Gå til innhold
  • Bli medlem

tursko. crispi scarven eller alfa bever grip...


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe med nye tursko. Skal brukes om vår sommer høst. Må ha noen som fungerer bra til kryssing av elver og vått terreng, tenker å bruke de sammen med jerven lårings på de våte aktivitetene:). Kommer til å bli brukt med sekk på 20 - 30 kg. Står mellom disse to.

crispi skarven http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83923

eller

Alfa bever grip http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44546

Noen erfaringer eller råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjøpte meg et par skarven i sommer for å ha et par lettere og lavere i sko i tillegg til mine varg isogaisa. er kjempefornøyd så langt. brukt de både i ura på dovre og i mer myrete skogsterreng, og har ingenting å utsette. sitter utrolig godt på min fot og har ikke hatt noen inngåingsproblemer (dette er selvsagt individuelt). synes skoa er stødig, og demper godt på hardt underlag, uten at den blir for myk av den grunn. spør gjerne om du lurer på noe mer konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de like vanntette som skinnsko?

har ikke hatt noe problem med vanngjennomtrenging. gore-tex-membranen vil nok gå dukken etter hvert som på alle andre gore-tex-sko, men behandler du skinnet godt fra starten av holder nok dette vannet like godt ut som rene skinnsko. uten at jeg snakker av erfaring. det finnes sikkert andre her inne som har brukt en eller begge av disse modellene lenger enn meg :lol:

nå skal det sies, som du sikkert er klar over, at det er semsket skinn i skarven. andre kan sikkert svare på den praktiske forskjellen mellom glatt og semsket skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reklamert Alfa Bever Grip+ 4 ganger og i sommer måtte vi avbryte en langtur da sålene på min kamerats Alfa Bever Grip+ løsnet helt.

Byttet til Meindl Dovre Performance i sommer, ingenting å utsette på dè, men så er de ett par hakk over Bever`n i pris også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna alfa om det er bever grip eller bever pro eller noken andre fra alfa for den slags skyld. sko er jo utslitt når du kanskje er så heldig å ha gått dei inn.elendige sko, dårlig kundeservice

eg har eit par crispi besseggen og eit par viking hunter, kjempe fornøyd med begge to.hunter skoa er ikkje av beste kvalitet men viking har servic'en i orden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Crispi Skarven og er godt fornøyd med de. Bra støtte, god såle (kan nesten gå på vegger ;) ) og sitter meget komfortabelt på foten. Disse krevde heller ingen inngåing for min del. Tok de om nye på en knapp ukestur på Hardangervidda uten problemer med beina i det hele tatt.

Et minus er at de tørker veldig seint, spesielt hvis du har dynket de skikkelig fra innsiden i tillegg (vading gone wrong f. eks.). Hvor mye dette skal trekke i minus blir vel litt personlig, men for min del er det ikke noe veldig stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bever pro grip og er veldig godt fornøyd. Går ut fra at du har prøvd begge skoa, og at passform er ok. Det er 1. bud. Hvis økonomi ikke er stor begrensning, så har Scarpa Ladakh fått veldig mye skryt i tester. I tillegg en mellom høy sko, høyere enn de lave skoa men ikke riktig så høy som jaktstøvler. De ligger på 2700kr veil. Sportsnett har kjørt mye 25% på scarpa i det siste. Kommer sikkert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal det sies, som du sikkert er klar over, at det er semsket skinn i skarven. andre kan sikkert svare på den praktiske forskjellen mellom glatt og semsket skinn.

OBS! Man må skille mellom de ulike skinntypene (kvalitetene). Det er nok en del som tror Nubuck og semsket (Suede) skinn er samme greia - hvilket det ikke er!

Kort beskrevet er semsket skinn mye tynnere og mer skjørt en Nubuck, som er glattskinn der ytterlaget er slipt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for korreksjonen. hva er den praktiske forskjellen?

Den praktiske forskjellen går i hovedsak ut på slitestyrke, der Nubuck er overlegent mot semsket. En fjellstøvel i kun semsket skinn hadde nok ikke overlevd så mange turene.

Og for å også oppklare vedr. Crispi Skarven. Denne er i Nubuck og ikke semsket.

Sjekk f.eks. www.crispi.no >tips og råd. Her står det litt om lærtyper og egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tenkte jeg mer på nubuck vs. glatt:)

Begge er slitesterke, så her er det liten forskjell. Hovedforskjellen er at det på Nubuck er slipt av det ytterste "glatte" laget. En av årsakene er at man i produksjon da kan benytte lær som har "skader" i det ytterste laget, og man får en annen overflatefinish.

I praktisk bruk vil Nubuck fordre at man bruker impregnering beregnet for Nubuck, ellers så vil man "miste" overflatefinishen. Nubuck vil også være noe mer tidkrevende å holde rene. Glattskinn kan man jo mer eller mindre tørke av, men å få møkk vekk fra Nubuck finish krever gjerne børsting osv.

Iom at Nubuck har en "grov" overflate, så vil ikke overflateslitasje synes like godt som på en "glattlær" støvel.

Mulig derfor de fleste "kraftige" topp/bre-støvler ofte er i Nubuck.

Man kan bruke impregnering/fett beregnet for glattlær på en Nubuck-støvel, men man får da litt mer utseende av "slitt" glattlær støvel.

Et annet "pre" med en støvel i Nubuck er at det ikke "lyser" : Oi han har nye støvler gitt! :) , da de vil se godt brukt ut etter et par turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passformpassformpassformpassformpassform...

Litt usikker på denne kommentaren, men går ut fra at det vil være liten uenighet om at følgende burde være prioriteringsrekkefølge ved valg av fjellstøvel:

1. Egenskaper - Hvilket bruksområde?

Dette vil avgjøre stivhet i sålen, høyde, konstruksjon og tildels materialvalg (lærtype/stoff og tykkelse, forsterkninger mv.).

2. Kvalitets- og prisnivå.

Hvilket generelle kvalitetsnivå ønsker man? Her vil også materialvalg være et kriterie. Kvalitet/materialvalg vil normalt også innvirke på pris. Etter min mening burde pris komme som siste kriterie i valg av støvel (og utstyr generelt), men for mange vil pris ofte "sette" rammen.

Dessverre er det ikke alt for mange butikker rundt om, der betjeningen har tilstrekkelig kompetanse til å gi gode nok råd for å hjelpe til med pkt. 1 og 2.

3. Passform.

Passer støvelen til foten. I hovedsak er det bredde og vristhøyde som man bør ta hensyn til - spes. om støvlen er for bred i helpartiet = gnagsår - og dette får man ikke kompensert med ved å prøve andre såler.

Tildels kan man kompensere for dette med tykkere sokker, men som regel resulterer dette kun i at støvlen blir for kort - og man må opp en halvstr. og da er den for bred igjen. Om støvlen er litt for bred og/eller høy i tåpartiet spiller mindre rolle, men den må ikke føles for smal/lav, selvom lengden er ok.

En stiv/kraftig støvel med få sømmer, vil aldri kjennes behagelig ut med en gang, men vil kreve en del timers inngåing før den begynner å passe. En mindre stiv/kraftig støvel bør umiddelbart føles nogenlunde behaglig på foten dersom passform er korrekt.

4. Merke/fabrikatpreferanse.

Kan evt. for noen også avgjøres under pkt. 1 og/eller 2.

5. Altmuligannet.

Utseende, form, farge osv + det jeg har glemt.

Det er viktig å ha god tid når man skal velge. Ikke begynn å lete etter støvel gjennom en rask ettermiddagsrunde i butikker fredag ettermiddag, når man skal på tur på lørdag.

Ta med flere støvler hjem og prøv de oppogned trapper, gjerne med sekk på ryggen. Har man god tid, og har funnet "sin" modell, så kan man sitte på gjerdet og vente til det dukker opp tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.