Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski: Åsnes Nansen eller Fischer E99?


Novemberbarn

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg fjellski for første gang og har tittet litt rundt. Åsnes Nansen og Fischer E99 ser ut til å være de to modellene jeg står igjen med. Jeg håper noen med personlige erfaringer kan uttale seg litt.

Jeg en jente, ca. 164 cm høy, 55 kg tung. Skiene skal brukes til å gå i fjellet, med og uten litt tyngre sekk, og nedkjøringer i den forbindelse. Det blir nok også noe/en del toppturer med nedkjøring i forbindelse med dagsturer fra basecamp. Jeg skal denne vinteren lære meg enkle telemarksvinger for turbruk, og jeg synes svinger er vanskelig nok fra før, så det hadde vært fint om de ikke akkurat motarbeidet dette. Oppsummert så er det turbruk jeg skal ha dem til, og på tur går det oppover, bortover og nedover - så det er nok en allroundski jeg er på jakt etter.

Alle tips blir satt pris på, også om bindinger og sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har en mistanke om at E99 blir litt stive i spennet for deg som er 55kg. Konsekvensen vil da bli at du får problemer med å få tilstrekkelig feste i motbakkene. Problemet elimineres delvis ved bruk av feller, men på vanlige skiturer (ikke toppturer el.) er det etter min mening best å smøre skiene. Tror E 99 er så stive at du med din vekt ikke får det nødvendige trykket på skiens festesone. Når det gjelder Nansen har de mye mykere spenn, og tror de av den grunn vil passe deg bedre. Mener også de er bedre "nedoverski" enn E 99, delvis på grunn av spenn, men også fordi de er betydelig bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en mistanke om at E99 blir litt stive i spennet for deg som er 55kg. Konsekvensen vil da bli at du får problemer med å få tilstrekkelig feste i motbakkene. Problemet elimineres delvis ved bruk av feller, men på vanlige skiturer (ikke toppturer el.) er det etter min mening best å smøre skiene. Tror E 99 er så stive at du med din vekt ikke får det nødvendige trykket på skiens festesone. Når det gjelder Nansen har de mye mykere spenn, og tror de av den grunn vil passe deg bedre. Mener også de er bedre "nedoverski" enn E 99, delvis på grunn av spenn, men også fordi de er betydelig bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Fischer 99 til en lett person som deg.

Begge ungene har brukt den skia.

Dattra mi fortsetter å bruke Fischer 99, nettoppfordi den er suveren all round ski.

Så, hvis du ikke er ute etter kortfellesystemet til åsndes, så er Fischer 99 en aldeles udmerket ski.

NNN BC er fornuftig system, med mindre du skal kjøre særdeles mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for noen år tilbake Åsnes Rago (nå Amundsen) med NNN BC Magnum bindinger. Så lenge jeg gikk på flatmark var jeg veldig fornøyd, men når det kom til nedoverbakker var det ikke like gøy lenger. Etter en og en halv sesong med frustrasjon kjøpte jeg Åsnes Ingstad med fellelås og 75mm super telemark bindinger. Perfekt! Fra å være en sur sitron full av snø etter hver nedkjøring, er jeg nå et stort glis. :)

Ikke sikkert du ønsker en så bred ski, men for å få glede av nedoverbakkene og telemarksvingene ville jeg gått for 75mm bindinger og ski med innsving.

Til info er jeg jente, 10 cm høyere enn deg og nærmer meg 65kg. Går mest lange dagsturer med dagstursekk og ender ofte opp på en fjelltopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert du ønsker en så bred ski, men for å få glede av nedoverbakkene og telemarksvingene ville jeg gått for 75mm bindinger og ski med innsving.

Når det gjeld valg av binding til nedoverkøyring, er det hipp som happ om ein går for NNN-BC eller 75mm, så lenge ein ikkje har wire bakom hælen. Det er støvelvalget som er avgjerande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJØP IKKJE ÅSNES. Verre ski får du ikkje tak i etter dei begynte å produsera i Kina. Ikkje det at kinesarane er dårligen i å produsera, men Åsnes satser ikkje på kvalitet lengre. Dei skal berre selga. Du får skie til sammen prisen som den var før, men mykje dårligare kvalitet. Dei norskproduserte var gode ski dei. Du får kanskje tak i desse skia endå. Prøv forsvaret, eller ring direkte til Åsnes, Skigutane.

Kjøpte meg ei Åsnes ski som var produsert i Kina. Etter 2 dagars bruk var ein solid bit løsna på sida, og når eg hadde meg ein tur på Femunden i vinter, så datt tuppen rett av. Endte med at eg tok skia og sagde den opp til ved sidan eg var så sint. Butikken trudde ikkje på meg. Har Ingstad, Nansen og Combat skia som er norskprodusert. Gode ski, ikkje kinadrit.

KJØP IKKJE ÅSNES....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes har hatt produksjon i Kina i mange år etter at fabrikken i Estland, der produksjonen foregikk før, ble lagt ned i 2005.

Men det er vel i år at all produksjonen har blitt flyttet til Kina. Trist å høre hvis dette har gått utover kvaliteten. Er det flere som har samme erfaringer med nye Åsnes-ski, eller har Siig bare vært skikkelig uheldig?

Jeg fikk heldigvis kjøpt meg gode gamle Rago i en god men begrenset tid, etter at de introduserte kortfellesystemet men før de begynte med fjortisglitter i lakken. Hvis noen dumper over disse nå utgåtte modellene i butikken må dere kjenne deres besøkelsestid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har e109.

Hvis du skal gå mye med dem vil jeg ikke anbefale dem hvis ikke de er endret en hel del fra den modellen jeg har.

Den har ikke smørespenn, noe som jeg ser på som et absolutt kriterie for en ski man skal gå med.

Hvis dette er endret er den mer aktuell.

Bredde på skien er helt på grensen av hva som går ned i preppede løyper, så hvis du skal gå mye i slike er dette et minus.

Nansen er vel omtrent samme bredde (?), og kommer hvis jeg husker riktig i to varianter, en med og en uten smørespenn.

Her har du også muligheten til Åsnes' geniale kortfell, noe jeg vil påstå er et stort pluss.

Til litt enkel kjøring er skien helt ok, men jeg tror vel ikke man kan forvente så mye mer av en sånn type ski, så her er det ikke noe å klage på.

God kontroll under nedkjøringer gir den, men jeg har kanskje vent meg litt for mye til ski som er to-tre ganger så store de siste årene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan Fischer E99 passer med 75mm binding?

Mener du super telemark-binding? Svigers har brukt E99 og super telemark i rundt 15 år og har som jeg vet ikke hatt noen uhell. På lesesalen er det ei som har satt rottefella chilli-binding på dem. Jeg tror hun er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes har hatt produksjon i Kina i mange år etter at fabrikken i Estland, der produksjonen foregikk før, ble lagt ned i 2005.

Men det er vel i år at all produksjonen har blitt flyttet til Kina. Trist å høre hvis dette har gått utover kvaliteten. Er det flere som har samme erfaringer med nye Åsnes-ski, eller har Siig bare vært skikkelig uheldig?

Jeg fikk heldigvis kjøpt meg gode gamle Rago i en god men begrenset tid, etter at de introduserte kortfellesystemet men før de begynte med fjortisglitter i lakken. Hvis noen dumper over disse nå utgåtte modellene i butikken må dere kjenne deres besøkelsestid!

Åsnes lager IKKE ski i kina. De vurderte dette en stun, men det ble aldri noe av. Åsnes lager skiene sine i Åre, i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har vært overaskende stille fra Åsnes, er vel snart på tide skigutane kommer på banen og forteller hvor landet ligger... så mye spekulasjoner det har er om både produksjonsteder og kvalitetsutvikling.

Kanskje noen bør tipse dem om disse diskusjonene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte mitt andre par fisher e 109 crown i vår... og eg var ikkje inne på tanken på åsnes sine ski eingang. utrulig fornøyd med dei fisher skia. gode i nedoverbakke og den smørefrie solen er genial, ingen så matche den. så viss du ikkje kan smøre ski så ville ikkje eg vert i tvil vertfall 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes lager IKKE ski i kina. De vurderte dette en stun, men det ble aldri noe av. Åsnes lager skiene sine i Åre, i Sverige.

Prøvde å sjekke dette opp med litt nettektivarbeid, men kan ikke finne noe entydig. Deres egne hjemmesider røper intet, men diverse avisartikler har sporadisk info. Blant annet går det frem at det er de enkle modellene, type markaski og barneski, som har blitt produsert i Kina. Slike kvantummodeller går det ikke an å produsere med fortjeneste i Norge, melder E24.

Fjell- og ekspedisjonsski ble produsert i Fjaler på Vestlandet frem til i fjor, men fabrikken ble nedlagt. Det meldes her om at også dette skal flyttes til Kina (nov. 2008), men kanskje er det denne delen av produksjonen som likevel er flyttet til Åre? Skigutane, som eier Åsnes, eier også Extrem Snowboards som produserer fra Åre, så det kan jo tenkes.. Finner ikke noen oppdatert informasjon på dette.

Har sendt dem en mail, så får vi se om det blir noe klarhet i det.

Kilder:

http://e24.no/naeringsliv/article1718160.ece

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/AAsnes-gir-opp-663616.html

http://www.asnes.com/Article.aspx?articleid=46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.