Gå til innhold
  • Bli medlem

Leve ute i naturen i 2 mnd


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny til forumet og kommer nok til å være her en del framover for å lære mer om friluftsliv og villmarka.

Jeg planlegger en skikkelig langtur, enten til sommeren eller til neste sommer. Jeg vet ennå ikke hvor jeg skal gå, men det kommer til å bli et sted i Nordland mest sannsynlig. Tanken er at jeg skal legge av sted med så lite utstyr som mulig, og prøve å leve mest mulig av hva naturen har å tilby. Jeg tenker å finne et sted med vegetasjon og i nærheten av et vann, og aller viktigst: langt unna folk, men helst ikke mer enn en dags gange fra sivilisasjon om uhellet skulle være ute. Til denne ekspedisjonen trenger jeg en del tips og råd. Jeg tenker å leve av fisk, kanskje hare og rype om det finnes, enkelt brød som jeg lager på stedet og ris. Jeg planlegger å bygge meg en gapahuk når jeg ankommer stedet jeg vil være. Målet er å leve der i 2 måneder. Her er listen over utstyr jeg sålangt har funnet ut jeg trenger:

-Noe klær og skikkelige fjellsko (tenker å kjøpe meg noe Gore-Tex-klær)

-Turøks

-Kniv

-1 kasserolle, 1 stekepanne, 1 kopp

-Sovepose

-Tau

-1 førstehjelpssett

-1 mobiltelefon (som kommer til å være avslått med mindre jeg trenger assistanse)

-Ris og ingredienser til en enkel brødoppskrift

-1 presenning

-Tannkost og tannkrem

-Solkrem

Rundt dette prosjektet har jeg en del spørsmål:

Har noen erfaring med snare til fangst av hare eller rype? Er dette lov? Er det noen viktige forhåndsregler jeg burde vite om? Er det noe nødvendig jeg har glemt i utstyrslisten? Er det ellers noen råd/tips dere kan gi meg angående fiske og overlevelse i naturen?

Håper på respons! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det på sommerstid du skal på tur kan du glemme hare og rype. Jakttiden er fra 10. september.

Sjefstipset mitt er å øve. Dra på ukesturer med samme meny og utstyr. Øv deg på å fiske. Å lære litt om spiselige planter kan også være lurt. Ettersom du skal være i skogen sommerstid bør du ha med kokesaker. Dette pga at det i løpet av de 2 mnd kan bli skogbrannfare og uforsvarlig å fyre bål. Dessuten er det vel noen regler for slikt også...

Et godt utvalg av fiskesaker bør vel med på utstyrslista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer på utstyret: Av erfaring ville jeg ikke valgt GTX klær for en slik tur. Aktivitetene du kommer til å gjennomføre vil slite hardt på klærne. Tipset er å satse på noe mer solid (og billigere), for eksempel kraftig og tettvevd bomull. Med tanke på nedbør fungerer en solid regndress godt om ikke aktivitetsnivået er for høyt.

For sikkerheten bør du selvsagt ta med kart og kompass, slik at du er sikker på å navigere ut, eller kunne oppgi riktig posisjon om uhellet er ute.

Å leve av fiske, ris og ”hjemmebakt” brød kan fungere godt. En enkel og grei oppskrift er et par kopper mel, 1/2 ts bakepulver, og gjerne litt sukker. Stekes som brød eller pannekake etter hva du har lyst på.

Mat fra naturen, ut over fisk, kan være en ide om du vil ha litt ekstra smak og vitaminer. Avhengig av når du starter kan dette være sevje fra bjørk om våren (kokes til sirup og has på brødet), rotstokk fra sivplaner er søt og god om sommeren, og på høsten er det rørt syltetøy som gjelder.

Som drikke kan du også koke te av diverse planter og trær. Jeg har sansen for te av furu, gran og einer, men det er mange som ikke liker denne smaken. Kok opp en halv liter vann, ha i en neve bar og la det trekke i 20 minutter så har du en varm kopp full av C vitaminer. Te kan også kokes av mange lyngsorter og andre planter, for eksempel smaker røslyng godt.

Jeg har for øvrig tidligere jobbet med overlevelsestrening i forsvaret, så om du kommer på noen spesielle spørsmål kan jeg forsøke å svare så godt jeg kan.

Lykke til med planlegging og gjennomføring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er veldig erfaren vil jeg råde deg til å ta noen helgeturer. Prøv å lev to dager på det naturen gir deg.

Naturen er ikke bestandig gavmild. Fiske slår lett feil, å leve på planter er kun en nødløsning over kortere tid.

Ofte er den næringen du kan tilføre av røtter/lav/bark/bær akkurat nok til å dekke den energien du forbruker i en hvilesituasjon.

Jakt på småvilt er kun tillatt innenfor fastsatte tider, og du må ha avlagt jegerprøve, betalt jegeravgift og jaktkort.

Kosten du beskriver kommer til å ble en vanvittig slankekur. Brød,ris og fisk krymper deg fort inn.

Fisk kan for utebli. Uansett er kostholdet ikke forsvarlig for 2 mnd. Du mangler viktige i kostholdet.

Overlevelse i naturen på planer er mest for å holde bakteriesystemet i magesekken i gang, og tilførsel av noe energi...

Jeg vil råde deg til å dra på tur, men ta med litt mer utvalg i mat. Mye fett, litt salt, sukker, havregryn, tørrmelk, ris, potetmos +++ Kanskje noe tørket kjøtt.

Til slutt kan jeg si at jeg vet folk som har dratt på tur for å leve kun på fiske, fiskelykken uteblir... De har ikke spist noe som helst, "magen stopper opp" og de klarer ikke ta til seg næring når de får tilgang på den.

Så vær forsiktig, tren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin: takk for tips. Jeg skal selvfølgelig prøve meg i kortere perioder for å få litt erfaring. Jeg skal være forsiktig. 8)

Svartkjel: det jeg er ute etter er som sagt å oppsøke et sted med vegetasjon og vann, helst litt oppi fjellet, men åpenbart ikke ovenfor tregrensen (som jo er lavere dess lenger nord i landet man kommer?). Konseptet er bare å prøve å rivløse seg fra samfunnet i to måneder. Hvis jeg møter folk ved en tilfeldighet, eller om jeg må ringe noen for hjelp ser jeg på det som et nederlag. Poenget er bare at jeg vil være alene, først og fremst, men også for å oppleve natur og dyreliv, samt få erfaring fra friluftslivet. Ikke noe spesielt annet jeg er ute etter egentlig. Men om du vil tipse meg om godt lesestoff og videoer kommer jeg til å sette enormt pris på det! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tenkt på noen steder du har lyst å dra til, mange fine steder i norden, er noen ganger vannskelig å ungå å treffe mennesker på 2 mnd. var på langtur alene i ca 1 mnd i Karelija, var der på høst tidlig vinter var ikke et eneste menneske jeg traff der.

tenkte å dra tilbake en sommer, veldig fint der.

har et veldig godt råd til deg, kjøp med deg nødproviat med høy kalori nivå,greit å ha om allt går feil.

du trenger ikke bruke den om du ikke må.

Gå også på nette å se etter pakklister, fort gjort å glemme ting.

Viktig å øve seg på korte turer.

om du skal ha med hund er det også mye annet du må tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være greit å notere seg at Kristoffer gikk ned 15 kilo de første to månedene, selv med enkelte innslag av kjøtt... Det kan med andre ord være vanskelig å klare seg uten forsyninger av kjøtt/fett i det hele tatt sommerstid når man (i beste fall) kun har tilgang på fisk som fett- og proteinkilde. Man forbrenner nokså mye energi selv om man ikke forflytter seg - vedsanking, fisking, bærplukking, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kult prosjekt!

For det første må eg sei at dersom du ikkje har vore mykje på tur før så ta deg ei helg og prøv å lev av fisk og planter, det er ein mager kost. har eit par turar der kostholdet var basert på fisk men fisket slo feil, og det er ein interessant opplevelse...

Skal du vera ute so lenge vil du verta veldig kjøttsulten, og då hjelper det ikkej med masse blåbær. Mest fruktbare tida å vera ute på i høve til å sanke mat er sein sommar /tidleg haust, masse bær og frukt, og framleis realtivt varmt. I tillegg startar jakt på ein del fugleartar i august dersom dette er av interesse. Legg leirplassen i nærleiken av sjøen dersom du skal basera kostholdet på matsanking. Jada, eit par fjellaurar er god mat men i skogen og fjellet er det lite mat og aure er egentlig mager kost. Dersom du ligg ved sjøen vil du ha eit vell av stor (feit) sjøfisk, masse skjell, krabbe og i tillegg til ein god del sjøfugl med meir. På denne tida kjem det og ein god del sopp i lavare delar av terrenget. I nordland finnes det mykje urørt kystlinje, og med kort avstand til fjell.

Genrelt så kan eg anbefala Lars Monsen si Villmarksboka dersom du treng info om korleis du skal laga leir, korleis kle seg, lage bål, etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva du skriver, forstår jeg det som om du er ute etter å leve et enkelt naturliv, fremfor å reise på en ”overlevelsestur”. Her er noen anbefalte TV serier, episoder og filmer som omhandler Survival/Naturliv. Jeg kommer sikkert til å nevne noen bøker og nettsider senere. Som nevnt ovenfor, så kan Kristoffer Clausens En Vill Mann prosjekt anbefales! www.envillmann.no

Ray Mears: Noen anbefalte. http://www.raymears.com/

Ørken og jungel er vel mindre relevant. Mye inspirasjon og naturglede i disse programmene. De er også lærerike på både gamle tradisjoner, teknikker og litt overlevelse/spiselige ting i naturen.

World of Survival:

Sesong 1, Episode 3 – Siberia

Extreme Survival: 1999 - 2002:

Sesong 2, Episode 2 - The Rocky Mountains

Sesong 3, Episode 3 - Alaska Solomon

Bushcraft: 2004 - 2005:

Sesong 1, Episode 1 - Aboriginal Britain

Sesong 2, Episode 2 - Canoe Journey

Sesong 2, Episode 3 - American Prairies

Sesong 2, Episode 4 – Sweden

Sesong 2, Episode 5 - Four Seasons

Wild Food: 2007: 5 episoder

Suvivorman: Noen anbefalte. http://lesstroud.ca

Serien fokuserer mest på det å overleve alene uten mat og utstyr. Bli inspirert av teknikker og hvordan du kan gjøre det enkelt i naturen. Det mest lærerike i seriene er hvordan en kan improvisere og utnytte det en har tilgjengelig. Ta med mat på turen, og utforsk de mulighetene som er i naturen.

Sesong 1: Episode 2 Mountain og 7 Boreal Forest

Sesong 2: Episode 6 Alaska

Sesong 3: Episode 2-Rockie Mountains, 3- Arctic Tundra og 4- Deep Woods

Out of the Wild - The Alaska Experiment http://dsc.discovery.com/tv/out-of-the-wild/out-of-the-wild.html

Serie på 8 episoder fra Discovery der en gruppe skal ta seg ut av Alaskas villmark. De har noe utstyr, og minimalt med mat. Serien er god, men fokuserer mye på at det er såååå slitsomt. Hadde kommentatoren holdt kjeft hadde det tatts eg betraktelig opp. Ser en bort fra den slitsomme trangen til å dramatisere og gjøre spennende, så er den god.

Man vs Wild

Bear Grylls sin serie på Discovery anbefales ikke for den som ønsker å lære noe. Kravet om å være dramatisk og underholde, fører til mange direkte farlige situasjoner. For eksempel: Å hoppe i en kald elv for å komme seg raskt nedover (Nedkjøling og fare for skader...) og mange dramatiske hopp i elv og ned bakker. Eksemplene er absolutt ikke noe du vil forsøke på når du er alene på tur!

Filmer:

Into the Wild: Film basert på en sann historie. Grei underholdning. http://en.wikipedia.org/wiki/Into_the_Wild

Alone in the Wilderness: Meget bra dokumentar! Dick Proenneke “førtidspenjonerte” seg, bega se gut I Alaskas villmark, bygde en tømmerhytte alene og levde et enkelt liv i naturen. Alt filmet han med eget kamera.

http://www.dickproenneke.com/

Se filmen på nett: http://www.megavideo.com/?v=38AAZ9TK

The Frozen North: Dokumentar. Mer om Dick Proennekes liv i Alaskas villmark.

http://www.dickproenneke.com/

Se også tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Noe klær og skikkelige fjellsko (tenker å kjøpe meg noe Gore-Tex-klær)

-Turøks

-Kniv

-1 kasserolle, 1 stekepanne, 1 kopp

-Sovepose

-Tau

-1 førstehjelpssett

-1 mobiltelefon (som kommer til å være avslått med mindre jeg trenger assistanse)

-Ris og ingredienser til en enkel brødoppskrift

-1 presenning

-Tannkost og tannkrem

-Solkrem

Rundt dette prosjektet har jeg en del spørsmål:

Har noen erfaring med snare til fangst av hare eller rype? Er dette lov? Er det noen viktige forhåndsregler jeg burde vite om? Er det noe nødvendig jeg har glemt i utstyrslisten? Er det ellers noen råd/tips dere kan gi meg angående fiske og overlevelse i naturen?

Håper på respons! :D

Hei.

Jeg vil også råde deg til å forsøke deg på helgeturer og deretter ett par ukesturer før du tar denne turen.

Når det gjelder din liste, ville jeg gjort en del endringer og tilføyelser.

- Bytt øks med sag

- (Myggnett eller telt)-- Dersom du har planer om å sove i Nordlandsnaturen- to mnd på sommeren!

- Mye mer mat

- Bytt solkrem med myggmelk (Mygga sin stift er veldig drøy og varer vel ett par mnd .- Ta med to)

Du kommer dessuten til å trenge en hel del ting. Jeg mener Lars Monsen har noen pakklister i ett par av bøkene sine? Disse kan du sikkert ta en kikk på. Denne lista ser ikke ferdig ut..

Du får holde oss oppdatert om drømmen din og utviklingen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt du er startet på å drømme om. Det er bare å komme deg ut i helga og trene da :D

Her er noen anbefalte TV serier, episoder og filmer...

Veldig bra liste - den er verdifull for alle her tror jeg.

I det hele tatt er denne tråd utrolig positiv. Ingen negative "drømmeknusere" relatert til trådstarters erfaringsnivå i forhold til drømmen hans - det er imponerende i forhold til mange anndre fora på nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilert: takk for tips! Dette skal jeg notére meg.

I det hele tatt er denne tråd utrolig positiv. Ingen negative "drømmeknusere" relatert til trådstarters erfaringsnivå i forhold til drømmen hans - det er imponerende i forhold til mange anndre fora på nettet :D

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt egenreklame, men det får gå for denne gangen :)

Jeg la ut listen over filmer og TV serier på bloggen min. Jeg la også til noen bøker og nettsider.

Siden Naturliv (survival/overlevelse/enkelt friluftsliv/buschcraft) er en av mine store interesser, kommer jeg til å oppdatere listen etter hvert. Om noen kommer over noe av god kvalitet, er det bare å tipse! Tips på mail eller som en kommentar på bloggen. :o

Link til bloggposten http://vandringsmannen.blogspot.com/2009/10/survival-og-naturliv-i-ord-og-film.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg tok en runde på nett, og oppdaterte listen over steder som omhandler naturliv/survival/bushcraft. De fleste sidene er svenske eller engelsk språklige sider. De sidene jeg har sett på norsk, som reklamerer for overlevelseskurs og lignende, fortjener etter min mening ikke den beskrivelsen. Eventer kan være mer beskrivende...

Et minstekrav jeg stiller til en god nettside, blogg eller bok er at det blir benyttet bilder. I bokhandelen finnes mange bøker med tegninger, men ingen bilder. Er det ikke bilder av det som beskrives, så stoler jeg ikke på teksten. Mye uten bilder har preg av å være ren fyll, som er konstruert som en god ide.

Naturliv handler ikke om mange og avanserte teknikker. Det skal være enkelt, og fungere. Til slutt handler det om kun en ting: Fungerer det? Diskusjon slutt, eller?

Liste med oppdateringene

Hele listen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En ting jeg har lagt merke til er at uansett hvor detaljert pakkelistene blir, så er det aldri noen som nevner negle-klipper! Skal du være borte i flere uker vil jeg tro at det begynner å bli ubehagelig på beina (og fingrene) hvis du ikke har mulighet til å trimme neglene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lagt merke til er at uansett hvor detaljert pakkelistene blir, så er det aldri noen som nevner negle-klipper! Skal du være borte i flere uker vil jeg tro at det begynner å bli ubehagelig på beina (og fingrene) hvis du ikke har mulighet til å trimme neglene!

Støtter denne. Men rekner du har pakket med et lite førstehjelpnett/pose/boks ect.. (helst vanntett), der kan du putte en saks oppi, for bruk på bandasjer, plaster ect...men også til neglestell. da har du slått to fluer i en smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.