Gå til innhold
  • Bli medlem

GorTex/Dermizax soveposetrekk/"bivy" som alternativ til vindsekk?


Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag ikke vindsekk/jervenduk og har undersøkt det meste som står om jerven-duker og andre vindsekker på dette forumet. Jeg tenker på å bruke vindsekken til å overnatte under åpen himmel i skogen, for å holde varmen under rast i grisevær og som sikkerhetsutstyr/nødbivuakk.

Det som slår meg er at såkalte vindsekker ikke er vanntette, for meg høres dette ut som en alvorlig ulempe. Hva hvis du må ta en uventet natt under åpen himmel i regnvær?

Derfor lurer jeg på om sovepose-trekk i vindtett/"vanntett"/"pustende" materialer kan være et bedre alternativ? De er nok mere vanntette ihvertfall, har få sømmer og glidelåser og sømmene kan vel være tapet? Jeg ser noen av disse har en teltstang over hodet slik at det ikke blir så klaustrofobisk. En annen fordel med slike trekk er at de er lange nok til å ligge i i motsetning til vindsekker som gjerne er 140 eller 160 lang.

En anne sak er hvor trivelig det blir å ligge en natt i et slikt trekk under åpen himmel når himmelen åpner seg....

Er det noen som har efaring med slike trekk? Gore-tex telt skal visstnok fungere bra, så da burde vel soveposetrekk- i gortex eller tilsvarende også kunne fungere greit? Jeg ser også at det finnes en god del militære gore-tex trekk overskuddslager fra usa/england som ikke koster allverden, har noen prøvd slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vindsekker ikke vanntett? høres veldig, veldig rart ut... jerven er da regntett?

Jeg har selv denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/survival-shelter-2-overlevelsesduk-18389.aspx, og den skal ihvertfalll være vanntett, har den kun med til nødbruk og har aldri måttet overnatte i den. Har brukt den et par ganger som regntrekk til sekk og annet utstyr jeg har lagt fra meg i kraftig regn, og har holdt ting tørt. 8)

Btw, har grevling-trekk til soveposen, som skal være "regntett", noe som har vist seg å bare være tull...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserte meg blant annet på denne tråden, hvor matias b hadde våknet dyvåt i en jerven-duk

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6820&highlight=jerven+regn

Med mindre sømmer er tapet og glidelåser enten er såkalt vanntett eller har stormklaff med borrelås, så er det vel ikke noen bombe at det vil trekke inn vann.

For meg vil det en "dealbreaker", jeg tror temperaturer rett over null koblet med vind og regn vil være ganske typiske forhold hvor man har behov for nødvbivuakk, så det var derfor jeg begynte å tenke på goretex/dermizax trekk som alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.