Gå til innhold
  • Bli medlem

Tar du med deg regntøy på tur?


Peder K.

Har du med deg regntøy på tur?  

32 stemmer

  1. 1. Har du med deg regntøy på tur?

    • Nei, fordi jeg har vanntett (GoreTex, Dermizax etc.) jakke og/eller bukse
      25
    • Nei, annen grunn (vennligst spesifiser)
      3
    • Ja, selv om jeg har vanntett (GoreTex, Dermizax etc.) jakke og/eller bukse
      1
    • Ja, annen grunn (vennligst spesifiser)
      5


Anbefalte innlegg

Noen sverger kanskje til vanntette, pustende plagg som GoreTex, Dermizax etc. og har ikke ekstra regntøy i sekken. Noen liker kanskje bomull/polyester blandinger fra Fjellreven etc. og har med seg ekstra regntøy. Noen tar kanskje en kalkulert "risiko" og har ikke med seg noe vanntett i det hele tatt og håper på oppholdsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går jeg aleine går jeg ofte uten på dagsturer.

Eks. dunlerret og ullgenser tåler det meste så lenge en ikke stopper.

GoreTex og andre pustende regnsett er Ok så lenge en står stille, men blir for tett ved høy aktivitet.

Ved utsatte turer med risiko for skade er regnyøyet alltid med men sjelden i bruk !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Jeg holdt på å fryse ihjel i Goretex engang; det stoppa og regne men jeg fortsatte å gå. Jeg var "tørr" men kondensen rant nedover på innsida; nå går jeg med Norrøna fjellanorakk "uansett vær" - kommer det ei skur kaster jeg Fjellduken over meg og sekken og holder meg _tørr_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i dag mye bra, og lett regntøy. Jeg har altid dette med på turer i fjell og skog. Regntøyet holder først og fremst regnet ute, likedan tar det av for vind, og holder på varmen under rastepauser. Regntøy legges i kategorien 1.hjelpsutstyr og kjekt å ha. Man vet aldri når man trenger det. Bedre føre var, og det veier ingen ting. (Nesten ikke tyngre enn en GPSmap 76s. og den må jo være med sammen med kart og kompass, da spesielt i fjellet hvor tåka kan komme fortere enn ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar stort sett bare med gore-tex'en hvis det er uttrykt for dårlig vær. Syns ofte "vanlig" regntøy blir så klebrig og sjelden tett uansett. Dessuten er ofte passformen på især regnjakker temmelig håpløs.

Er man flittig med reimpregneringa av gore-tex'en holder den det meste, men man må selvfølgelig regne med at pusteegenskapene går fyken (men hvem har opplevd at jakka puster etter 1/2 år, uansett?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mye ann på hva slags tur. Sommerturer er det greit med vindtett på kroppen og lett regntøy (GoreTex Packable) i sekken. På tøffere turer bruker jeg GoreTex XCR uten å ha med extra regntøy. Midtvinters, når det ikke er fare for regn har jeg ikke med regntøy i det hele tatt, bare vindtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

har med en billig jakke fra Stormberg kjøpt på salg for 600,- og en helsportponcho, blir alltid så fryktelig klam og ekkel i gtx, poncho funker kjempefint enten man står i ro eller går, så holder man sekken tørr også. gtxbukse synes jeg dog er greit å ha, blir jo ikke så svett på beina uansett. det med å drite i gtxjakke og heller ta med poncho lærte jeg av fattern som har vært yrkesmilitær og friluftsmann i mange mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før goretexens tid hadde jeg som regel med regntøy, i alle fall etter påske og fram mot jul. Etter å hatt blitt gjennombløte på 500 m fra Veltdalshytta i sludd og kuling en påske sist på 80-tallet, mens de to andre i følget hadde GoreTex og var tørre (vi snudde alle 4! - hadde uansett neppe funnet Torsbu i det været), skaffet vi oss Gore-Tex og har vært rimelig fornøyde siden. Bruker faktisk Norrøna fjellanojakkene vi kjøpte i 89 ennå (se avataren). Men sikler etter lettere saker nå...

Man kan bli klam i G-T, og den holder ikke alt vått vær 100% ute. Men med ulltøy under, skal det mye til at en ikke holder varmen. Ellers er jo det gammeldagse, stive regntøyet av bomull gummiert/plastbelagt utvendig av det bedre når det gjelder kondens, om en vil holde vannet 100 % ute. Men tungt og voluminøst i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg nett bestillt Jakke og bukse frå Buffalo systems. Det er 1-lags(!)bekledning der ein har ein slags fiberpels rett mot kroppen og utan på den er det ein membran som pustar veldig godt.

Har ikkje prata med nokon som har prøvd det, men det står ganske mykje om det på ein del sykkel-sider der det verkar som om det er uovertruffent!..

Du blir aldri kald, sjølv om du stoppar (fordi det tørkar så fort). Det gjer ikkje noko om det regnar, du er varm uansett!..

Høyrest for godt ut til å vere sant, men eg får vel varene om ei vekes tid frå england. Når eg får det skal eg rett ut i marka og springe som ein gal forså å setje meg ned og vente og sjå om eg blir kald..

eg har trua inntil det viser seg at det var bortkasta peng.. reviews frå utlandet peikar i positiv retning i allefall.

www.buffalosystems.co.uk

www.needlesports.com

bertil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.