Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger anbefalinger til en relativt kompakt sovepose for vinter


torhaa

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Mountain Hardwear Lamina -30 her. Skjønte den ikke var liten, men da jeg først fikk den i posten fikk jeg litt hakeslepp. Dette er svære greier! Jeg må innrømme jeg ikke tenkte nok over målene.. Med en 85 liters sekk, har jeg vondt for å rettferdiggjøre soveposens størrelse...

Jeg ville egentlig unngå å kjøpe dunsovepose, da jeg har forstått at dette kan være litt trøblete i forhold til fukt (neinei, er ingen sengevæter!). Det er også kjekt å kunne ha med noe vått tøy for tørking gjennom natta. Dunposer er passelig dyrt også (men sikkert fantastisk behagelig!).

Ser ikke for meg at jeg skal trenge noe som tåler noe særlig under 20 kalde. Jeg fant aldri ut om Laminas oppgitte -30F refererer til ekstremtemp eller komforttemp, så jeg kjøpte den varmeste. Men -15 modellen er bare et par centimetre mindre i lengde og bredde, så det var uansett ikke mye å spare på der, eventuelt.

Jeg er lutter øre for forslag! Er i USA for tiden - budsjettet mitt er rundt 200-250$..

Eller drasser dere rundt på ganske store poser uansett?

edit: kikket på moosejaw.com (har 30% rabatt til søndag), og de har en MH Lyell 600+ dunpose der - tenkte denne skulle være litt mindre i størrelse, men det ser ut til at den er jevnstor med Lamina'en jeg kjøpte, skjønt lettere, men det er ikke så viktig som volum.. Ser på en 800+ dun her: http://www.moosejaw.com/moosejaw/shop/product_Marmot-Couloir-Reg-0-Degree-Sleeping-Bag_10020922_10208_10000001_-1_

Med 30% rabatten kan jeg kanskje strekke budsjettet litt.. Men ikke noe særlig mer enn det som er i linken der...

Som sagt, volum og anvendbarhet (kjedelig om det er stor sjanse for at natta blir elendig pga fukt) er det viktigste for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe problem med dun så lenge det får luftet seg litt i blant. Det skal mye til før det er krise og er heller ikke noe problem å ta med et par fuktige sokker og votter for å tørke i posen. De renner jo sjeldent av vann og noe mer vil du ikke ha med i posen for å tørke uansett. Det blir ikke tørt bare mye kaldere for deg. Du kan få mye ok dun for en tre-fire tusen kroner. Har selv positive erfaringer med Ajungilak(mammut) har hørt en del bra om Marmot. Om du har et plassproblem er en kombinasjon av to lettere poser en ting å overveie. Da det fort blir langt enklere å pakke enn en stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter denne tanken - setter pris på tilleggstanker, for sånn jeg tenker for tiden, kan det godt tenkes at tanken er ganske dårlig tenkt ut:

Legger ved norsk link: http://sport24.no/nettbutikk/produktdetaljer.aspx?productId=80.

For de som ikke gidder å klikke, så er dette da en Marmot Never Summer. Limit er på -18C, komfort er -9C. Er 1830 millimetre bred, i horisontalen sett fra siden, så jeg må nok ta large-størrelsen med sine 195 cm.

Jeg har også vurdert en Couloir Reg, men denne er på en måte litt utenfor budsjettet, særlig ettersom jeg har vært ganske ivrig på handling her fra før av..

Så tanken min er altså å grabbe en Never Summer, som forhåpentligvis vil tåle sånn omtrentlig 10 blå? Og dersom det blir skikkelig hundekaldt, så har jeg en sommerpose av noe slag, en Helsport tror jeg.. Har brukt den inne i en syntet pose om vinteren tidligere, og det gjorde sitt til litt økt isolasjon.. Tenker at ettersom jeg nok må gå for large-versjonen av Marmot, så bør det iallefall være plass til en lettere pose inni der igjen..

God tanke? Eller ikke?

Og ja, før du spør, jeg får ordnet et "bra nok" liggeunderlag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nok liggeunderlag er like viktig som god pose. Flere underlag oppå hverandre gjør samme nytte som et dyrt vinterunderlag.

Vet ikke hva slags turer du planlegger. Du har antydet -20 grader som nederste grense. Det er mer enn kaldt nok til at du kan fryse grujævelig. Jeg vil hevde at en god pose er en av de viktigste tingene en har med seg på overnattingstur om vinteren. Er du sliten, sulten og kald kan du lett trekke fra -10 grader fra normal konforttemperatur på soveposen (opplevd det adskillige ganger med flere forskjellige poser). Skader en seg er posen også viktig.

Ofte faller temperaturen med mange grader de siste timene før soloppgang. Beliggehet til leir har også mye å si. Man dør jo ikke, men det er ubehagelig å måtte stå opp og løpe en tur for å få opp kroppstemperaturen.

Har ikke testet det selv, men flere her på forumet har rapportert om gode erfaringer med to poser. Ville i utgangspunktet ikke kjøpt en vinterpose som har komforttemperatur mindre enn -15 (har en WM-pose med -10 selv, men også en -40).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nok liggeunderlag er like viktig som god pose. Flere underlag oppå hverandre gjør samme nytte som et dyrt vinterunderlag.

Vet ikke hva slags turer du planlegger. Du har antydet -20 grader som nederste grense. Det er mer enn kaldt nok til at du kan fryse grujævelig. Jeg vil hevde at en god pose er en av de viktigste tingene en har med seg på overnattingstur om vinteren. Er du sliten, sulten og kald kan du lett trekke fra -10 grader fra normal konforttemperatur på soveposen (opplevd det adskillige ganger med flere forskjellige poser). Skader en seg er posen også viktig.

Ofte faller temperaturen med mange grader de siste timene før soloppgang. Beliggehet til leir har også mye å si. Man dør jo ikke, men det er ubehagelig å måtte stå opp og løpe en tur for å få opp kroppstemperaturen.

Har ikke testet det selv, men flere her på forumet har rapportert om gode erfaringer med to poser. Ville i utgangspunktet ikke kjøpt en vinterpose som har komforttemperatur mindre enn -15 (har en WM-pose med -10 selv, men også en -40).

Takk for svar!

-20 blir nok nederste grense, også etter solnedgang, vil jeg tro. Men man vet jo aldri, og som du sier, fysiologiske faktorer spiller jo også inn.. Så du vil altså tro at en slik dunpose med den komforttempen ikke vil være nok, selv om jeg vil ta med en enkel sommerpose? Hm. Er litt færre, og adskillig dyrere alternativer når jeg må ned på -20F.. Der er jo en North Face Solar Flare, men den er ikke så pakkevennlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, posen er i følge nettsiden testet etter EN 13537 standard. De opplysningene du får oppgitt er comfort, lower limit og extreme. Dette er hentet fra marmot sine nettsider. På linken står det comfort, transition og risk i stedet. EN 13537 opererer med to komfortgrenser. En for menn og en for kvinner. Comfort er kvinner og limit er menn. I følge testingen skal den altså holde -16,4 grader for menn. Ekstremtemperaturen er egentlig ikke interessant.

Soveposen ligger altså varmemessig omtrent på linje med f.eks. velkjente Tyin Winter fra Ajungilak/Mammut. Kombinasjonen høres fin ut etter mine erfaringer med systemet med doble poser og du skriver jo at du har prøvd det med god effekt selv. Er viktig å tenke på at i tillegg til underlag og dagsform som nevnt over, er personlig tålegrense og erfaring viktige faktorer. Noen tar med bare tre-sesongern på vinterfjellet og har det helt fint. Andre trenger ekstrempose i september. Tenk litt på hva slags erfaring du har med veiledende komfortgrenser tidligere og prøv å beregn ut i fra det. Husk på at det kan være veldig forskjeller på forskjellige standarder som brukes til soveposetesting. Eksempelvis tester Helsport sine poser både etter den gamle ISO-standarden og etter den nye EN 13537. Komfortgrensen på den ene skalaen er 25 minus(ISO) og minus 16 for menn/minus 9 for kvinner på den andre(EN). På Helsport og Bergans(som også tester etter begge) sine sider ligger det grundige forklaringer på forskjellene på de to test-standardene. Lykke til med valget! Håper dette var mer til hjelp enn det var forvirrende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, EN 13537 oppleves som regel som mer riktig enn ISO da den er mer "folkelig". Erfaringsmessig kan også så enkle ting som luftfuktighet og tid på året være avgjørende for komforten. På høsten er vi gjerne vant med sommertemperatur og det er gjerne høyere luftfuktighet enn vinterstid og vi på vinteren har vi ofte blitt mer vant med kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det -20F eller -20C som du regner som din nederste grense?

-20F er omtrent -29C, lett å gå litt i surr med disse håpløse amerikanske gradene.

Marmot never summer er angitt å holde til 0F / -18C på REI.com og amerikanerne pleier ikke å tøyse så mye med temperaturgrensene som ajungilak og helsport har hatt som tradisjon.

Jeg vil anta at hvis du har -20C som din nederste grense, så vil denne holde.

Dette forutsetter selvsagt et godt underlag, uten dette kommer du til å fryse uansett hva slags pose du har i sånne temperaturer.

En kompis har never summer og er meget fornøyd, jeg har en annen marmot pose, og begge er av meget god kvalitet og har gode løsninger. Det er i alle fall noe du ikke trenger å bekymre deg for hvis du går for en marmot pose. Ingen av oss har testet posene helt i grenseland, men -10C kjennes ikke ut som om det nærmer seg grensen, kun iført boxershorts. Med lue og varmt undertøy burde ikke -18C være noe problem.

Synes grensene som var oppgitt på sport24 var rare.

EN13537 Har fire temperatur grenser: 1 Upper limit, 2 komfort dame, 3 litt ukomfortabelt meg greit for herre og 4 ekstrem (dette er mine ord)

Amerikanerne forholder seg stort sett til en grense, og det er i utgangspunktet komforttemperatur, men det er mulig den er omtrent som EN type 3 som beskrevet over. Denne pleier å være ganske så presis, da selskapene må regne med å bli saksøkt i huet og ræva hvis noen fryser. Ajungilak opererte feks med helt andre temperaturgrenser i USA enn i Europa før EN13537 ble innført.

Tror forresten du bør gå for den lange varianten, jeg er ca 177 og reg er helt perfekt for meg, men jeg kunne ikke vært så mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tanken min er altså å grabbe en Never Summer, som forhåpentligvis vil tåle sånn omtrentlig 10 blå? Og dersom det blir skikkelig hundekaldt, så har jeg en sommerpose av noe slag, en Helsport tror jeg.. Har brukt den inne i en syntet pose om vinteren tidligere, og det gjorde sitt til litt økt isolasjon.. Tenker at ettersom jeg nok må gå for large-versjonen av Marmot, så bør det iallefall være plass til en lettere pose inni der igjen..

Etterhvert kjenner jeg det jeg tåler av kulde ganske godt. Jeg vet hva det betyr vurdert mot EN-sertifiserte dunposer og dunvekt. Jeg tåler ikke veldig mye kulde. Etter noen dagers marsj er kroppen sliten og tåler mindre kulde. Og etter noen dager er fuktinnholdet i posen økt, og isolasjonsevnen redusert. Posen tåler ikke lenger det den gjorde første natten.

Tipper at Never Summer inneholder ca 800g dun (totalvekt ca 1600g; trekk, snor etc. på voksenposer veier rundt 800g). Dunet er "lavkvalitet" (600+). Denne posen ville for min kropp, noen dager ut i en strabasiøs tur, med klær på kroppen og bra underlag, holde til rundt 0C, kanskje et par grader under.

Å kombinere to 3-sesong-poser fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at Mountain Equipment Moonwalker IV er noe i retning av hva du ser etter.

ME's poser er vel av de volummessige (komprimert) minste fiberposene på markedet sett opp mot temp.grenser.

1800gr. med Extreme -34, EN 13537

Alternativt Moonwalker V. Vekt 2600gr. Extreme - 45, EN 13537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vært så travelt her at jeg ikke har rukket å skrive noe svar..

MH: det var helt klart et hjelpsomt svar! Vil du si at limit-grensen fordrer bruk av klær eller en ekstra sovepose, ettersom komfortgrensen omhandler akkurat.. komfort?

Bøygen: jeg tenker på -20C som nederste grense. Det som får meg til å stusse litt, er at Marmot oppgir -18C (eller 0F) som grensen i navn og markedsføring ovenfor amerikanerne, mens det i EN13537 er limit-grensen - ikke komfortgrensen. Så det jeg lurer på er jo, hvor mye komfort er limit-tempen da? Som flere nevner så er det mange faktorer som spiller inn, men jeg synes allikevel det er pussig at Marmot evt. "drister seg til" å bruke -18C som referanse ovenfor hjemmemarkedet, når man ser det i lys av at konsekvensene kan være store..

Takker for erfaringsreferansen til kompisen din!

qwer993: jupp, jeg ser den. Samtidig regner jeg ikke med å være ut på tur i noe særlig lengre enn 3 (toppen 4) dager om gangen, iallefall ikke om vinteren.. Når du nevner to 3-sesong-poser, tenker du da to ganger høst-vinter-vår, eller høst-vinter-vår + vår-sommer-høst?

erys: takk for tipset. :) Var ikke klar over de posene. Jeg begynner allikevel å helle litt mer mot en dunpose, da denne kan holde i svært mange år om man er forsiktig.. Dessuten kunne jeg tenkt meg å utnytte lav dollar og det at jeg allerede er i statene nå.. :( Men takk uansett - skal tas med i vurderingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH: det var helt klart et hjelpsomt svar! Vil du si at limit-grensen fordrer bruk av klær eller en ekstra sovepose, ettersom komfortgrensen omhandler akkurat.. komfort?

Bra det var oppklarende :)

EN-skalaen testes visst ut på dokker ikledd en treningsdress så vidt jeg husker så er nok tatt høyde for at en skal ha på litt. Det stemmer også med min erfaring. Har bla en Ajungilak/Mammut Ascent 3 season(nå utgått) med lim -4C. Har sovet komfortabelt med denne i snøhule(hvor det som regel ligger på noen veldig få minusgrader, sjelden helt null etter min erfaring) men hadde da en god del klær på samt dunjakke over føttene(dette er for øvrig veldig effektivt) og da var jeg nesten svett da jeg våknet men tror ikke det hadde gått uten noen form for bekledning. Kan legge til at på høsten når frosten nettopp hadde kommet var den litt kjølig selv om jeg hadde ullundertøy og, sokker og lue på. Gjetter på at det kommer av kuldetilvenning.

Angående comf og comf lim så skal det i utgangspunktet "likestilte" komfortgrenser for henholdsvis damer og herrer. Leste en eller annen vitenskapelig begrunnelse for det et eller annet sted men husker ikke argumentene. Herrer skal altså i teorien sove helt fint med en treningsdress innenfor lim temperaturen(i praksis blir det jo sjelden slik) så vil heller si at en ekstra pose innenfor vil utvide lim-grensen. Om du har en litt romslig sovepose(som f.eks. mine Ajungilak) så hjelper en ekstra sovepose også til å tette igjen "kuldehullene" som gjerne oppstår. Disse er veldig med på å stjele energi og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel kanskje skrive hva jeg endte opp med.. Marmot Never Summer (0F) med 600+ dun, samt en Marmot Atom (40F) med 850+ dun (svært lett og kompakt i pakket tilstand). Så jeg får teste ut vinterposen i kulda utenfor hjemmet i vinter for å få en god feeling på min egen grense, så får jeg ta med Atom-posen i tillegg om værutsiktene krever det. Krysser fingrene for at det er et godt valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.