Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til padletur på Finmarksvidda?


Andreas

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til en fin padletur på Finmarksvidda?

Sitter og dagdrømmer om årets tur i Femundsmarka og tror neste års tur må bli nordpå.

Vi er to stykker, har Ally, erfaring med padling - men lite i elv, liker fiske og villmark.

Hva får man til på en friuke - altså 7-10 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville satset på Karasjok - Tana i Tanaelva. Med avstikker til Rastegaisa (1062 moh). Har planer om denne turen selv, med kajakk. Tror det som er av stryk er forholdsvis rolige og korte.

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slutten av 80-tallet hadde jeg tre flotte turer på Finnmarksvidda. Vi ble fløyet inn med sjøfly inn til Buolzajavri. Øverst i Karasjokka nesten inne ved Anarjokka nasjonalpark. Vi padlet derfra videre nedover Karasjokka! En flott tur med gode fiskemuligheter og virkelig villmark. Mye mygg, mye abbor, gjedde, harr og også mye ørret...iallefall den gangen. laks erdet også muighet for lenger ned. Minner for livet!! Legger ved en artikkel jeg fant på nettet. Om det er mulighet/lov å fly inn dit nå,- vet jeg ikke!

http://www.consensus-training.no/files/Jakt%20og%20Fiske/Artikkel%20om%20Karasjokka%202006.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karasjokka er ikke dum, men har hørt de siste dagen blir litt lite urørt. Mye folk som både er på tur og bor langs/hytter elva?

Ang. fly inn, det glemte jeg å skrive i første innlegg, men - ja - helt klart beste løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til en fin padletur på Finmarksvidda?

Hei, Andreas.

Du må bestemme deg for om du ønsker å padle flattvann eller elv. Hvis det er det første du kunne tenke deg, er det bare å ta en kikk på kartet. Det er plenty av vann å velge i. Når det gjelder elver, er det også mange muligheter. Ut fra egen erfaring kan jeg anbefale Anarjohka, Karasjohka , Valjohka og Tanaelva. Jeg vet ikke hvilken padleerfaring du har, men en fin tur er å sette ut kanoen i Karasjok og padle ut i Tanaelva. Da er du ute i en FLOD. Denne flyter relativt rolig på sin ferd mot havet. Du kan avslutte padleturen når du måtte ønske, hive kanoen på land og ta bussen til Lakselv for fly sørover hvis dette er nødvendig. Har du god tid vil jeg anbefale å padle til Levajok, ta kanoen på land, få skyss et par mil nordover og ta en tur på Laksefjordvidda. Drømmeområde for fiskeinteresserte. Ellers vil jeg anbefale Valjohka. Fly til Lakselv, Karasjokbussen til Nattvatn, padling herfra ut i Tana. Vær oppmerksom på at Valjohka kan ha liten vannføring i tørre perioder. Kan da bli mye bæring.

Det er ikke nødvendig og stresse med sjøfly for en tur i Finnmark.

La inn noen bilder på nettstedet mitt fra en slik tur. Noen dårlige, gamle bilder som jeg har skannet, men lell a gut.

Sjekk: http://steinm.blogspot.com/search/label/laksefjordvidda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er dette Karasjokka?

Synes det ser ut som det er mye bæring og mye stryk? Eller er ikke videon helt representativ?

Det er Karasjokka fra Vuottasluoppal til Assebakti. Stort sett er alle vanskelige stryk er med på videoen, det er mye rolig elv og lette stryk i mellom disse.

Bæringer: 100 m mellom Vuottasjavri og Vuottaluoppal, 700 m ved Lailafossen (Denne kan padles, men ca halvparten av de jeg har snakket med som har gjort det, har veltet), 200 m ved Suorpmogorzi, 1 km ved hullfossen og 50 m ved fallet i Storfossen.

Antall bæringer har for mitt vedkommende vært konstant fra førsten turen som relativt nybegynner til den 6. turen som vises på filmen. Ett unntak var ett år med ekstremt stor vannføring, da det var nødvendig med langt flere bæringer. Mange av strykene som jeg padler nå, tauet/linet jeg ned som nybegynner.

Det er nok stor sjanse for å treffe folk langs elva, spesielt i juni/juli, men i forhold til Femundsmarka er det forsvinnende lite folk. Turen på filmen var i august, og på 14 dager traff jeg folk bare 2 ganger.

Vil absolutt anbefale en tur ned Karasjokka, det er en storslagen "ferd" fra viddelanskap og ned gjennom en stadig mer frodig dal, med masse vakker natur.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Karasjokka fra Vuottasluoppal til Assebakti. Stort sett er alle vanskelige stryk er med på videoen, det er mye rolig elv og lette stryk i mellom disse.

Bæringer: 100 m mellom Vuottasjavri og Vuottaluoppal, 700 m ved Lailafossen (Denne kan padles, men ca halvparten av de jeg har snakket med som har gjort det, har veltet), 200 m ved Suorpmogorzi, 1 km ved hullfossen og 50 m ved fallet i Storfossen.

Antall bæringer har for mitt vedkommende vært konstant fra førsten turen som relativt nybegynner til den 6. turen som vises på filmen. Ett unntak var ett år med ekstremt stor vannføring, da det var nødvendig med langt flere bæringer. Mange av strykene som jeg padler nå, tauet/linet jeg ned som nybegynner.

Det er nok stor sjanse for å treffe folk langs elva, spesielt i juni/juli, men i forhold til Femundsmarka er det forsvinnende lite folk. Turen på filmen var i august, og på 14 dager traff jeg folk bare 2 ganger.

Vil absolutt anbefale en tur ned Karasjokka, det er en storslagen "ferd" fra viddelanskap og ned gjennom en stadig mer frodig dal, med masse vakker natur.

Harald

Takker for glimrende svar!

Til og fra hvor gikk hele turen?

Har du padlet andre elver i finnmark og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og fra hvor gikk hele turen?

Turen gikk med fly fra Garggoluobbal (omtrent midtveis mellom Kautokeino og Karasjokk med bil, flygeren heter Bueng) til Buolzajavri, derfra en liten tur oppover vassdraget i nasjonalparken, og så ned til Assebakte ca 1,5 mil nord for Karasjokk. På vei nedover hadde jeg en avstikker oppover Akkanasjokka. Første delen av turen kan du se her:

. Tror jeg totalt brukte 13 dager.

Har du padlet andre elver i finnmark og?

Masejokka har jeg padlet mange ganger opp og ned, fra der gamleveien krysser elva. Energikrevende paddling, vading og bæring motstrøms, flott og forholdsvis enkel tur ned (Nicket mitt er inspirert av disse turene). Fin røye øverst i vassdraget.

Iesjokka fra Suossjavri til Iesjavri og retur 4 ganger, krevende energimessig og teknisk både oppover og nedover. Padlet en gang ned i vassdraget vest for Iesjavri, dette krever høy vannstand. Laks, ørret, harr og røye.

Raisjavri til Kautokeino via Balsefielma og Kautokeinoelven. Mye bæring til Raggasjavri, derifra sammenhengende tidvis krevende padling til Kautokeino. Elvene går gjennom et gigantisk våtmarksområde som nå vistnok er blitt naturreservat. Vanskelig å finne leirplasser på lange strekninger, mye fugl å se. Hvitfisk, det skal finnes stor sik i Vuohcetjavri.

Har også i ungdommelig overmot hatt en tur fra Stuorajavri ved Kautokeino, øst til Masejokka, opp på Kvænangsvidda og ned Choalbmejokka og Njivlojokka. Det var lite vann i elvene, og en tur som i utgangspunktet hadde mange og lang bæringer utviklet seg etterhvert til milevis med bæringer. Enkelte dager bar jeg mere enn jeg padlet. Et av målene med turen var å komme seg opp på Kvænagsvidda med båt for å kunne fiske i de langgrunne vannene. Da jeg endelig kom opp, blåste det så mye at jeg ikke hadde sjangs å padle mot vinden, måtte gå langs strendene og line kanoen. Det ble lite fisk på denne turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.