Gå til innhold
  • Bli medlem

Kløyving av ved?


scheele93

Anbefalte innlegg

Hei :)

Lenge siden jeg har vert her, men nå er min favoritt tur-årstid på vei, og jeg driver derfor å tenker litt rundt dette, og det gikk pluteselig opp for meg at det jeg slet mest med når jeg var på tur i fjor var kløyving av ved. Derfor spør jeg dere hvordan dere gjør det :-)

Det er åpenbart flere måter å gjøre dette på, så jeg nevner de alternativen jeg kommer på :

1. ikke klyve veden i det hele tatt.

Problem :

må bruke tynnere emner, og min erfaring er at kløyvd ved tar lettere fyr

2. Samekviv og stokk

Problem:

Tar ikke de tykkeste stokkene, og kan være tidkrevende

3. øks

Problem:

øksen må helst være av en viss størrelse for å utkonkurere samekniven, og veier som et resultet av det ganske mye.

Så hva synes dere er enklest? har dere muligens noen andre alternativer, fordi jeg er ikke fornøyd med noen av disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ØKS!

Jeg vil ikke bytte bort Granforsøksa mi mot en samekniv. Granfors "jegerøks" er bare et nydelig stykke arbeid. De 900 grammene bærer jeg med glede. I de traktene jge går er det mye tørrgran og tyritopp og til det er ei øks suveren.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg skal prøve ved neste anledning, bare for gøy.

Det begrenser seg vel litt selv hvor store trær man kan bruke denne teknikken på, du må kunne løfte 60 cm stokk over hodet og gjentatte ganger slå den i bakken. Mere slitsomt enn øks, men så sparer du potensielt en halv kilo på ryggen. Det må vel være mest aktuelt for den som skal lage et kveldsbål og ikke trenger de helt store mengdene ved. Står du på tunet og skal kløyve ved for vinteren så bruker du ei kraftig øks :)

Det er også fult mulig at dette er en finurlig løsning som bare fungerer på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanligvis en Granfors øks, men også en liten Fiskars Handy. Jeg har funnet ut at det er ikke nødvendigvis tyngden på øksa, men tyngden på "smellen" som gir resultatet. Hvis jeg bruker den lille øksa, så finner jeg meg et underlag som ikke gir etter, helst en stubbe, med tanke på øksa. Slår øksa godt ned i stokken for å feste den, vender og legger den ledige hånda på baksiden av kubben, slik at denne får mer fart og tyngde. Øksas bakside treffer da stubben, og kubbens vekt, sammen med videre press og styring fra hånda er nok til å kløyve det meste. Fungerer i allefall bra for meg :) Samekniven vil nok ikke gi nok press ut til sidene for at det skal fungere :(

Uansett så synes jeg det er håpløst å kløyve kubber med litt størrelse ved å slå øksa ned, og fortsette samme vei. På 2. repp vender jeg og slår med baksiden av øksa. Mulig du gjør dette selv, men det er mange som ikke jobber "riktig" med øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.