Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose: Vår/høst


plagfinn

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe en ny sovepose for å erstatte min 20 år gamle Ajungilak Igloo. Posen skal primært brukes på fjell/skogsturer i telt/gapahuk, vår/høst. M.a.o ingen vinterpose.

"Krav" jeg har tenkt på er:

Vekt: maks 1,5kg (helst mindre)

Fyllmateriale: Syntetisk (mindre pes enn dun...)

Temperatur: Komfort gjerne ned til et par minusgrader. Ekstrem ca -15

Pris: maks 1500'isj kr

Har noen konkrete tips om gode alternativer? Ser at pris eksempelvis kan være en begrensing.

Jeg har kikket så vidt på Ajungilak Tundra Spring og Helsport Nona XT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Testvinneren der henger i skapet mitt og kan trygt anbefales.

Prisen er ikke så gærn som de vil ha det til i testen heller :)

http://www.oslosportslager.no/produkt/kompakt-3-sesong-sovepose-180195-cm-svart-6494.aspx?utm_source=Kelkoo&utm_medium=Oppf%c3%83%c2%b8ring&utm_campaign=Kelkoo

Evt.

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=74950

Om du ønsker posen å være hakket varmere, lik pris på begge to så vekt og varme blir det avgjørende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Helsport Breheimen, og er svært fornøyd med den. Byttet til den fra en gammel Ajungilak Igloo, og syntes Helsportposen er langt mer behagelig. Oppgitt komforttemperatur er -4, dette stemmer bra med egne erfaringer. Om denne fremstår som litt for "kald" er kanskje Helsport Alta noe å titte nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kompakt og air future ble litt i minste laget til sen høst/tidlig vinter, så jeg måtte kjøpe en pose som lå mellom 3-sesongsposene og vinterposene. Dette fungerer perfekt i disse dager. Synes de fleste posene i den testen der ser ut som tynne lefser med for det meste trekk, ligner mer på sommerposer enn noe for bruk en real høstnatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for tilbakemeldinger. Ser at jeg skal kikke en del til før jeg bestemmer meg. Lei av å ende opp med "feil utstyr". Må muligens vike noe på pris - ønsker allikevel å holde vekten lav.

Ajungilak Kompakt 3-sesong er foreløpig på lista.

Har kikket litt på Mountain Hardware poser også:

Mountain Hardware Lamina 20, UltraLamina 15 og UltraLamina 0.

Noen som har erfaringer med disse posene? Tenker som norsk 3-sesong, fjell/skog, primært telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Helsport Breheimen, og er svært fornøyd med den. Byttet til den fra en gammel Ajungilak Igloo, og syntes Helsportposen er langt mer behagelig. Oppgitt komforttemperatur er -4, dette stemmer bra med egne erfaringer. Om denne fremstår som litt for "kald" er kanskje Helsport Alta noe å titte nærmere på.

Jeg har også den og brukte den på en liten tur nå i helgen. Tipper temperaturen var rundt null på natten. Det var på grensen til å være i kjøligste laget for posen, men jeg hadde riktig nok bare på meg en tynn t-skjorte i bomull. Med ullundertøy kunne jeg nok klart noen grader mindre.

Posen er lett og liten og god til sitt bruk. Meget gode innstrammingsmuligheter, både i "hette" og i halsen. Men dersom du primært planlegger å bruke den i kuldegrader ville jeg sett på noe litt varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipments Dreamcatcher-serie er helt fantastisk, dog kan tilogmed den tykkeste kanskje bli litt vel kald for deg, ut ifra hva du har satt som kriterier.. dog brukte jeg min Dreamcatcher 500 (komfort +3 tror jeg) med minus 14 i teltet her forleden.. du får sjekke hva som er komfort-begrensninger osv på dem..

greia med posen er dog at den har stretch i seg, dvs at du kan ligge med bøy i bena og bena ut til siden osv, uten at den blir trang. ihvertfall helt genialt for meg som sover i 100 forskjellige posisjoner og med bena til alle kanter..

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Vekt under 1500g er ikke alltid så lett å få til med syntetisk 3 sesong.

Pris under 1500 er ikke så lett å få til med dunposer som veier under 1500.

Selv bruker jeg bare dunposer. Tar mindre, plass, bedre å ligge i, litt bredere temperatur-skala.

Har brukt 3 sesong på sommeren uten at det ble ubehagelig varmt.

En pose du kan vurrdere er Nanok Airlock. Er en kombinasjon av dun og synt.

Veier 1500g men koster så vidt mer enn du tenkte, kr 1700. Dog er det sikkert mulig å finne den billigere andre steder.

http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-airlock-5-sovepose-7726.aspx

Den har og tempspecs omtrent der du satte. Har ikke testet denne selv. Har Nanok WGD -30 som vinterpose og er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har fortsatt ikke kjøpt ny pose... Har en mulighet til å få bestilt pose fra USA - kona skal på tur. God erfaring med å bruke www.rei.com tidligere.

Har kikket litt på Mountain Hardwear poser:

UltraLamina 15 og UltraLamina 0.

Noen som har erfaringer med disse posene? Evt andre poser i samme prisklasse/temperatur rating? Målet er fortsatt en lett 3-sesongspose, uten å måtte bruke en formue ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke kjøpt ny pose... Har en mulighet til å få bestilt pose fra USA - kona skal på tur. God erfaring med å bruke www.rei.com tidligere.

Har kikket litt på Mountain Hardwear poser:

UltraLamina 15 og UltraLamina 0.

Noen som har erfaringer med disse posene? Evt andre poser i samme prisklasse/temperatur rating? Målet er fortsatt en lett 3-sesongspose, uten å måtte bruke en formue ;)

Tilbud på KOmpakt http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10113&prodid=14496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.