Gå til innhold
  • Bli medlem

Regler ved kjøp av hagler/rifler på nett


OleM

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på nettsider hvor man kan bestille seg nye våpen. hvordan vet de som selger at kjøperen er over 18 og har tillatelse til det? trenger man egentlig noe mer en å være over 18 ved bestilling av, la oss si en hagle på nett?

har veldig lyst å bestille fra xxl, men jeg lurer da også på om jeg kan sende inn søknad via nettsiden?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du må ha ervervstillatelse fra ditt lokale lensmannskontor først

okey, hvordan vet butikken dette når jeg handler på nett?

sier ikke at jeg skal bestille før jeg har tillatelse, men hva ville skjedd hvis jeg bestillte.. dukker den opp på mitt lokale postkontor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

har bare et spørsmål.. hvis jeg betaler for en hagle, og en jeg kjenner har tillatelse til å eie våpen. det er vel ikke ulovlig at han har våpenet registrert på seg, og har det i sitt våpenskap. mens jeg bruker våpenet på jakt etter at jeg har godkjent jegerprøve? det blir vel det samme som at han låner meg våpenet? takker for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig at han låner ut haglen til deg visst du har jegerprøven å ikke har noe sperrefrist på våpen nei.

Men dere må også skrive utlånserklæring.

Hørtes jo ganske tungvint ut, hvorfor ikke registrere det på deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, hvem skal se utlåns erklæringen? vet det høres tungvint ut og er jo i grunn det, men jeg har et par mindre dommer på meg som gjelder bilkjøring og en mindre sak fra jeg var yngre, så vet ikke helt om jeg kan få eget våpen enda. jeg skal snart ta jegerprøva og vil helst komme igang med jakt så fort som mulig, pluss at jeg ikke har råd til et våpenskap sånn situasjonen min er akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, hvem skal se utlåns erklæringen?

Våpenlovens § 9. Våpenkort eller utlånserklæring skal på forlangende av politiet vises frem for kontroll. Våpeninnehaveren skal alltid ha med seg våpenkort eller utlånserklæring når han bærer eller fører med seg skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon. Har han ikke kort eller utlånserklæring på seg under kontroll, skal politiet ta skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon i forvaring inntil kort eller erklæring er forevist, med mindre politiet finner det ubetenkelig å la vedkommende ha skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon hos seg.

Krav til utlånserklæring:

§ 85. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

:-) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

pluss at jeg ikke har råd til et våpenskap sånn situasjonen min er akkurat nå..

Det må du ha:

Våpenforskriften:

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du ha:

Om den som står som eier (OleM's kamerat) har "sitt" våpen i sitt eget våpenskap må det vel bli akseptert?

Det jeg lurer på er om hvem som helst får låne våpen? Den som har mistet sertifikatet får ikke kjøre naboens bil. Kan den som ikke får eie våpen allikevel gå rundt bevæpnet med naboens gevær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånetaker må ha godkjent våpentillatelse selv, så det er ingen vei utenom å søke og inneha selv.

Ett våpenskap får man alltids råd til, det er bare viljen som setter grenser. 3500 er lite når man tenker på hvor mye man bruker på annet utstyr, ammunisjon, bensin, tid investert, jaktkort m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, så la oss si jeg søkte om å eie eget våpen da, og jeg får avslag på en fem års periode. er det ikke da mulig å jakte før fem år har gått , når jeg har bestått jegerprøva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da oppfyller du ikke krava til å ha våpen og kan heller ikke låne. Jeg tror det enkleste er å ta jegerprøve og så søke om våpenkjøp. Får du avslag får du prøve å sjekke andre muligheter.

En mulighet kan kanskje være å jakte sammen med våpeneier, slik at eieren av våpenet er fysisk til stede? Tror ikke du trenger utlånserklæring da. Men det er selvsagt kjedelig for våpeneier å ikke jakte selv!

Men sjekk opp akkurat dette før du gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da oppfyller du ikke krava til å ha våpen og kan heller ikke låne.

En mulighet kan kanskje være å jakte sammen med våpeneier, slik at eieren av våpenet er fysisk til stede? Tror ikke du trenger utlånserklæring da. Men det er selvsagt kjedelig for våpeneier å ikke jakte selv!

Men sjekk opp akkurat dette før du gjør det!

høres jo logisk ut.. jeg eier ikke våpenet, men jeg burde jo ha lov til å skyte med det hvis jegerprøva er bestått?:) men da går det vel kanskje tilbake til utlåns erklæringen igjen, at jeg som låner våpenet må oppfylle visse krav selvom eieren er med på jakta:/ Ingen som vet dette sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du kan jakte hvis eieren av våpenet er med. Dvs at eieren av våpenet er fysisk til stede. Det vil altså ikke være nok at eieren er med på samme jaktlag. Men å f.eks drive gluggjakt på rev sammen med våpeneier burde gå bra.

Mitt råd er at du tar jegerprøven, søker om våpen og hvis du får avslag undersøker du dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.