Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp av Dermizax brukere!


CK

Anbefalte innlegg

Vi er tre studenter fra markedshøyskolen i Oslo. Vi holder for tiden på med en eksamensoppgave om Bergans, og deres klær med Dermizax membranen i. Vi er derfor interesserte i å komme i kontakt med personer som eier ett/flere Dermizax plagg, alller helst fra bergans.

Grunnen til dette er fordi vi vil finne ut hvem som bruker Dermizax og hva det brukes til(ekstremturer, vanlig jakke, fjellklatring etc.)

Så om dere som eier et slikt plagg kunne bare kort fortalt hva dere bruker disse klærne til, og hvorfor dere valgte dette plagget ville vi ha blitt veldig fornøyde :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

jeg har både Bergans jakke® Bitihorn og Trollveggen og en bukse. Disse bruker jeg stort sett alltid på tur hvis det er den minste sjanse for dårlig vær, unntatt når det er veldig varmt. Midt på sommeren hender det at jeg lar derzimaxen ligge hjemme og har med superundertøy og bommulsanorakk, og bare lettere regntøy i sekken. Vinter høst og vår er det Derziamxen som gjelder. Har bare gode erfaringer - vindtett og vanntett. Også gode luftemuligheter. Litt for varmt til tider, men det gjelder alle trelags jakker.

Har sett på mange jakker og bukser. Valgte Bergans jakker fordi de til sammen tilfredstiller flest av mine krav om funksjonalitet og design + de har klaffer som gjør at man kan lukke dem selv om glidelåsen skulle ryke. Buksa er valgt mer tilfeldig og på buksefronten er det flere ting som spiller inn, passform, look, luftemuligheter, lommer etc er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

har et en-dukstelt fra bergans som heter Cho Oyo.Teltet er produsert i Dermizax.

Teltet har bare en duk pga bl.a vekt og enkelt oppsett. Duken er absolutt vanntett og puster meget bra slik at minimalt med kondens oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en Skogshorn Dermizax bukse. Denne har jeg brukt i flere år. Bruksområde er variert: Fjell, skog, jakt mm. Valgte denne av 2 hovedårsaker.

a) Mykere og mer lydløs enn de fleste GoreTex bukser. Og til dere som evt.ville måtte kommentere dette > Ja, man får GT-klær i "lydsvakt" stoff også, men da hovedsaklig uten "glatt" overflate.

:-) Bergans leverer (som eneste produsent?) de fleste bukser m/3 forskjellige benlengder. Supert for meg som er "langbeint", da de fleste bukser i std. benlengde blir litt for korte.

Jeg er meget fornøyd med denne buksa. Både egenskapene, passform og detaljer får topp score hos meg.

Har også en Bergans Superlett Dermizax jakke. Denne har jeg foreløpig ikke fått brukt så mye. Bruksområde er "allround" fritidsbruk, men er brukt til- og vil også i fremtiden bli brukt på "lettere" fjellturer.

Jakka er en av de få "Packlite" jakker med "ordentlig" hetteløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Istind bukse og jakke. Bruker den til alt friluftsliv vinterstid, skiturer i skog og på fjellet, turskøyting osv. Er veldig fornøyd! God hette, god lufting, lang i livet og lommene er romslige og sitter der de skal for at de ikke skal komme i konflikt med hoftebelte på sekken eller pulktrekk.

Har også Bergans gamasjer i dermizax. Funker som de skal de også.

Har også en superlett jakke som jeg bruker som regnjakke og skallbekledning når det trengs vår, sommer og høst. Veldig fornøyd med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Luster jakke og Stranda bukse.

Generelt veldig fornøyd med plaggene

Bruksområde bukse : høst, vinter,vår (fjell/skiturer)

Bruksområde jakke : vår,sommer, høst (allsidig)

Bra:

pris

stoff kvalitet, slitestyrke, bevegelighet

pusteegenskaper

muligheter for lufting:

lange glidelåser under ermer

lange glidelåser på buksesidene

klaff over glidelås jakke (sikkerhet)

hetta sitte tett og godt.

formsydde kne og albue

tørker relativt raskt, tar opp lite fuktighet

isolasjon på kne (ypperlig ved snøhulearbeid o.l)

snømansjett med okei strikk

Hemper på glidelåsen for å få tak med votter på

Forbedringspotensiale:

Glidelås i jakke bør være toveis (bedre lufting, med anvendelig ved klatring)

Hette må integreres bedre med krave og kraven må kunne løftes høyere slik at kinn/hake dekkes + noe bredere klaff foran , eventuelt med borrelås (da kan den også bli vinterjakke).

skygge på hette må kunne avstives og formes. I vind legger den seg nå for lett flat.

avtagbare snømansjetter på bein (kan da bli sommerbukse eller gi bedre lufting)

snømansjetter bør ha innfestningpunkter på sidene slik at de ved behov kan festes under sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans turbukse.

Valgt fordi det kune vera eit alternativ som turbukse. Bruksområde på vår, sommar, haust i fuktigt ver.

Heilt grei buske, vasstett dei fyrste månadene, lek no som ei bomullsbukse. Stoffet er lite slitesterkt, riv lett hol i kontakt med grovt fjell og skog, vanskeleg å velikehalde t.d. sy saman sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun en Bergans Breheimen 2 bukse. Jeg har kjøpt den til å bruke i regnvær eller kaldt vær. Jeg letet opprinnelig etter en regnbukse, men er meget skeptisk til overtrekksbukser. Tror det blir fort varmt og jeg tviler på pusteegenskapene. Jeg leste at flere var fornøyd med denne Bergans buksen og derfor tok jeg sjansen. Jeg er glad for at jeg har den. Bruker den om høsten i fjellet og i skogen, på fjellskiturer og om sommerne når det regner hardt. Buksen hnar luftmuligheter å lårene som hjelper. Dessuten er den føret med en nettingstoff som gjør at du ikke føler svetten som evt. sitter mot insiden av buksen. Elempen er at du på en dag må bestemme at du skal ha den på eller ikke. Det er ikke så lett som en regnbukse å slenge på eller ta av.

Kvinne, 36 år.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nettopp en Sirdal jakke. Kjøpte den på Finn takket være den høye prisen på 3,500 kr i den lokale sportsbutikken. Fikk den for 2 000 såvidt brukt B)

Kjøpte meg den jakka her fordi jeg synes det virker som om det er en god jakke. Har nesten utelukket fått gode andmeldelser her på FF. Mitt bruk vil si å stå på ski i bakken og til daglig. Kommer ikke til å bruke den i skogen fordi jeg tross alt også skal bruke den til daglig, og da liker jeg ikke at det lukter bål av meg! :twisted:

Har ikke brukt jakka i lenge enda og jeg gleder meg som bare f... til snøen kommer og bakkene åpner!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Bergans Denver jakke (forøvrig et tåpelig navn på ei jakke beregnet på høgfjellsjakt fra en norsk produsent) men bortsett fra det har jeg ikke så mye å klage på. Fremdeles tett etter 4 - 5 år, nesten i daglig bruk fra september til mai. Lite synlig slitasje, med unntak av at den har blitt litt lodden over høyre skulder (muligens etter børsereima). Stormklaffen er på plass og nok lommer (i motsetning til mange andre plagg - la oss som ikke er så fordømt opptatt av om jakke veier så og så mange gram beholde noen alternativ.) Grei passform.

Har ei Bergans breheimen bukse, ca 6 år gammel, har vært tett i fem av dem. Nok lommer, spesielt lårlomma og stikklommene er viktige (noe mange produsenter ikke forstår...).

Alt i alt, fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Bitohorn-bukse og -jakke. Jakka bruker jeg stort sett i høyfjellet i årets kalde perioder da jeg har en lettere jakke som kan brukes under enklere forhold. Godt fornøyd med jakken. Likte den pga godt med lommer og tradisjonell, kraftig fjelljakke-design

Buksen bruker jeg som regel som eneste bukse da den er vel tung for å ha i sekken som ekstra bukse. Bruker den dermed bare når det er kjølig nok ute noe som vil si omtrent oktober og til vinteren er slutt. Godt fornøyd med bukse. Valgte den fordi den har seler, ikke går høyt opp på brystet og samtidig har drop-seat. Stikklommer med glidelås, lårlommer og full glidelås i siden for god utlufting er pluss. Skal heller ikke glemme at det ikke er tapede glidelåser men i stedet en ekstra klaff over i stedet. Fornøyd også med buksa.

En overkommelig pris spilte også inn på valget av disse produktene i tillegg til et design jeg var på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri vurdert bergans for klatring eller andre alpine aktiviteter.

Grunnen er enkelt og greit at klærne er kjempetunge og ofte er alt for stasjet med tulleting som pelskrage og skikortlomme.

Har dog hørt at dermizax tåler saltvann bedre enn GTX og prisen gjør jo at folk som bare trenger rimelige turklær har råd til det.

Ville dog aldri brukt Bergans (jakker i allefall) til fjellsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Forbedringspotensiale:

Glidelås i jakke bør være toveis (bedre lufting, med anvendelig ved klatring)

Hette må integreres bedre med krave og kraven må kunne løftes høyere slik at kinn/hake dekkes + noe bredere klaff foran , eventuelt med borrelås (da kan den også bli vinterjakke).

skygge på hette må kunne avstives og formes. I vind legger den seg nå for lett flat.

Høres ut som du kunne kjøpt en annen jakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Vi er tre studenter fra markedshøyskolen i Oslo. Vi holder for tiden på med en eksamensoppgave om Bergans, og deres klær med Dermizax membranen i. Vi er derfor interesserte i å komme i kontakt med personer som eier ett/flere Dermizax plagg, alller helst fra bergans.

Grunnen til dette er fordi vi vil finne ut hvem som bruker Dermizax og hva det brukes til(ekstremturer, vanlig jakke, fjellklatring etc.)

Så om dere som eier et slikt plagg kunne bare kort fortalt hva dere bruker disse klærne til, og hvorfor dere valgte dette plagget ville vi ha blitt veldig fornøyde :o Takk!

Jeg kjøpte en Bergans rask-jakke i 2007. Bruker jakken til fritid og lette turer. Det var ingen nøye teknisk vurdering som lå bak valget av jakke, men den hadde i alle fall en gunstigere pris sett i forhold til Norrøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.