Gå til innhold
  • Bli medlem

spørsmål om skarphet av diverse kniver


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Her er knivene jeg har i dag og som også spørsmålene handler om:

Helle Lappelandskniven (hatt denne i snart 15 år, men ble hovedsaklig brukt i millitæret)

same.jpg

Cold Steel Master Hunter kjøpte jeg meg for ca. en uke siden.

coldsteel.jpg

Helle Besseggen kjøpte jeg meg i dag.

besseggen.jpg

Så til poenget:

Jeg har en veldig lang gammel telefonkabel som jeg tester skarpheten på knivene med. Jeg dytter kniven mot ledningen (uten å skjære frem og tilbake) helt til ledningen er kuttet og ser hvor hardt jeg må presse før kabelen kuttes....

Den beste kniven som kutter kabelen lettest er Helle Besseggen.

Den nest beste er den 15 år gamle samekniven. Her må jeg forøvrig presse ganske mye hardere enn jeg gjorde med Besseggen.

Den kniven som klarer denne oppgaven dårligst er faktisk Cold Steel Master Hunter. Samekniven og Master Hunter var ikke langt fra hverandre... men litt forskjell var det dog. Men Besseggen klarte oppgaven MYE lettere enn disse.

Når jeg kjenner på eggen på alle knivene så kan jeg se at Besseggen er litt tynnere og virker spissere rent utseendemessig. Skal dette ha veldig mye å si?

Cold Steel og Besseggen er begge splitter nye og ikke brukt i det hele tatt... men Samekniven er godt brukt dog. Den er like skarp i dag som den var for snart 15 år siden og det finnes ikke en enste rustflekk på den...

Noen som har en forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en tar en nøyere titt på Master Hunter vil du se at den egentlige eggen er ganske bratt i forhold til de andre knivene hvor vel Besseggen har den slakeste. De generelle egenskapene til en slak egg er at den er enkel å få skarp, mindre holdbar og merkbart bedre til å f.eks. spikke med enn en brattere variant. Den bratte eggens egenskaper er at den holder lengre på eggen men er vanskeligere å få like skarp som en slakere. Vil tro dette kan ha betydning for en forklaring. Min Helle Fjellkniven har en rimelig tilsvarende egg som Besseggen(har ikke fått sett Besseggen annet en på bilde enda) mens en annen kniv jeg har-en Kershaw Blackout-har det som vel kalles hulslipt egg hvor den "siste" eggen er bratt slik som på Master Hunter. Har personlig erfart det som at Helle føles noe bedre til trearbeid mens Kershawen muligens føles noe bedre til f.eks. kjøtt. Dette har jeg dog ikke gjort noen bevisst utprøving av så er bare inntrykket jeg har igjen etter tidligere turer. Slikt kan nok også variere fra en modell til annen.

Gi forresten gjerne tilbakemelding på Master Hunteren etter å ha prøvd den i felt! Har vurdert å plusse på samlingen med en slik en :lol: Si gjerne noe om hvordan den funker til vanlige leiroppgaver som eventuelt jakt og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det meste av det MH skriver.

Vil bare nevne at helle kniven din har det vi kaller for "scandi grind" og er et knivblad som utmerker seg først og fremst i treskjæring.

Dette knivbladet er ekstremt enkel å slipe skarp, da eggen er en eneste stor skråflate som kryper ca 1cm +/- opp knivbladet og kan dermed legges flatt mot brynet.

Coldsteelen derimot har en flat grind med 2 skråflater (kontra 1 hos helle). Her er den (sekundære) skråflaten som utgjør selve eggen, en flate som strekker seg kun 1mm +/- opp knivbladet.

Denne skråflaten(eggen) har som regel en vinkel på 20 grader (til hver side) og er det MH kaller for en brattere egg og vil også yte mer motstand i det mediumet som press kuttes i.

Dette kan være noe av forklaringen på hvorfor Helle kutter bedre enn Coldsteelen ,fordi Coldsteel har en "skulder" som yter mer friksjon i telefonkabelen.

Så vil jeg si at du tester ikke skarpheten i knivene dine men hvor godt de kutter telefonkabler.

Selve skarpheten til en kniv defineres rundt eggen og sier ingen ting om kutte egenskapene i ulike materialer.

Vi snakker da om hvor gjevn og tynn man klarer å få selve tuppen av skjæreflaten på kniven( noe man ikke kan se med det blotte øye).

Skal du teste hvor skarp en kniv er så holder det med å bruke fingerneglen , andre måter er å barbere hår på underarmen og "push" kutte papir. (Ekstrem metode for latterlige skarpe kniver er å splitte hårstrå , sjekk youtube...)

Hvor godt en kniv kutter/skjærer/snitter i tau, tekstiler, trevirke, avispapir, skinn, kjøtt...telefonkabler osv avhenger av geometrien (flat, konveks, konkav(hollow) ant skråflater etc) og tykkelsen på hele knivbladet.

Profilen spiller naturligvis inn på hvor godt kniven flår og fileterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysende svar Gbfjell!

Men er en ting til jeg lurer på...

Jeg kjøpte meg dette settet hos xxl i går kveld (etter at jeg skrev artikkelen):

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=84768

Jeg gikk derfor hjem og prøvde dette på Cold Steel'en.

For det første, så er jeg ikke sikker på hvor mye jeg faktisk må "slipe" eggen for å få frem skarpheten. Kniven er jo skarp (den er jo ny og urørt) men ville prøve og få den litt ekstra skarp.

Jeg tok 6stk. "drag" mot eggen på vær side og så jo at eggen ble mer "ripete" etter slipingen, men jeg synes ikke den ble noe skarpere...

Når jeg drar tommelen over eggen så virker den mye skarpere når jeg drar den over ene veien kontra den andre. Den andre veien så virker det nesten som om tommelen "glir" over, men den motsatte veien så kjenner jeg på en måte det rasper litt og den virker MYE skarpere...

Noen ide om hvilken side jeg må slipe for å fikse dette, og hvor mye kraft og evt. hvor mange drag som må til?

Siden det her er snakk om å kun vedlikeholde skarpheten, så brukte jeg den orange slipestenen i pakken, da denne er mildest. Det sto også at det var denne som skulle brukes når man kun skulle vedlikeholde kniven.

Samekniven min (Helle Lappeland) synes jeg var mye enklere og slipe og den ble virkelig mye skarpere. Og Besseggen har overasket meg voldsomt så langt. Selv om jeg dog synes at eggen på Besseggen virker veeeldig spinkel og tynn... Sitter med en følelse av at det blir fort hakk og merker i denne... men foreløpig er den altså god som ny, etter litt spikking i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen stålekspert men er en kjent sak at det er forskjell på hvor lett en kniv settes opp avhengig av stålet. Den kanten du kjenner kommer av at du har slipt den mer på den ene siden. Denne fjerner du ved å ta litt mer på den siden som du sier føles skarpest. Ta lette drag. Antagelig vil det samme skje igjen på neste side men nå i mindre grad. Fortsett med stadig lettere og færre drag til råeggen er borte. Om du virkelig vil få det bort kan du ta en lærbit til den siste finishen(f.eks. et belte om du ikke har noen lærbit for hånden). Når du bruker et slikt sett vil du nok være mer utsatt for råegg enn du hadde vært på en "normal" brynestein. Dette kommer av at du på steinen gjerne tar eggen på annen hver side mens du med settet vel tar flere drag på en side av gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel at jeg gjorde en liten bommert ved å kjøpe meg Cold Steel Master Hunter....

Har nå bestillt meg Strømeng 5" med fingervern som skal erstatte Cold Steel'en...

Da bruker jeg min Helle 8" Lappelandskniven til grovarbeid som hugging av små trær og lignende, mens jeg da bruker 5" fra Strømeng til de fleste andre oppgaver. Besseggen blir da brukt til de helt små oppgavene. Feks. når man spikker litt rundt bålet og slike ting.

Er usikker på om jeg skal selge Cold Steel'en eller om jeg bare skal beholde den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne en titt på denne videosnutten :

Den forklarer godt hva som skjer med eggen under sliping på fast jigg som den du har.

Selv bruker jeg et annet system hvor bare slipe brynene er låst i fast vinkel og ikke kniven som på smith og en rekke andre jigger. Dermed kan jeg alternere slipe sidene for hvert drag uten at det blir veldig tungvindt slik som på smith settet. Da ungår jeg også at eggen "ruller" over og gir en egg slik som du beskriver. Men hvis du tar en titt på videon så gir den gode instruksjoner på bruk av en smith type jigg og hvordan man fjerner råeggen (burren).

Når det gjelder vinkelen på jiggen så har du 15 og 20 grader og velge mellom (hvis jeg ikke tar feil).

Jeg antar at du bruker 20 grader og ikke 15 på Coldsteelen ?

Et tips er å bruke markørpenn langs eggen. Da ser man om man treffer riktig vinkel slik at man sliper eggen og ikke skulderen.

Det kan godt hende at Master huntern din er såpass "sløv" fra fabrikken at du bør bruke grovere bryner. Start derfor med medium og avslutt med fin.

Tilslutt, som MH nevner, ikke bruk for mye kraft! 8) (jeg bruker samme kraft som når jeg barberer meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel nesten jeg kan ha godt litt for langt med slipingen av kniven.. slik at det krever litt mer erfaring for å sette den opp skikkelig igjen...

Det letteste hadde vel vært og hatt en maskin med rund slipesten... blir mer jamt da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.