Gå til innhold
  • Bli medlem

Knivblad og arbeid i smia


Db89

Anbefalte innlegg

Er begyt og ta opp hobbyen knivmaking som har lakt på hylla i noen år. Jeg lurte på om det er noen der ute som har noen ideer om hvordan jeg kunne lagd egen liten smie i hagen. Eller inne i et utbygg for den del.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i grovsmidde knivblad? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Jeg leser forespørselen din i kveld, er på veg ut og har egentlig dårlig tid, men ditt forehavende er så prisverdig at jeg vil berolige deg med at råd vil du få. Det er mange meget dyktige knivsmeder her i landet, pluss mange som har det litt som deg - er i oppstart, prøver seg fram. Det er flott! Jeg skal prøve å kontakte noen som kan gi mer vettuge råd i oppstart enn jeg kan, men i første omgang må du belage deg på å komme under tak, et høvelig uthus, kjellerrom med god avlufting - men det praktiske med resten av smia er det andre som kan gi langt bedre bedre pedagogiske råd. Jeg vil foreløpig bare si: spennende og lykke til! Mvh Frost06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilbake fra whatever. Kan som eksempel på en av mange abc'er nevne Encyclopaedia of knives av A.E. Hartink. Starten på boka er en del elementært om knivhistorie, knivstål og knivsmeder. Resten av boka er "bare" en presentasjon av en rekke av de dyktigste knivsmedene rundt om i verden - men på det siste området kunne den nok vært dobbelt så tykk for å få med flere. Hvis du spør på biblioteker, kan de som regel skaffe hvilke bøker som helst, men når du er på nett: Gå på linker om CUTLERY, som er den mer internasjonale betegnelse på kunsten å smi kniver. Ellers søk etter mer kompetent assistanse på norsk hos smeder og metallurger som dropper innom her på Fjellforum, alternativt et nettmøtested som heter Kammeret, hvor høyt kvalifiserte nordmenn står nærmest i kø om konkrete ting du trenger f.eks. tips om kontakt med andre norske knivsmeder som enten som du - er i oppstartfasen, eller som er kommet på internasjonalt høyt nivå, og som kanskje kan bo nærmere deg enn du tror. Mvh Frost06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.