Gå til innhold
  • Bli medlem

Kristoffer Clausen og ett år i villmarka


Danish

Anbefalte innlegg

Annonse

Lenge leve avensjuke å janteloven

Her er mye "berettiget harme".

LA nå han stakkars FYREN I FRED

Kom med høygaffler, fjær, tjære og tau!! En DVD til 249kr har ødelagt livet til mengder av ekte, hardbarkede friluftsfolk som tåler en natt eller to i marka!! Ja til brennmerking av Clausen, dette må vi aldri glemme eller tilgi!!

Kan jeg anbefale at dere skaffer dere et liv og kommer over dette vanvittige sjokket? Så slipper vi denne sutringen før hver jul framover?

Takk for meget reflekterte innlegg. Dere satte virkelig saken i perspektiv. La oss alle slutte å stille kritiske spørsmål, og klappe hverandre på skuldrene for at vi greide å få fyr på bålet og kle på oss selv.

NB: Det er inge vits i å påpeke det opplagte, jeg vet allerede at jeg er en sarkastisk og arrogant drittsekk

http://yourlogicalfa....com/ad-hominem

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren fortsetter å gjøre penger på et bedrag. Folk har kjøpt boka i den tro at dette var reelt. Han har forsøkt og nå fremdeles gjør et forsøk på å skjule svindelen. Svindlere som ham bør det advares mot.

At han besøkte sin syke far i løpet av "året i villmarka" er det ingen som har noen imot antar jeg. Heller ikke jeg. For meg kunne han gjerne ha besøkt far sin ennå mer. For all del.

Jeg gav bort boka i julegave etter at det påståtte jukset hans kom frem. Det eneste dumme han har gjort, var å tie stille. Jeg skjønner godt at han ikke har råd til å brenne opp 10.000 bøker og trykke opp nye med en forklaring. Han har jo et huslån som skal betales han også...

Kjøper gjerne flere bøker og gir bort i gave, han er flink til å skrive, og jeg måtte selv lese hele boka i et strekk. Tror klokka var rundt 04 før jeg klarte å legge den fra meg (jeg var nødt, det gikk tom for tekst å lese...). Unntaget løgnen om hans reinsjakt så er det en meget god bok, og fortjener å bli solgt som det også :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråter fortsatt mine bitre tårer etter at helten min KC sviktet :cry: Føler liksom at jeg mistet alt der og da! KC, julenissen.... Alt er bare løgn!

Nei, det var ikke masse løgn. Han dro og besøkte sin far to ganger. Det var under reinsjakten og en periode under slutten når han levde av skjell og kjedelig sjømat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har ingen interesse for Herr Clausen hverken for eller imot. Har ikke sett dvd eller lest bøker av med eller om ham. Har ingen planer om å gjøre det heller.

Amen ditt og amen datt? Sku tru man er pirker borti en eller annens helt.....

Men i mitt hode er det feil om folk profilerer og tjener penger på løgn og bedrag.

Etter hva jeg har forstått har han blogget om hvor tøft det var i marka mens han var på hotell med roomservice og minibar.

Det er regelrett svindel.

Slike folk har ingen respekt hos meg, og jeg har rett og slett avsmak av hele fyren. Om det er merkevaren, mannen eller hva dere kaller ham det er uansett knekkende likegyldig for meg.

At han la seg flat så er det bra, men når det innlegget plutselig er borte så begynner det å lukte lureri og svindel .... igjenn.

Gutten, mannen er sikkert flink og dyktig han, men jeg liker ikke uærlige folk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke masse løgn. Han dro og besøkte sin far to ganger. Det var under reinsjakten og en periode under slutten når han levde av skjell og kjedelig sjømat.

Hadde det bare vært det så hadde det ikke vært ille i det hele tatt! Han burde jo besøkt faren sin flere ganger! Det er ikke det som er poenget her.

Mannen som er kåret til "Årets villmarking" på bakgrunn av et "helt år i villmarka", film på TV2 og bok om det hele forsøkte å skjule og nå igjen gjør det, at han faktisk IKKE oppholdt seg et helt år i villmarka. Harryhandel, kosejakt i Sverige, hotellopphold m.m. tilsammen halvannen måned(?)!

I mine øyne en kjeltring som gjør penger på andres uvitenhet, som i annonseringen av bok og DVD faktisk lyver og unngår å fortelle at året ikke gikk som planlagt. Jeg undres fremdeles på at så mange synes det er greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "greit" fordi han fremdeles var ute i mer enn 10.5 måned og levde av det han fant i naturen. Er det likevel egentlig greit? Nei, men jeg og mange fler reagerer på hvor voldsomt dere overreagerer.

Som jeg sa, så har han nok en del tusen bøker og et huslån å betale. Boken er kjempebra, og det er kun to parter som er løgn. Resten er meget bra, og verdt en lesning. Til halv pris - løp og kjøp :-)

Han har ødelagt sine sjanser for lignende prosjekter i fremtiden. Han er likevel en dyktig jeger og leverer interessante filmer. Og nettopp av de grunner vil jeg vurdere å kjøpe mer fra ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere hadde den fjerneste anelse om hvor mye fusk som ligger bak div blogger, artikler, bøker og filmer/tv-programmer fra profileret norske "friluftdshelter" hadde nok mange her gått inn i en dyp depresjon...

Selv seervideoer på Ut i naturen er det folk som har fusket med i håp om en Svalbardtur.

Mobbing kales det dere driver med....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Om dere hadde den fjerneste anelse om hvor mye fusk som ligger bak div blogger, artikler, bøker og filmer/tv-programmer fra profileret norske "friluftdshelter" hadde nok mange her gått inn i en dyp depresjon...

Selv seervideoer på Ut i naturen er det folk som har fusket med i håp om en Svalbardtur.

Mobbing kales det dere driver med....

Personlig gir jeg nå svarte i hva "friluftsheltene" gjør. De er ikke mine helter.

Men å profilere seg og tjene penger på bløff er noe annet.

Om det er slik som du påstår at alle "friluftsheltene" gjør dette, og det er allmenn akseptert så syns jeg det rett og slett er tragisk.

Sier noe om moralen, og kansje griskheten til disse folkene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere hadde den fjerneste anelse om hvor mye fusk som ligger bak div blogger, artikler, bøker og filmer/tv-programmer fra profileret norske "friluftdshelter" hadde nok mange her gått inn i en dyp depresjon...

Selv seervideoer på Ut i naturen er det folk som har fusket med i håp om en Svalbardtur.

Mobbing kales det dere driver med....

Nå er både janteloven og mobbekortet trukket. Snodig utvikling om ikke ganske så komisk....

Vi diskuterer markedsføring og profilering av en kjent person for å oppnå økonomisk gevinst. De fleste mener vel at den ikke er riktig i dette tilfellet. Jeg mener den er svært misvisende eller mangelfull. Når dette ikke rettes på kaller jeg en spade for en spade i denne saken: Fyren er en kjeltring.

Om det finnes andre "helter" i vårt segment som skor seg økonomisk på det samme, så er jeg for å "oute" de her. Kom igjen med de!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg og Tinka gikk oss en liten tur opp til ett vann, nå i kveld. Litt uggent vær, men vi hadde det fint begge to.

Gikk og tenkte litt på FF og nevnte tråd.

Hvorfor blir jeg provosert? Gir egentlig blanke i Clausen, og Monsen og for den saks skyld (Monsen har mange fine filmer, liker de).

Kansje fordi folk med sunne interesser som jakt, fiske og friluftsliv forbindes med god moral og etikk?

Vet ikke, men i mitt hode forventer jeg kansje litt bedre moral og tenker at de er "ordentlige" folk.

Er liksom ikke folk med dårlig moral og etikk som drar på langturer eller er på fjells i lengre perioder, de må være "reale".

Men på den annen side, det er ikke slik. Har lest om kamerater som har levnet turkameraten på fjellet, og vedkommede kom seg ikke ned alene og måtte ringe etter hjelp. Vet av leirplasser som har vært utsatt for tyveri. Tjuvjakt og rovfiske er en annen ulovlig geskjeft som er veldig populær.

Selv betaler jeg ikke alltid jakt og fisketrygdavgift. Oddsen for bli kontrollert oppe i "gokk" (nord) er minimal om en ikke ferdes kunn i nasjonalparker.

De pengene jeg betaler kun for å være grei, kommer aldri tilbake hit heller.

I dette tilfellet anser jeg det som ren svindel om en er på hotell med romservice og minibar, og blogger om hvor hardt livet i skogen er (har ikke lest boka bare refererer det jeg har lest her).Hadde han heller levert en melding om at han må ta ett avbrekk for å besøke sin syke far, istedet for løgn og bedragmeldinger så hadde alt vært i orden. Fyren hadde sikkert fått mere respekt og goodwill av det.

Istedet har han ikke bare løyet og bedratt, men att på til glemt det i tillegg.......for meg sier det mest om ham.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han heller levert en melding om at han må ta ett avbrekk for å besøke sin syke far, istedet for løgn og bedragmeldinger så hadde alt vært i orden. Fyren hadde sikkert fått mere respekt og goodwill av det. Istedet har han ikke bare løyet og bedratt, men attpåtil glemt det i tillegg.......for meg sier dèt det meste om ham.

Sums it all up.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei han burde nok bare ringe banken og gjøre seg selv personlig konkurs, i tillegg til den offentlige ydmykelsen han har måttet gjennomgå.

Kanskje frata ham muligheten til å trene på skytebane med noenlunde verdighet også?

Når blir dere fornøyd med straffenivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei han burde nok bare ringe banken og gjøre seg selv personlig konkurs, i tillegg til den offentlige ydmykelsen han har måttet gjennomgå.

Kanskje frata ham muligheten til å trene på skytebane med noenlunde verdighet også?

Når blir dere fornøyd med straffenivået?

Det er vel strengt tatt ikke snakk om en utmåling av straff her men at folk ytrer sin provokasjon om at han fortsatt prøver å tjene penger på en svindel? Det må det strengt tatt være greit å si i fra om. Folk var nok egentlig ferdig med dette men debatten blusset opp igjen da det kom fram at han prøver å slette de bevisene han kan for at dette har skjedd. At han har et ønske om å glemme og komme seg videre er både forståelig og helt fair og det tror jeg heller ikke folk her stort sett har noe i mot. Det som skaper problemer er at det virker som at han prøver å fortsette å tjene penger på svindelen han en gang ble tatt for. DET er derimot ikke greit. Gjort er gjort og spist er spist men om du har blitt tatt for å spise noe du ikke burde bør du helst ikke prøve å ta en bit til ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei han burde nok bare ringe banken og gjøre seg selv personlig konkurs, i tillegg til den offentlige ydmykelsen han har måttet gjennomgå.

Kanskje frata ham muligheten til å trene på skytebane med noenlunde verdighet også?

Når blir dere fornøyd med straffenivået?

Holder lenge med at (potensiell) kunde blir informert om avbrekket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skaper problemer er at det virker som at han prøver å fortsette å tjene penger på svindelen han en gang ble tatt for. DET er derimot ikke greit. Gjort er gjort og spist er spist men om du har blitt tatt for å spise noe du ikke burde bør du helst ikke prøve å ta en bit til ;-)

Du har ikke svart på om han skal erklære seg personlig konkurs eller ikke.

Mannen har nok flere tusen bøker liggende. Skal disse kastes?

Del gjerne med din visdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hadetbra..

Synd at du tar det slik. Men det er ikke forumets skyld hva folk skriver. Vi er alle selvstendige individer, og så lenge en holder seg innenfor nettvett, blir en ikke moderert bort heller.

Vi har alle lov til en mening, jeg har skrevet klinkende klart hva min mening er, og står for den.

Det er skrevet overfor om respekt, og det å miste respekt.

Kan ikke forstå at folk forsvarer løgn og bedrag? At det er greit? At en bare prøver å glatte over det, gjømme det?

Gjør en en feil må en stå for den, og kansje forsøke å fikse feilen evt. opparbeide seg tillit igjenn. Å bare glatte over det og satse på ting er OK er ikke OK.

Jeg hadde blitt forbanna om jeg hadde kjøpt en bok om en mann som bodde ute i ett år, og så viste det seg at han satt på ett hotellrom 1/10 av tiden i stedet.

Men allikevell skrev om den 1/10 av tiden som om at han fremdeles var i skogen.

Da hadde jeg følt meg lurt. Trur den boka hadde havna rett i ovnen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at folk forsvarer løgn og bedrag? At det er greit? At en bare prøver å glatte over det, gjømme det?

Gjør en en feil må en stå for den, og kansje forsøke å fikse feilen evt. opparbeide seg tillit igjenn. Å bare glatte over det og satse på ting er OK er ikke OK.

Jeg hadde blitt forbanna om jeg hadde kjøpt en bok om en mann som bodde ute i ett år, og så viste det seg at han satt på ett hotellrom 1/10 av tiden i stedet.

Men allikevell skrev om den 1/10 av tiden som om at han fremdeles var i skogen.

Da hadde jeg følt meg lurt. Trur den boka hadde havna rett i ovnen.

Vi følte oss jo lurt, men etterhvert gikk både verden og Clausen videre. Og det er det som er poenget her. Kristoffer har fått sitt rykte ødelagt for all fremtid, og hans troverdighet er vesentlig redusert. Han vil nok trolig aldri kunne kjøre et lignende prosjekt i fremtiden, eller tjene like bra på sine jaktfilmer nå som før. Derfor mener en del av oss at drittkastingen nå kan ta slutt.

Det er litt teit å fremdeles kalle ham kjeltring, så lenge etter at han så til de grader har måttet gjøre bot for løgnen. Forsvarer vi det han gjorde? Nei, men vi sier nok er nok til dere som ikke klarer å la det ligge, lenge etter at resten av landet har gått videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har nok flere tusen bøker liggende. Skal disse kastes?

Sammenlign med hvilken som helst skadet vare.

Man kjøper eller selger ikke varer med mangler til full pris, og har varepartiet fått en skade man ikke opplyser om så er det svindel og bedrag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel strengt tatt ikke deltatt eller tatt "parti" i denne debatten siden den tydeligvis engasjerer litt utenom det vanlige. Tenkte faktisk halvveis på å stenge tråden da det egentlig ikke kommer frem noen ny informasjon, men om man googler bare litt - så ser man at mye info er fjernet fra nettet og det er jo faktisk i salgsøyemed, for å tjene penger, så åpen debatt og meningsbryting må vi kunne tåle når det er snakk om profesjonelle utøvere.

Vi er jo alle sammen amatører i friluftsliv i forhold til denne karen (vil jeg tro), men desto viktigere at han holder sin sti ren da - for det er vel slike folk man skal ha til forbilde.

Alle blogginlegg og negative kommentarer er fjernet. Han hadde et blogginnlegg som hadde den beskrivende tittelen: "jeg har vært en idiot" - hvor er den nå? Det er det i hvert fall jeg reagerer på.

Sitat fra salgsteksten til lydboka (Koster nå 332,-) f.eks.:

"Forfatteren hevder å ha levd et år i villmarka, i et område ved Sognefjorden, med våpen og fiskeutstyr, men uten medbrakt mat. Han forteller hvordan han overlevde på vilt, fisk, bær, sopp og andre spiselige vekster, og hvordan han klarte å takle utfordringene rundt det å holde seg varm og tørr og finne trygge steder å bo." Det er alt som står der. Kunne vært naturlig å hatt med noe her om ikke annet?

Det kom en svensk utgave i fjor høst (nov 2011)også - lurer på om den ble korrigert?

For øvrig - det kan hende at han har et mål med å feie det under teppet, for han skal nå i gang med et nytt prosjekt - Hunting 365 - ikke vet jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel strengt tatt ikke deltatt eller tatt "parti" i denne debatten siden den tydeligvis engasjerer litt utenom det vanlige. Tenkte faktisk halvveis på å stenge tråden da det egentlig ikke kommer frem noen ny informasjon, men om man googler bare litt - så ser man at mye info er fjernet fra nettet og det er jo faktisk i salgsøyemed, for å tjene penger, så åpen debatt og meningsbryting må vi kunne tåle når det er snakk om profesjonelle utøvere.

Vi er jo alle sammen amatører i friluftsliv i forhold til denne karen (vil jeg tro), men desto viktigere at han holder sin sti ren da - for det er vel slike folk man skal ha til forbilde.

Alle blogginlegg og negative kommentarer er fjernet. Han hadde et blogginnlegg som hadde den beskrivende tittelen: "jeg har vært en idiot" - hvor er den nå? Det er det i hvert fall jeg reagerer på.

Sitat fra salgsteksten til lydboka (Koster nå 332,-) f.eks.:

"Forfatteren hevder å ha levd et år i villmarka, i et område ved Sognefjorden, med våpen og fiskeutstyr, men uten medbrakt mat. Han forteller hvordan han overlevde på vilt, fisk, bær, sopp og andre spiselige vekster, og hvordan han klarte å takle utfordringene rundt det å holde seg varm og tørr og finne trygge steder å bo." Det er alt som står der. Kunne vært naturlig å hatt med noe her om ikke annet?

Det kom en svensk utgave i fjor høst (nov 2011)også - lurer på om den ble korrigert?

For øvrig - det kan hende at han har et mål med å feie det under teppet, for han skal nå i gang med et nytt prosjekt - Hunting 365 - ikke vet jeg.

Jeg skrev også en klage til Bokklubbene.no den gangen dette skjedde om at de ikke kan markedsføre det slik som de gjorde når de visste hva som hadde skjedd, uten å opplyse kunden om faktiske forhold.(så kan jo kunden selv bestemme om han/hun vil kjøpe likevel på bakgrunn av nye opplysninger). Jeg skjønner jo godt at det er dårlig forretning men med litt redigering eller opplysning, hadde en oppretthold tilliten til at det som selges til oss følger god markedsførings-skikk.

Men selv i dag bryr de seg visst lite om saken. Men at Clausen selv ikke vil ta vekk boken med det rykte den etterhvert har fått er underlig.

Han har jo så mye bra han har laget av filmer og bøker at denne boken og filmen kan jo umulig være hans hjertebarn lenger!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig - det kan hende at han har et mål med å feie det under teppet, for han skal nå i gang med et nytt prosjekt - Hunting 365 - ikke vet jeg.

Dette nye prosjektet er det første gang jeg hører om.

Likefullt, jeg mener Clausen tok en skikkelig kanon mot ansiktet i det offentlige lys. At han forsøker å legge det bak seg, selge ut restlageret som trolig er belånt og forsøker å komme igang med nye prosjekter synes jeg er helt greit.

Avisartiklene er vel ikke fjernet?

Kristoffer Clausen bløffet om et år i villmarka

- Villmarksprestasjon med bismak

Kristoffer Clausen lurte Norge til å tro at han bodde et år ute i skogen.

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article701105.ece

Denne ligger fremdeles på førsteside inne hos www.villmarksliv.no, et av de største magasinene for kundegruppen til Clausen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok sant at når noe får mye oppmerksomhet så selger det også bedre, enten det er godt eller dårlig.(qwer993)

Det det går mest ut på i denne saken (iallfall for min del), er om vi synes det er greit at våre turutstyrs-leverandører(også bokselgere/forhandlere) villeder oss, og fortsetter å villede oss, eller unnlater("glemmer") å få med seg viktige sider ved produktet.( Derfor klagde jeg den gang også, men da til dem)

Jeg synes det er flott at vi stiller krav og gir beskjed om eventuelle feil/mangler.

Det som gjør at denne saken fortsetter er at SELGEREN har gjort endringer, som mange reagerer på. Så utifra det er det saken fortsetter.......!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.