Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringsutvekslinger på lengere kanoturer


Behogs

Anbefalte innlegg

Sitter her i et vakum mellom de to fineste sesongene (Sommer og Vinter) for fiske og friluftsliv, å har begynt å leke med tanken om en lengere kanotur.

Jeg har ingen erfaring fra lengere kanoturer som innebærer flere overnattinger, eller lengere bæringer av kano.

Så jeg lurer på om det er noen her som kan gi meg litt info på vilke erfaringer de har på slike turer (7-10 dager).

Jeg tenker på hvor langt man kan regne med å forflytte seg pr. dag??

Tips til utstyr som er kjekt å ha med?

Forskjell på aluminium/glassfiber og sammenlaggbar kano??

Ellers er alt av erfaringer av interesse.

Jeg og en kompis har veldig lyst å prøve oss på ruten fra Lomi i Sulitjelma til området rundt Arjeplog/Arvidsjaur, så hvis noen har tatt den ruten selv så vil jeg sette stor pris på litt info om den ruten. Har funnet lite på nettet om denne ruten.

På forhånd takk!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at dette er det beste som finnes! :wink:

Jeg har erfaring med både og tung alu-kano og Ally. Med tung kano er alt av bæring stress og slit, mens med Ally synes jeg bæringer på opp til 2-3 km er greit om man er to pers og har pakket fornuftig. Da tenker jeg i en vending, men det går bare om det er ganske lett terreng eller sti - eller i alle fall ikke om det er skikkelig vrient - tett skog / ur o.l.

Videre synes jeg ikke man skal ha mer enn 3-4 middels store vann og 2-3 lette bæringer per dag, eller da f.eks. 1-2 større vann og 1-2 middels/tung bæring. F.eks. i Nordmarka ville jeg ikke dratt hele strekningen Tverrsjøen - Katnosa syd på samme dag, eller fra Kæringsjøen holder det godt med til Rogen eller også over hele/delvis på en dag. Se på kart.... Synes selv de fineste turene er der man har god tid generelt og spesiselt til fiske, omveier inn viker o.l. eller komplett avstikkere til vann utenfor hovedvassdrag.

Utstyr, ja, lite og smart. Stort sett vanlig turting + en del tau (tynt til å feste saker med, tykt til å manøvrere kano) + vanntette pakkposer + litt rep-ustyr og tang eller leatherman + litt ekstra godsaker om det er lite bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på noen turer av både en ukes og flere ukers varighet. Det første jeg vil annbefale deg (og alle andre) er at du tar et kanokurs eller to i Våttkort stigen til Padleforbundet, evt et utvidet grunnkurs om du finner kursarrangører. De fleste har mer å lære på kurs enn de er klar over selv. På sikkerhetstenking og kunnskap om forebyggende sikkerhet er mitt inntrykk at vi kanopadlere er sørgelig dårlig sammenliknet med hav og elvekajakkpadlere. Den turen du skiserer involverer og strekninger med strømmende vann. kunnskap om dette elementet vil hjelpe dere med å få lettere og mer effektive padledager, og litt elementær kunnskap om å padle stryk kan spare dere en god del bæringer.

Så spørsmålene dine: Hvor langt kan man regne med å padle på en dag? Dette kommer ann på mange faktorer. Vær, flatt eller strømende vann, bæringer eller muligheten for å padle stryk. Skal dere fiske og drikke mye kaffe? eller er det slitetur fra 7-19? Når jeg drar på tur regner jeg et snitt på 20-25km pr dag. Dette vil ofte og gi rom til en kviledag på en tur av en uke+ varighet. På strømende elv uten bæringer gjør man fort 4-5 mil på en dag. Er det mange bæringer kan man være ned i ei mil på dagen. På flatt vann i bra vær padler man 25-30 km (snitt på +/- 5km/t) på en dag uten å stresse eller slite seg ut. får du vind i mot kan du være ned i ei fremdrift på 2 km/t.

Type kano:

aluminiumskanoer er ofte konstruert for flatt vann med rett kjøllingje og kjøl. Mindre egnet på elv/strømmende vann. Suger seg fast i steiner, blir kalde og er ellers ikke så komfertable å padle. Blir bungler om du møter stein litt hardt.

Sammenleggbar: mitt førstevalg. Har vel tilbrakt mer enn et halvt år ombord i slike over de siste 6 åra. Så lenge du ikke padler "rødallyen" men holder deg til den klasiske allyen eller pakboat har du en kano som har gode egenskaper i elv, er gode på flatvann, lett og bære, lett å reparere om det skulle være nødvendig og mye sterkere enn mange tror.

Royalex/polyetylen: mange modeller å velge mellom, men faktisk ikke så mange gode allroundere på markede i Norge. Er tung å bære, vanskelig å få med på offentlig transportmidler, gode all roundere er gode i elv, men tar lettere inn vann i bølger enn sammenleggbare.

Utstyr som er lurt å ha med: Vanntette pakksekker. Lavvo til å fyre bål i på kalde dager og på dager med masse mygg. Duct tape til rep av det meste. Tau til lining av kano. Kasteliner, repsett til kano, og ellers det du ellers har med på tur + litt luksus som en kan ha med når en ikke trenger å bære det hele dagen.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sæderne er gode nok (ALLY 15,5), men det er vel en smagssag. Hvis lysken begynder at sove/snurre, så hjælper det at indstille sædet lidt stejlere, så forkanten ikke klemmer på undersiden af lårene.

Jeg købte paksæk med bærreremme som ekstraudstyr, lidt dyrt synes jeg, men det gør det meget nemmere at have kanoen med sig, så pengene værd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis har veldig lyst å prøve oss på ruten fra Lomi i Sulitjelma til området rundt Arjeplog/Arvidsjaur, så hvis noen har tatt den ruten selv så vil jeg sette stor pris på litt info om den ruten. Har funnet lite på nettet om denne ruten.

Har fulgt denne ned og forbi Tjeggelvas til Piteälvsbroen.

Anbefaler bruk av Ally eller liknende da det kan bli mange bæringer. Ruta er beskrevet i Øystein Køhns bok om padleperler. Er dere uerfarne med strykpadling så er det bare å innse at Køhns anslag på bæringer er for de som er forholdsvis proffe, vi bær mye lenger for å være sikre, men heller det enn at det skjer noe (Du mister mobildekningen ved Pieskehaure og får den igjen ved Tjeggelvas)

Det er en veldig fin tur, men med motvind på de store sjøene Pieskehaure og Tjeggelvas kan det bli en forholdsvis tung tur. Fisket er bra, vi hadde til mat de dagene vi ville.

Noe proviant kan kjøpes i fiskecampen i Miekak, men det er transportert inn i fjellet og koster deretter. (Eks. 45 Sek / Nok for 750 gram kornblanding)

Kan alltids svare på konkrete spm. men har ikke kartene mine foran meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar!!

Imponerende at det finnes folk som er villig til å dele sine erfaringer på denne måten, har aldri brukt slike forumer tidligere men det kommer jeg nok til å fortsette med.

Er det noen som har tips til kanoturer ellers med utgangspunkt i Sulitjelma eller Saltfjellet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troede at det var muligt at bruge kano fra Balvatnet til Junkerdal, efter at have kigget på kort, men det første stykke fra Balvatnet og op gennem dalen viste sig at være helt umuligt at trække kanoen igennem. Så den tur vil jeg fraråde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.