Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormklaffer + skalljakker = ikke nødvendig?


torhaa

Anbefalte innlegg

Blir visst litt utstyrstråder fra min kant om dagen, beklager maset..

Uansett, har kjøpt en Outdoor Research Mentor GTX-jakke - virker veldig bra, lett og fin og gode løsninger - og forhåpentligvis en god pris (betalte 260$, noen dager etterpå hadde samme nettbutikk satt prisen opp til 425$. Eneste tilbyder av jakka i Norge er vertikal.no, med sine 5000,-. Prismessig lover det iallefall godt..).

Men det er ikke stormklaffer på den, og det fikk meg til å stusse litt. Sjekket litt mer, og jeg ser at flere av de tekniske skalljakkene til Arc'Teryx, Norrøna, North Face, etc. heller ikke har stormklaffer. At det sparer på vekta, kan jeg skjønne, forsåvidt..

Er glidelåsene på disse "øverste-hylle"-jakkene så gode at de er til å stole på? Eller forventes brukeren å kunne reparere dette ute i felten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle skikkelig jakker bruker YKK-glidelåser. Disse er de beste på markedet og skal tåle mye. Samtidig klarer ikke jeg å stole på en glidelås 100%. Jeg har og lest en uttalelse fra Gore der de sier at de ikke liker utviklingen vekk fra stormklaff og at glidelåsen alltid vil være svakere enn selve stoffet. (Finner selvfølgelig ikke den artikkelen igjen nå...) Samtidig har alle jakker med gore-tex blitt testet av Gore og godkjent. Så en ProShell med stormklaff er ikke mer vanntett enn en uten stormklaff, men jeg vet ikke om gore tester hvor lenge glidelåsene holder.

Min konklusjon er at skalljakker primært er et bruksplagg og ikke et moteplagg. Derfor kjøper jeg ikke jakker uten stormklaff, og jeg synes strengt tatt at produsentene kan spandere på oss den lille ekstra stoffbiten.

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At skalljakker primært er et bruksplagg tror jeg ikke produsentene er helt enig i :PJeg synes mange av jakkene har blitt for motepreget, men ser at man må freshe opp plaggene for at de skal være bærbare i Bogstadveien....

Forøvrig savner jeg den gamle stormdressen til Norønna. Fine saker. kjedelig i snittet, men den funket gull på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke jakker uten stormklaff til vinterbruk på fjellet. Har opplevd kranglete glidelåser(også YKK) så er skeptisk til jakker uten ekstra sikring. I lavlandet og i de tre andre sesongene ser jeg det ikke som noe problem da jeg anser fallhøyden/risikoen for å være på et mye lavere og akseptabelt nivå under de forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YKK er nok ikke like stor garanti for kvalitet nå som det synes å ha vært før. Nå om dagen sitter det jo YKK-glidelåser i all slags billig dritt (les: Stormberg, Skogstad, etc..) man kjøper. Til og med på en softshelljakke jeg kjøpte på salg til 150 kroner. Er nok heller det at i de dyrere plaggene velges ofte en bedre/dyrere glidelås av samme merke. Det blir uansett feil å si at glidelåsen MÅ være god fordi det er YKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei Norrøna packlite jakke i Gore tex uten stormklaffer. Den skal ha såkalte vanntette glidelåser. Det som skjer når jeg er ute i en del hardt regn blir det til slutt vann inni lommene. Siden de er vanntette inni blir det en dam i hver lomme.

Aldri mer jakke uten stormklaff for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei Norrøna packlite jakke i Gore tex uten stormklaffer. Den skal ha såkalte vanntette glidelåser. Det som skjer når jeg er ute i en del hardt regn blir det til slutt vann inni lommene. Siden de er vanntette inni blir det en dam i hver lomme.

Aldri mer jakke uten stormklaff for meg.

Ai, det er kjedelig!

Pussig uansett.. Av det jeg har lest her og andre steder, er jo disse Arc'Teryx-jakkene the be all, end all-jakkene, ser det ut til. Og det er nettopp disse (iallefall flere av disse) som ikke har stormklaffer..

Rart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, det er kjedelig!

Pussig uansett.. Av det jeg har lest her og andre steder, er jo disse Arc'Teryx-jakkene the be all, end all-jakkene, ser det ut til. Og det er nettopp disse (iallefall flere av disse) som ikke har stormklaffer..

Rart. :oops:

For min egen del, så har jeg enda til gode å bli særlig våt i min Theta AR, selv under utendørsarbeid akkurat da det ble satt nedbørsrekord her i sommer. Mobilen lå da stort sett i den minste brystlommen mens jeg bl.a klatret rundt i høye stilaser og satt opp reklamebannere og alle tre brystlommene holdt vannet godt ute. Har også gått noen kortere turer på mellom en og to timer i tungt regnvær de siste dagene uten at glidelåsene lekker vann. Dette betyr jo bare at MIN jakke duger til MITT bruk, og jeg kan ikke snakke for andre med tilsvarende plagg. Jeg skjønner dog godt hva du mener, siden jeg har lest om lekkasjer både på Theta og Sidewinder og sikkert andre "bombesikre" jakker også.

Theta'en min er forøvrig vasket og strøket et par ganger og fremstår fortsatt som ny. Den synes å beholde vanntettheten godt så langt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt.

For min del sverger jeg til stormklaff. Jeg tviler ikke på at mange av glidelåsene er relativt tette, men det er allikevel en trygghet i klaffen. Skulle glidelåsen ryke (la oss si i storm på viddda), så er det veldig kjedelig å ikke få lukket igjen jakka.

Jeg har selv hatt en norrønajakke hvor glidelåsen (ykk) røk.. Norrøna var upåklagelige med servicen og ordenet opp det. Det er fint, men hjelper ikke akkurat i det uhellet er ute.

Bare så synd at færre og færre modeller har stormklaff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, det er kjedelig!

Pussig uansett.. Av det jeg har lest her og andre steder, er jo disse Arc'Teryx-jakkene the be all, end all-jakkene, ser det ut til. Og det er nettopp disse (iallefall flere av disse) som ikke har stormklaffer..

Rart. :oops:

Men det var jo ikke en av de han hadde? de fleste sier jo "sprutsikre" glidelåser til den vanlige vrengte typen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jakkene refererer til har innendige stormklaffer både i front, lommer og under armene.

De fleste erfarne klatrere, toppturentusiaster og tinderanglere drar uansett ikke på langtur uten ducktape, verdens beste stormklaff.

Det eneste som plager meg med enkelte av de nye skalljakkene er avsindige mengder lommer. 2 utvendige og 1-2 innvendige holder i massevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var jo ikke en av de han hadde? de fleste sier jo "sprutsikre" glidelåser til den vanlige vrengte typen

Nei, det var ikke det han hadde. Han hadde et eksempel på en Norrøna-jakke det gikk rett vest med - jeg overførte dette eksempelet og stilte spørsmålstegn ved Arc'Teryx-jakkene, som later til å være det aller beste av det beste - ettersom disse, i likhet med Norrøna, mangler utvendige stormklaffer.

Djupnes, jeg regner meg ikke som erfaren, men som en ivrig nybegynner, og jeg tenkte ikke på duct-tape som en redning dersom jakka skulle være utfor uhell - så takk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for ducttape, men å tape jakka på seg selv i f.eks. -20 og liten kuling kan bli en utfordring. Stormklaffen er en lett forsikring, og er som før nevnt nyttig for lufting med åpen glidelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.