Gå til innhold
  • Bli medlem

fisketur


skeptikern

Anbefalte innlegg

Fiske i vann som ikke er islagt nå.. er det dødfødt? Hørt litt forskjellig fra folk.. noen sier det er bortkastet tid men jeg mener at er der fisk er der håp..

Jeg bor i ålesundsområdet og isen har ikke satt seg skikkelig enda.. kunne tenkt meg på tur i helgen. Det er bra meldinger for en gangs skyld :) forslag til fikevann med teltovernatting mottas gjerne. Vet at de fleste holder sine beste fiskevann for seg selv men kanskje noen vil sende en PM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å fiske er aldri bortkastet tid!

Det er viktig å ha troen på det du gjør for å bevare spenningen.

Kjenner ikke til vassdragene på dine kanter, men finnes sikkert mange muligheter der som ellers i landet.

Et lite tips : Fisk litt saktere og dypere når det er kaldt i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyefiske kan være effektivt med dupp og blink på skjæra.

Kan fiske fra båt, ellers går røya inn på skjæra så du kan fiske fra land.

Ørretfiske har jeg ingen erfaring med denne tida.

Men henger meg på Fisketryne og sier at fiske aldri er bortkasta!!!

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det fisketur i helga? Sommeren har gått bort i alt annet enn turliv, så hvis det går an å slappe av med fiskestangen og et bål på denne tiden og i tillegg få en fisk å legge i steikepanna så hadde det vært supert! :D Fikk du fisk?

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fisk, gjennom hull i isen.

En kar ser ut til å ha vært mindre heldig i Holtålen.

Det er all grunn til å være forsiktig på islagte vann nå, særlig etter snøfall er det vanskelig å ferdes trygt på nyisen.

Husk at isen ofte ikke er like tjukk/sterk over hele vannet, råk kan være dekket av tynne islag og snø!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble dårlig med tur i helga, ble jobbing i stedet dessverre :( men jeg satser friskt på kommende dersom værgudene ikke viser seg fra den dårlige siden.. Sekken er ihvertfall pakket og klar :D og lysten til å komme seg på tur desto større.

Sender deg en PM fjellfant :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyefiske kan være effektivt med dupp og blink på skjæra.

Kan fiske fra båt, ellers går røya inn på skjæra så du kan fiske fra land.

Fjelljerven har rett, oktober-november er den beste tia for å komme i nærkontakt med røya på grundt vann.

Du kan fiske med dupp som han skriver, men også uten, gjerne med sluk og mark/maggot i en fortom.

Kroken kan være enkel, dobbel eller treeble men bør være ikke være for stor.

Pilking fra båt kan være effektivt akkurat som fra nyisen.

Mange steder er det lov å fiske i vann/tjern hele året, noen steder har en kort fredningstid mens øretten sørger for familieforøkelsen.

Dere sunnmøringer finner da også noen røyevann på deres kanter bl.a. i Ørsta.

Jeg finner lite stoff om disse vannene på nett, kanskje dere kan fortelle noe mer.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange vann her i innlandet begynner nå å få lokk som det kan borres hull i, en del vann helt ned i 600-700 m høyde begynner å bli "sikre".

Men det er fortsatt all grunn til å være forsiktig, når deler av vannet islegges til forskjellig tid og eventuelt dekkes av snø/sørpe i varierende grad er det lett å bli lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.