Gå til innhold
  • Bli medlem

Skirangling i Øst-Europa?


Andreas2

Anbefalte innlegg

Noen som har vært og levd de glade skidager i Øst-Europa og som har noen tips til steder? Viktigste er lave priser og masse og bra snø - trenger ikke være typiske fest og turiststeder, heller det motsatte..

Jeg vurderer å legge inn en to-tre mnders pause i forbindelse med jobbytte - alpene hadde jo vært knall men redd det blir for dyrt, pengene rekker nok litt lenger østpå. ;)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et billig alternativ kan være skianlegget langs Georgian Military Highway (Georgia). Jeg kjenner ikke prisene, men det burde ikke være så gærnt. Skal man dømme etter bekledningen til den gjennomsnittlige skigåer har tingene stått stille siden slutten av 80-tallet. :) Eneste problem er at det koster ganske mye å reise fra Norge til Georgia. Men når du først er i Øst-Europa burde du finne billige flybilleter til og fra Tbilisi. Prisnivået på mat, overnatting og transport i Georgia er på bunnivået av Øst-Europeiske land.

Antageligvis er det annerledes ved skianleggene på den andre siden av Kaukasus. Dette er tross alt en aktuell lekeplass for nyrike russere og prisnivået kan fort bli deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Zakopane i Polen før muren falt. Det var utrolig kult. 3 ulike "heissystemer". Vi hadde en taxi stående hele dagen når vi ville flytte oss mellom de ulike stedene... Kostet ikkeno siden vi betalte i dollar.

Mye er helt sikkert forandret nå, men fjellene er like vakre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og vurderer et lignende prosjekt men har konsentrert meg mer om Frankrike. Har iallefall funnet rimelige leiligheter tidlig i sesong, slutten nov, og frem til 1 uke før jul, samt januar er det mulig å finne overnatting til overkommelig pris.

Har noen brosjyrer fra ei reisemesse i fjor liggende og i Polen er zakopane området en del middels skiområder men de ligger ikke like høyt som alpene . Prøv og sjekk www.poland-tourism.pl

Slovenja har ganske mange skiområder. Men blir ikke så veldig mye høydemeter. I en katalog jeg har er mange områder som har fra 300 - 800 høydemeter. Slovenske tourist board www.slovenia.info

Tsjekkia har en del skiområder og de grenser vel opp mot de polske. Ser ut som korte avstander mellom stedene. Har funnet noen steder som har ca. 400-800 høydemeter fall. Her står heiskort til ca. 18 - 25 Euro pr dag. katalogen er 1-2 år gammel. www.chechtourism.com

I de franske alper har jeg funnet rimelige leiligheter om du holder deg unna de kjente stedene. Rundt Serre Chevalier, La grave ligger en del familiorienterte skisteder og mange med bra høydemeter. Her er prisene mer vettuge og skiområdene ligger tett som hagl så en kan prøve flere. Pyreneene er også området jeg kikker på. Her er det også rimelig å bo og litt mindre pressområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

En mulighet som jeg vurderer er å kjøpe en gammel kjærre, putre nedover og ta en ski-roadtrip. Begynne øst og kjøre vestover til lommeboka er tom.. Kommer jeg så langt som til alpene blir jo det en kjempebonus!

Hvordan er sikkerheten i området? Vet at dette såklart blir veldig vagt for et så stort område, men noen som har et omtrentelig syn? Ekskjæresten min studerer i Krakow, og jeg har fått inntrykket av at ran av "vestlige" studenter og turister er ganske vanlig - men det er kanskje bedre ute på landsbygda/oppi fjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.