Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av ullundertøy


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Et sikkert valg er Devold. Det er relativt rimelig og selges overalt. Jeg har brukt Active og Multisport i to år og er greit fornøyd med de. Active er helt kløfritt, men blir ofte for varm. Multisport er tynnere og dermed lettere å bruke lagvis. Devold sitt undertøy er ikke pent å se på, og brukes derfor kun som undertøy.

Har en høyhalset genser fra Smartwool også, NTS zip som er relativt tynn. Den er ribbestrikket og holder godt på fasongen. Passe varm. I motsetning til Devold er dette en stilig genser.

Siste året har jeg kun kjøpt Icebreaker, en stillongs, 5 t-skjorter og 6 trøyer. Icebreaker har flere ulike tykkelser, og f.eks. 260 ser ut som en vanlig fin genser. Greit å ha undertøy fra 150g/m2 til 320g//m2 slik at man kan legge lagvis og velge ut den modellen som passer best til dagens forhold. Min absolutte favoritt! Prisen er ganske høy, derfor kjøper jeg stort sett fra USA. Det kommer tilbud fra sportsnett i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal det brukes til? Må det være fire av sammen sett?

Hvis du trenger et ekstra varmt og godt alternativ kan jeg anbefale Lanullva fra Vinje (www.lanullva.no). Det oppfyller også kravet om høy hals. Men som undertøy er det egentlig litt for ekstremt for alt annet enn de kaldeste vinterturene og loffing i basecamp. Bonusen er at det fungerer ypperlig som mellomplagg og det er mye lettere og luftigere enn det ser ut på bildet.

Forøvrig svært god erfaring med Smartwool. Devold er helt ok, og Icebreaker har jeg hørt mye bra om. Undertøy er som tidligere nevnt alt fra tynne plagg, som med fordel også kan brukes på varme sommerdager, til tykke varianter som Lanullva.

Hvis du skal finne topp kvalitet må du nok litt opp i pris, og det er desverre sjelden tilbud på ullundertøy i dette sjiktet. Har sett tilbud på Smartwool fra sportsnett. Det er uansett mange sportsbutikker som gir opptil 15 % rabatt til medlemmer i diverse forenginger og hvis du kjøper fire sett bør det også være mulig å ordne en kvantumsrabatt. Snakk med de som jobber i butikken(e) der du bor så kanskje du får 15-20 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Snublefot : settet trenger ikke å matche. Det skal brukes til tur og friluft. Trenger ikke å være "pent" ;)

Viktigste er Trøya, da jeg har liggende noen stilongser i ull.

Noen som har erfaring/mening om disse :

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=9367

http://www.gsport.no/Produkt/236170(BC_2)/devold-active-tr%C3%B8ye-mh%C3%B8y-hals-herre/

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=705370233&spg=1726470923&sspg=1025131003&ps=18440

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=705370233&ps=18436&p=226261547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ull over og under som regel holder bra kvalitet uansett leverandør. Ift sokker kjøper jeg bevisst kun fra bridgedale. Dyre sokker, alt fra 150-300kr pr par. Samtidig jevnlig og godt vedlikehold av mine fjellstøvler gjør at fotmiljøet er bra.

Ull over/under uavhengig av leverandør kommer i forskjellig tykkelse, ulik kombinasjon blanding av ull og polypropylene (synt.). Til varme årstider har mange gode erfaringer med å bruke 100% synt. Puster godt og tørker raskt. Minuset sammenlignet med ull er lukt. Ull kan bli for varmt, svetter mer - men setter seg minimalt med lukt.

I vår og sommer har jeg eksperimentert med å bruke Icebreaker's tynne t'skjorte i 100% ull. Kun denne i aktivitet, og hatt samme skjorta med lange armer i tilegg når jeg er mer i ro. Lag på lag. Dette har for meg fungert veldig bra. Tørker raskt pga så tynt, og siden ren ull så og si ingen lukt.

Til kaldere vær har jeg tykkere plagg som gir mer varme. De plaggene du referer til med linkene virker bra, og du har sett på ulike modeller ut fra varme/pusteegenskaper og som du kan variere ut fra været/temp.

Noe som har blitt mer populært er nettingkonstruksjon (les:helsetrøye). Isolerer godt og gir bra varme. Der har Aclima (www.magasinet.no) rimelige og gode produkter. Passer veldig bra til vinter. Hvis du har vært i militæret husker du sikkert helsetrøye og feltskjorte. Varmer godt. Ulempen er bomull, blir kaldt når du svetter. Har ingen erfaring med Devold exp. du ref. til, men virker til noe av samme kombinasjon, bare med blanding av ull og synt. Har selv Brynje Artic. Har helsetrøye i synt. + ytterdel i ull i ett plagg. SINNSYKT varmt. Minus 20 og nedover ift aktivitet, men til bruk i ro helt suverent.

Ble du klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine svar lenger opp.

Etter min mening duger de fleste ulltrøyer/longser til vanlig turbruk, men det er kvalitetsforskjeller, så prøv litt forskjellig å se hva du liker.

Da du skal kjøpe fire sett ville jeg satset på:

- Ett-to tynne sett - ala smartwool eller icebreaker sine tynneste. Er ikke så fan av Devold variantene her.

- Ett-to medium sett - Devold har helt ok, ellers får du Smartwool, Icebreaker +++ i denne tykkelsen.

- Ett tykt sett - ala Lanullva, Ullfrote (tykk), (Aclima?), Brynje(med kunstfibernetting).

- Det tynne settet kan brukes hele året, også som lett trøye om sommeren. Om vinteren er dette perfekt når du er i aktivitet.

- Medium kan brukes når det er litt kaldere og om kvelden når du er i ro i camp.

- Det tykke kan brukes hvis det er skikkelig kaldt eller i camp. Kan også brukes som mellomlag du hiver utenpå tynnere lag i pauser etc.

Grunnet lukt anbefaler jeg ikke superundertøy eller undertøy med supertøyelementer til bruk på turer over flere dager, men det er en smaksak. Mange som foretrekker superundertøy, men jeg synes plagg i tynn merinoull er like behagelige å ha på. Netting er fint, men ofte er dette strikket i kunstnetting og er derfor også utsatt for lukt ved bruk. Vet at det har blitt brukt en del sølv i supervarianter for å hindre lukt og bakterier. Mulig dette gjør susen, men jeg holder meg som sagt til ull. Ull skal også ha en rensende effekt som hemmer bakterievekst takket være lanolin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Snublefot : settet trenger ikke å matche. Det skal brukes til tur og friluft. Trenger ikke å være "pent" :)

Viktigste er Trøya, da jeg har liggende noen stilongser i ull.

Noen som har erfaring/mening om disse :

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=9367

http://www.gsport.no/Produkt/236170(BC_2)/devold-active-tr%C3%B8ye-mh%C3%B8y-hals-herre/

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=705370233&spg=1726470923&sspg=1025131003&ps=18440

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=705370233&ps=18436&p=226261547

Hold deg unna Acvaduct. Er ok i bruk, men holder ikke passformen. Jeg synes Smartwool og Icebreaker lager mer behagelig ulltrøyer enn Devold og Ullvang, og holdbarheten er bedre (igjen spesielt passform). Devold Active ville jeg også unngått. Synt innerst gir vond lukt fort. Bedre med et synt plagg + ett ullplagg enn kombinasjonen i et plagg.

Fordelen med ullfrottè alla Iris er holdbarheten. Har en gammel ullfrottè trøye fra svenske Ullfrottè (Woolpower). Genseren er ikke så behagelig som merinoull. Før tålte ulltrøyer maskiinvask dårlig, ullfrottè var et bedre alternativ. Det er etter min mening ikke tilfelle lengre.

Det mest anvendlige ulltøyet jeg har er ullnetting fra Aclima: http://aclima.no/index.php?view=prod&cat=1&subcat=2.. Ullnetting blir mindre vått enn vanlig ulltøy, er behagelig på kroppen, og isolerer veldig godt hvis du har tett tøy over. Jeg har med et sett ullnetting og et annet sett (tykkelse avhengig av hvor kaldt det er) på de fleste kaldere turer jeg tar. Sjeldent jeg har på annet enn ullnetting når jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Avhenger litt på aktivitetsnivå og varighet av tur.

Syntetisk puster bedre, tørker vel raskere? men setter seg mer lukt i det.

Ull gir mer varme, og ved høy aktivitet puster det mindre enn syntetisk.

Ullplagg kommer i forskjellig tykkelse. Har selv bl.a. brynje artic, kombinasjon av synt. og ull. Tror det må være -15 og nedover for at denne skal være aktuell for aktivitet, men til bruk med lite aktivitet er den suveren. Varmer noe sinnsykt. Ellers har jeg tynne ullplagg fra icebreaker, og andre ullplagg som er tykkere.

Min erfaring er at ull er best, så fremt at man tilpasser selve ullplagget etter årstid (temperatur) og aktivitetsnivå. Til veldig høye aktiviteter, som feks sykling og skiturer t/r og hjem i dusjen så er vel rene synt. bedre. Men som sagt man er forskjellige. Gjort deg noen erfaringer selv til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden begrunner jeg raskt min påstand om Icebreaker (og sikkert andre tilsvarende high-end merinoullplagg): verdens deiligste fritidsplagg, men ubrukelige "villmarksplagg" til høy aktivitet.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19571&highlight=

Det settet du alltid bør ha innerst mot huden er udiskuterbart Aclima Woolnet. Den ultimate kombinasjon av isolasjon og ventilasjon. Case closed. (Forutsatt at det MÅ være ull. Jeg bruker selv tidvis supernetting også, når aktivitet er høy).

Deretter bør jo sett nr. 2 være tykkere mellomplagg; her har jeg ingen bastante meninger. Selv hadde jeg sikkert kjøpt Lanullva om jeg var på shoppern i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.