Gå til innhold
  • Bli medlem

gåstaver


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Mannen min har på siste tunge tur med mange nedoverbakker fått vondt i kneet. Jeg eyns han bør begynne å bruke staver, men har er ikke overbevist. Jeg vurderer nå å kjøpe et par til ham.

Krav:

- må passe til en mann på 1,93m

- sammenleggbar

- lett

- solide

- godt pris/kvalitet forhold, men ikke idiotisk dyrt

Har dere anbefalinger? Jeg er spesielt bekymret for høyden.

På forhånd takk.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at jeg har endt opp med alpinstaver som gåstaver. Hadde sammenleggbare tidligere. Men dette skapte problemer. Låsemekanismen ga etter ved stort trykk, samt at stavene ble bøyd der det er tynnest. Jeg stoler ikke på sammenleggbare staver. Den store gevinsten ved at de er sammenleggbare ser jeg heller ikke. Lett å feste på de fleste sekker. Alpinstaver er virkelig solide. De kan trekkes i alle retninger, og benyttes til å f.eks hjelpe folk over elv, siden du også kan trekke/dra i dem. Prisen er også foholdsvis lav. Høyden er også passe for de fleste i forhold til det å gå på barmark/fjellet. Fåes i flere lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jeg har endt opp med alpinstaver som gåstaver. Hadde sammenleggbare tidligere. Men dette skapte problemer. Låsemekanismen ga etter ved stort trykk, samt at stavene ble bøyd der det er tynnest. Jeg stoler ikke på sammenleggbare staver. Den store gevinsten ved at de er sammenleggbare ser jeg heller ikke. Lett å feste på de fleste sekker. Alpinstaver er virkelig solide. De kan trekkes i alle retninger, og benyttes til å f.eks hjelpe folk over elv, siden du også kan trekke/dra i dem. Prisen er også foholdsvis lav. Høyden er også passe for de fleste i forhold til det å gå på barmark/fjellet. Fåes i flere lengder.

Ja, det er ekkelt og farlig når låsemekanismen ikke virker. Fordelen med alpinstaver er at vi kan prøve de vi allerede har. Ulempen er at de blir veldig lange for en høy mann. En av grunnene til at gåstaver er justerbare er at du kan gjøre dem korte i oppoverbakken og lange i nedoverbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har brukt staver endel og har en type som heter "Komperdell" (3 delte telesopstaver)og har vært veldig fornøyd med dem; har brukt dem blant annet i Jotunheimen og på fottur på Svalbard og de tok en god del last fra knærne da vi gikk med ganske tunge sekker (de var fine under vading av grumsete elver og utmerket til bruk for å feste varselblussene også - men det har lite med saken å gjøre her).

Å anbefale eksakt type blir mer synsing - så jeg tror du bør se hva du/dere finner. Du kan velge mellom støtdempende, kork/plasthåndtak osv. osv. Hva du vil legge i det er jo opptil deg - men det er vel som alt annet: du betaler mer for kvalitet. Du må nok regne med -si - 450 kr og oppover for et par.

Husk bare på at riktig innstillt, så skal ikke stavene være for lange; en tommelfingerregel er at man skal gange kropsslengde med 0.7 (noen sier 0.66). Jeg er 181 cm og skal derfor innstille mine teleskopstaver på 125-126 cm/mannen din som er 193 cm skal derfor ha staver som kan justeres til 135 cm lengde. Sagt anderledes så skal lengden på en gåstav skal tilsvare lengden på en slalomstav: armen skal være i 90 grader når du står rett.....

Avsluttningsvis: skal man ha effekt av stavene så må de brukes aktivt (som en skistav) og ikke "som krykker".

Brukt riktig vil han merke at belastningen på knærne avtar en god del - jeg tror vi snakker om ca. 30% avlasting av knær ved riktig bruk.

Et annet alternativ til staver kan være å bruke neopren støttebandasje på knærne - hvis gubben ikke er "klar" for staver enda........ ;) .

For øvrig er det en annen diskusjon om emnet her på Fjellforum - kanskje du finner mer info der.....

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.