Gå til innhold
  • Bli medlem

Fire kommunetopper i fantastisk høstvær 17. oktober 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

En ny helg og nye muligheter. Gode muligheter å bruke tiden på fjellturer når værmeldingen ser upåklagelig ut. Tok med bikkja, og dro fra Asker i 09.00-tiden lørdag. Dette ble en strålende dag, med sterke opplevelser og god trening! I skrivende stund er jeg fortsatt stappmett etter 320 grams hamburgeren på Nes i Ådal. :D

Skreikampen (698 moh, Eidsvoll):

Tok av ved skilt mot ”Skreikampen” i Sandvika på vestsiden av Mjøsa. Mjøsa var knallblå med hvite bølgetopper som herjet på overflaten. Parkerte bilen noen hundre meter før Øverbygda der et nytt skilt mot Skreikampen var plassert. Jogget oppover gjennom skogen, og møtte på noen andre turgåere. Det var fin sti til topps, men dessverre var denne glassert av is store deler, så det ble litt Bambi-tendenser noen steder. Ved toppvarden var det utrolig utsikt over Mjøsa, Skreifjella, Finnskogen, Hedemarksvidda og mot Sjusjøområdet. Dette måtte rett og slett nytes! Skrev meg inn i boka før jeg sprang ned til bilen igjen. Brukte ca. 45 minutter.

Torsæterkampen (841, Østre Toten):

Kjørte inn en grisete vei der nattefrosten nettopp hadde smeltet. Parkerte ved Torssætra og valgte den bratteste stien til topps. Den var merket med blåe lapper som var hengt på trærne. Etter som jeg tok høydemeter ble det mer og mer snø! Denne snøen var svært irriterende og slukte kreftene ut av bena. Skummelt var det når bena gikk gjennom snøen og i et hull mellom røttene/steinene. Ingen hadde brøytet stien før meg heller. Til slutt fikk jeg slitt meg til toppen hvor en stygg mast var plassert. Ikke spesielt god utsikt heller grunnet mye trær. Men jeg fant et utsiktspunkt mot stupet lenger nordøst. Ned igjen gikk det fortere enn opp, og snøen var faktisk deilig siden den dempet fotstøtene. Buksebena var ganske våte når vi nådde bilen etter en drøy time.

Lauvhøgda (722, Vestre Toten):

Idiotisk som jeg var fulgte jeg bil-GPSen slavisk mot neste utgangspunkt. Den førte meg på ville veier! Den ville nemlig at jeg skulle følge skogsveien som kommer til Skjellerud fra vest. Jeg oppdaget feilen da jeg kom til et skilt i skogen der det stod ”Eksplosiver, adgang forbudt for uvedkommende”. Til sist fikk jeg rotet meg tilbake på rett vei. Parkerte der det på kartet er tegnet en sti øst for Lauvhøgda. Opp hit var det skikkelig isete, så vidt jeg kom opp! Glad var jeg for at jeg skiftet til vinterdekk kvelden før… Fulgte stien som kom inn på anleggsveien sør for Lauvhøgda og sprang den veien til toppunktet. Her var det et flott utkikkstårn med panoramautsikt over Totenområdet. På Spåtind var det kritthvitt med snø, en kontrast til hvordan det var for noen uker siden da jeg avla den en visitt. Deretter gikk vi samme vei tilbake til bilen. Brukte rundt halvtimen.

Vesle (+ Store) Skjellingshovde (860, Søndre Land):

Ved Fluberg bru betalte jeg 50,- i bompenger og kjørte den isete veien innover skogsområdet mellom Begnadalen og Randsfjorden. Satte bilen sørøst for Store Skjellingshovde (856 moh) ved et P-skilt. Det er kun Vesle Skjellingshovde som er en kommunetopp, men jeg ville oppom Store Skjellingshovde også siden jeg hadde lest i ”Kremen av Topper 3” at den hadde et branntårn på toppen. Dessuten er det bare den som har nevneverdig utsikt av disse to. Det var grei sti til toppen, og utsikten var uforglemmelig. Forstår godt at den er med i ”Kremen av Topper”-serien! Spesielt artig var det å se Vikerfjell og Vassfar-toppene fra denne kanten, og ettermiddagslyset var helt på topp med tanke på klokkeslett, årstid og omgivelser. Nå måtte jeg vandre et lite stykke for å komme til neste topp, Vesle Skjellingshovde. Gjennom skog, dal, myr og snø bar det for å komme hit. Jeg gikk direkte fra Store Skjellingshovde mot Hovdeskaret, og angrep toppen fra sørøst. På toppen var det en varde og trig. punkt, men mindre utsikt enn fra Store som jeg skimtet langt der borte med det lille branntårnet. I grunn rart at Vesle Skjellingshovde er fire meter høyere enn Store!? Returen gikk ned til veien ved Buvatnet, og denne fulgte jeg drøye 2 km før jeg skar opp til Skjellingen. Her fikk jeg en fantastisk solnedgang mot vest, dessverre ble ikke bildene i nærheten av hvordan dette synet var i virkeligheten. Etter det sprang jeg ned til bilen, skiftet tøy, ga bikkja mat før vi brummet hjem i nattemørket via en burger på Nes i Ådal. Slike flotte turer gjør godt for kropp og sjel! :D

Turdata (totalt):

4t 10min aktivitet
22 km
1280 høydemeter

post-3251-133474662652_thumb.jpg

post-3251-133474662661_thumb.jpg

post-3251-133474662675_thumb.jpg

post-3251-133474662687_thumb.jpg

post-3251-133474662701_thumb.jpg

post-3251-133474662722_thumb.jpg

post-3251-133474662741_thumb.jpg

post-3251-133474662752_thumb.jpg

post-3251-133474662764_thumb.jpg

post-3251-133474662776_thumb.jpg

post-3251-133474662787_thumb.jpg

post-3251-133474662797_thumb.jpg

post-3251-133474662809_thumb.jpg

post-3251-133474662822_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for positiv feedback folkens! :D

Ja, Knutis. Tempoet var vel noe mer enn rusletur, jogget stort sett hele tiden med unntak av brattene til Torsæterkampen og snøvassing på Skjellingshovde.

Jervefonni var absolutt intet dårlig alternativ, Jørn!! Selvsagt kan vi få til turer utenom 2k-er sammen :?: Skal ta kontakt når det passer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser skogstopper på østlandet som andre spiser smørbrød, 500fjell.

Imponerende tempo i kommunesamlinga di.

Det er mye å samle på forresten.

Pratet med en kompis som har observert 320 fuglearter i Norge.

Den siste var før helga, en steppekrattvarsler som egentlig skulle ha vært i India nå,

men har landet på Lista.

Ser for meg å ta de to siste toppene i Vest Agder til neste helg dersom dette nydelige høstværet holder.

Kvinesdal og Hægebostad's, begge fra Knaben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500fjell skrev:

Er du forresten på World Wide Vikings?

.

Nei, er ikke på wwv.

Var inne der før for å finne rutebeskrivelser til kommunetoppene,

men har slutta med det,

Synes det er alt for mye vill-ledenede og motstridene informasjon på wwv.

Ble bare irritert av det og tar meg heller tid til å lete opp ei rute på kartet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er mye villedende beskrivelser på wwv. Gjør det samme som deg, og liker å lage "min egen" rute når jeg tar topper. Det er også morsomst! Bruker stort sett bare wwv hvis for å finne ut info om bomveier, evt vanskeligheter (på vanskelige topper), og for å finne ut hvilken topp som er høyest i kommunene, det skifter jo tidt og stadig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har fått med meg denne skiva i registeret mitt, 500fjell :!: Men ennå ikke vært der :( Det foreligger planer om å sette opp ei ny og større skive her, samt uttynning av skogen rundt utsiktstårnet. Da må jeg nok en tur opp dit etterhvert :)

PS Håper du tilgir at jeg "rappet" bildet ditt :-)

Topper med branntårn/utsiktstårn er også interessante turmål. Så takk for bildet fra Store Skjellinghovde også :) Flere som "samler" på topper med retningsskiver/utsiktstårn/trig.punkt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare forsyn deg (dere) av disse bildene!

Lauvhøgda er en fantastisk topp, men radaren ødelegger en del av sjarmen. Sikteskiven bestod stort sett av en kobber-/gradskive med et ark ved siden av med fjelltopper angitt grad. Blir spennende med en større. :wink: Så jo forresten at Lauvhøgda ikke var inkludert i din liste anno 2004 https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2086 men mye har vel skjedd siden da regner jeg med. Høres ut som du har en spennende arbeidsplass, Trond. Drømmejobben. :)

Sikteskive- og branntårntopper virker som en fjelliste der man nærmest er garantert flott utsikt! Store Skjellingshovde er en høydare når det gjelder Østlandets skogtopper, virkelig fin utsikt. :D

post-3251-133474666405_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Skjellingshovde har jeg ikke vært på, men fikk i hvert fall lyst til å dra dit nå. Det morsomme med skogsbergene på Østlandet er at noen få av dem skiller seg veldig ut mht. utsikt (på fjellet derimot, er man nærmest garantert bra utsyn uansett). Skreikampen har en veldig bra beliggenhet, og er min foreløpige favoritt. Andre kandidater er Grønknuten, Andersnatten og Gyrihaugen. Her blir utsiktstårn overflødige. Sistnevnte har noen tekniske installasjoner som trekker litt ned. Det er en skam, får nesten lyst til å ta med dynamitt en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.