Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellheimen x-trem 2 camp


christ3103

Anbefalte innlegg

hei er ny her på forumet jeg har nå lest mye om hvilket telt jeg burde kjøpe men har ikke klart og bestemme meg jeg skal bruke det alene og noen ganger med en kamerat jeg skal bruke det i skogen og fjellet jeg har sett på helsport sine telt og jeg lurer på fjellheimen x-trem 2 camp eller om jeg trenger x-trem varianten jeg liker og ha litt pass hva synes dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen.

Skal du bruke teltet om vinteren også? I så fall kan 2 personers bli noe trangt for to med vinterutrustning. Om du holder deg til de snøfrie sesongene vil Pro-serien til Helsport være en lettere bør for ryggen. Hilleberg har også noen fine firesesongstelt som er lettere enn Xtrem-serien til Helsport, men de er en del dyrere.

PS: Fint om du legger litt mer krefter i å gjøre innleggene dine mer leselige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del netter i x-trem 3 camp så går gjerne god for det teltet. X-trem vil føles som en tung bør om sommeren men knall om vinteren. Det er akkurat passe plass til to mann i treerteltet spør du meg men sommerstid vil det nok gå med tomannsteltet også om du ønsker et kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så på Helsport sine telt la jeg merke til at innerteltet var "kileformet", altså at det var mye smalere i fotenden enn ved hodet. Husker ikke hvilken modell, men lurer på om det ikke var Fjellheimen, hvor det er 130cm bredt ved hodet, som er helt OK, men bare 90cm bredt i fotenden! Det samme går gjerne for taket også, høyt i en ende, men veldig lavt i den andre. Jeg endte opp med Hilleberg Nammatj 2 som er 130cm bredt over det hele, og takhøyden er og lik over det hele. Er man to stykker i et telt så er det i praksis umulig å drive å manøvrere rundt på den halve kvadraten av teltet hvor høyda og bredda tillater det. På Hilleberg kan du stort sett bruke hele rommet.

Kjæresten min er ikke så veldig stor og åmer mye rundt i søvne. Ei natt jeg våkna lå hun i midten av teltet og jeg på den ene sia uten at det var for trangt (jeg er 183 og 80kg, så jeg selv om jeg ikke er noen tass så er jeg ingen kjempe heller). Det hadde altså vært plass til enda en person på den andre siden hvis vedkommende ikke er redd for folk. Evt at to karer fint kan bruke det med full vinteroppakning. Litt lite fortelt, men pakker man smart så fikser man den biffen lett.

Rondane 3 syns jeg nesten grenser til å være for lite som tomannstelt! Svalbard 3 er såpass lite at når jeg og begge brødrene mine, som er på samme størrelse som meg, nesten må ligge på siden for å ikke presse det ut... Så hadde Helsport bare ikke vært så kileforma så hadde det vært helt greit. Men jeg regner med at de må gjøre det for å få ned vekta. Vet ikke om de ikke klarer å lage en like lett duk som Hilleberg eller om de insisterer på å ha en veldig kraftig duk.

Jeg blir litt irritert når det ofte reklameres med at teltet skal være "130cm bredt og bare veie xxkg" og så finner jeg i etterkant ut at det er bare ved åpninga teltet er så bredt, og at Helsport veier teltene uten pluggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har god erfaring med Svalbard 3.Har vært mye ute om vinteren og teltet har fungert mer en bra nok.

Det har gode solide stormatter ekstra forankringspunkter og god utlufting(noe som minsker kondens og isdannelse i teltet.Ta kontakt med XXL de har mange gode telt for helårsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.