter og skal bestille til et par votter tenkte jeg. Har du fått noe inntrykk av vanntetthet og slitestyrke ennå? Dvs om stoffet føles solid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok godt være at de har tatt inn gore-tex etter at bildene av de vottene ble lagt ut. Uansett er det bare å sende en mail om du er usikker:)

Stoffet føles solid nok for meg, men du kan nok fint velge den litt tykkere varianten for å få en mer holdbar vott. Evt. kan du ganske enkelt legge inn forsterkninger i håndflatene og på tommelen med noe skikkelig holdbart noe. Fordi jeg tror stoffet i seg selv holder lenge for mitt bruk; dvs. hovedsaklig på vinteren, forsterket jeg ikke mine.

Når det gjelder vanntetthet har jeg ikke fått gjort noen skikkelig test. Har holdt vottene under kranen på badet, og der var det ikke antydning til vanngjennomtrengning. Det vanskeligste er nok å få det helt tett rundt sømmene. Mange svinger og "kryss" som er litt vanskelige å stryke teip på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger 2 lags Dermizax også,det kan også bli en flott duk eller trekk

Javisst! Spekulerer i å lage et trekk som dekker bare nederste halvmeteren av soveposen, og lage et festesystem på selve posen som holder dette på plass. Litt skeptisk til såpass tette soveposetrekk da jeg er redd for at det skal samle mye fuktighet på innsiden, særlig om dekker hele posen. Det blir jo imidlertid solgt i flere varianter, så en viss funksjon må de vel ha.

Et problem er jo at man helst vil ha sammenhengende tøystykker når en skal lage f.eks en fjellduk. Med såpass dyre stofftyper bli prisen fort over 200,- og da går fort vinninga opp i spinninga med moms og tollgebyr. Evt. må man bestille flere kortere stykker og skjøte disse sammen, men det blir ikke helt det samme. Nå trenger man imidlertid ikke gore-tex for å lage en fjellduk. Det er vel nok med noe som er vanntett og tåler juling, og da finnes det mange billigere alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det på tide å gi en liten oppdatering om dagens prosjekt! Riktignok minimalt med sying, men kan ikke opprette egne tråder for alt...

Underlagsplate til primus

Om vinteren er det nødvendig med noe som forhindrer at primusen smelter seg nedover i det hvite element eller gjennom teltbunnen. Det er også veldig praktisk å ha kokeapparatet som en enkelt enhet; både fordi det forenkler flyttingen av primusen, og fordi det er mye mer stabilt.

Som materiale for selve platen stod valget mellom aluminium eller kryssfiner. Tilgjengeligheten avgjorde valget, og det ble derfor 1mm aluminiumsplate fra Clas Ohlson. Kunne nok godt vært 2mm, men det blir jo rimlielig nøyaktig dobbelt så tungt.. :)

Jernsag er ikke standardutstyr i studenthybelen, så jeg fikk bruke avbitertanga til å kappe opp plata. Lettere sagt enn gjort. Brukte pussepapir og stålull til å jevne ut kantene, og boremaskin til å lage hull i plata.

Festeanordnigen til plata ble borrelås på midten, og strikk bakerst.

Total vekt ble 200gram, og kostnadene ble omtrent 70kr.

post-4077-133474665628_thumb.jpg

post-4077-133474665633_thumb.jpg

post-4077-133474665639_thumb.jpg

post-4077-133474665645_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser mye på beina når jeg bruker skisko om vinteren. Derfor har jeg laget meg tåladder, eller trekk til å ha utenpå skiskoene og samtidig kunne bruke dei under skigåing. De er laget av forsvarets 10 mm liggeunderlag som er kledd med bevernylon. De er custom-fit mine skisko så dei sitter bra på uten å sige. Kostnad: ca.100 kroner.

post-5560-133474665667_thumb.jpg

post-5560-133474665688_thumb.jpg

post-5560-133474665715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Extremtekstil selger EtaProof økologisk bomull! Det er jo samme som Klättermusen bruker. Tenkte kanskje jeg etterhvert skulle kjøpe litt derfra for å sy anorakk, bukse og skallvotter av. Har kontakter som kan skaffe meg geiteskinn til forsterkninger så dette kan bli bra om jeg bare er stødig på maskinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld kjøp av gore-tex-stoff: Eg tok kontakt med Norrøna, og fekk kjøpe frå dei (i fjor vinter). Er litt usikker på om det er berre "restestoff" dei selg ut på denne måten, men det kan være verdt eit forsøk. Ein veit i alle fall kvaliteten på det ein får, og prisen var det ingenting å seie på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er utkast til en enkel ansiktsmaske. Kan lages i "alle" typer materiale (neoprene, fleece, softshell mm).

Stoffbehov er ca 60x20 cm.

1. Det første man gjør er å brette stoffet m innsiden ut, og markere omtrent hvor på stoffet neseryggen blir.

2. Marker så, ved å trekke inn ca. 3 cm hvor man skal starte sømmen i underkant av nesen. Klipp inn nedenfra og opp mot dette punktet, slik at nesekanten får et "overheng". Denne kan enkelt klippes til passe lengde i etterkant, men vond å skjøte på hvis nesetippen stikker utenfor.

3. Hvordan man vil tilpasse fasongen rundt munn og hake kan gjøres på ulike måter. Jeg begynte med å sy en søm med "god" klaring, og så tok fintilpassing med en ny søm tilslutt. OBS! La det være litt klaring under haken, slik at du kan åpne munnen uten at maska dras ned av nesa.

4. Sy på borrelåser i bakkant, og klipp til den fasongen du ønsker over kinnpartiet og under øyne.

5. Klipp til pustehull med hulltang. Så mange du synes er nødvendig.

post-5051-133474669566_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv symaskin, å har laget en del til turutstyret mitt.. men har ikke mange bildene.

Jeg laget votter av en ødelagt bævernylon kjeledress, og innervotter av ett fleecepledd... funket knall.

Fleecpleddet koster 39 kroner, bevernylondressen va gratis.

PÅ bildet ser dere en innervott, og en fleecelue

post-3224-13347466961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moas stoffutsalg i kjøpmannsgata selger Goretex i metervare for den som har mulighet til å stikke innom bartebyen.

Etter å ha syklet noen mil de senere år, har jeg kommet frem til at jeg ikke er så glad i disse seteveskene for

å lagre slanger og verktøy i. Og så må man jo duplisere alt siden man har fler enn en sykkel. Min løsning ble til

etter en idé fra et magasin. En bærbar sykkelveske i goretex som passer i midtlomma på ryggen av sykkeljakka

eller sykkeltrøya

sykkelveske.jpg

Her har jeg plass til


  • multiverktøy
    slange
    co2-patroner
    paracet
    penger
    visa-kort
    mobil
    kjedeledd

penger og mobilen bruker jeg å legge i ziplock-pose. resten skal tåle litt fuktighet, så jeg har ikke brydd meg hardt om å teipe

sømmene - noe jeg kunne gjort med flytende neopren eller tilsvarende. Verktøyposen er brukt både på tur, trening og

ritt som Fjorden Rundt, Birken og Trondheim-Oslo. Selv ikke med 12 mil med regn under Trondheim-Oslo var det nevneverdig fuktig

nedi posen. Nettingforingen som er brukt er elastisk - og også kjøpt hos Moas. Takk til flink samboer for slutt-designet og sying :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.