Gå til innhold
  • Bli medlem

kano på trysilelva


knutis

Anbefalte innlegg

Forrige uke hadde jeg med en gjeng elever ved Hurdal Verk folkehøgskole på kanokurs i Trysilelva. Uthgangspunktet vårt var Elvbrua ganske langt opp i elva. Før turen lærte de grunnleggende padleteknikk. Vi begynte så forsiktig på elva ved leirplassen. Teknikker son framferging og bakferging ble introdusert og forsøkt. Stryket 100m nedenfor brua er ypperlig til å trene slikt. Ganske rolig strøm og endel steiner som gir mulighet for mange veivalg. Neste dag kjørte vi opp til Røskgjotvelta. Herfra padla vi ned til Vesterheim. En strekning som starter ganske lett og gir litt mer utfordringer på slutten. Vi bar et stryk, som er godt mulig å padle for erfarne, men for en gjeng nybegynnere var det vel brutalt. Sol og vindstille gjorde dette til en nydelig tur. Var faktisk godt og varmt til tross for 10 minus på natta. 91894_s.jpg Fra et stryk noen kilometer ovenfor Vesterheim Ved Vesterheim tok vi opp kanoene. Strekninga herfra og ned til Elvbrua har flere stryk som slett ikke egner seg for nybeggynnere. Dagen ble avsluttet med at vi padlet første del av strekninga, ca 2-3km, fra Elvbrua og nedover. Her er alt padlbart, men en del stryk bør synfares. Siste dag padlet vi fra der vi avsluttet dagen før og ned til Snerta. På denne strekninga er også alt padlbart, men den byr på en del utfordringer. I stryket noen hundre meter nedenfor der veien kommer inn til elva kom turens 2 første velt. Kaldt vann... Ganske så udramatisk bortsett fra at den ene kanoen ble sittende fast på en stein, på tvers med åpningen oppstrøms. Det endte med at vi måtte rigge tausystem for å klare å få den løs. Utrolig hvor godt en kano kan sitte fast i strøm! Videre nedover er elva ganske rask med en god del stående bølger. Ingen store utfordringer, men bølgene slår av og til inn i kanoen og gjorde at vi måtte ta noen tømmepauser. Turens siste utfordring kom ved øya litt ovenfor Snerta. Slutten av høyre sida her kan være tricky, ser ganske ufarlig ut ovenfra ettersom strømmen er moderat og det er lite hvitt vann, men dette er et sted hvor vi har hatt velt på hver tur tidligere. Slik gikk det denne gangen også. To kanoer endte opp ned i strømmen og padlerne fikk en kald svømmetur. Vi avslutta denne turen ved Snerta. Elva videre nedover gir stadig lettere padling ned til Sennsjøen og egner seg godt hvis man vil ha en roligere tur. Denne delen av Trysilelva er fantastisk flott som kanoelv og kan virkelig anbefales. Man bør imidlertid være klar over at den krever grunnleggende kunnskap om padling på elv før den kan padles på en sikker måte. Spesielt når man padler såpass sent på året med kaldt vann slik som vi gjorde.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familien leide ei seter i det området i mange år. Jeg har uttallige timer med stanga fra Snerta og nordover. Den største jeg har fått der var på ca 75 kilo!! En kajakkpadler som kom litt overraskende på meg der jeg sto rett på nedsiden av Elvbrua. :) Men han var rask i oppfattelsen og lot meg beholde redskapen. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt mulig å teste folkehøgskole selv om man er over den vanlige folkehøgskolealderen. Flere skoler arrangerer kortkurs i diverse aktiviteter. Disse er oftest av en varighet på 2-3 dager og kanskje opp til ei uke. Og prisen er gjerne hyggelig i forhold til det du betaler hos kommersielle aktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.